Annons

Börja analogt?

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Hej

Ja då går man i tankarna på analogt .. Jag ville börja med att fråga vad ni tycker om Canon eos 1 N, samt vad som är riktpris på detta huset? Finns det annat att rekomendera? Jag har inte plats eller egentligen lust att köpa på mig ett mörkerrum så jag skulle tro att det blir en scanner för redigering, då jag även är mer insatt i PS än vad jag är i ett mörkerrum! (då jag aldrig varit i ett :)

Filmen kan man väl framkalla i en, "framkallningsdysa" ?? Har för mig att det kallas för det!
Tyckte det skulle vara kul att köra lite analogt vid sidan om digitalt, speciellt med tanke på min 350Ds 1,6 cropp!

Tackar för inputt :p
 
Såg en senas idag med 50mm 1,8 för 3000, det betyder ngr hundralappar över 2000 för huset som var med HS (Booster)... i bra skick.

Ruggigt mycket kamera för pengarna..weeeeee!!!

Marknadsvärdet för ett fint hus med booster ligger nog ungefär lika som för ett hus utan booster. Alltså typ mellan 2500 och 3500,-

Mvh Niclas,
 
PS, enligt mig är 1N (ev + HS) det bästa analoga köpet just nu. EOS 3 ligger lite dyrare men inger inte alls samma förtroende. 1V ligger runt +5000 och visst är det ett bättre hus men jag menar att det inte motiverar det dubbla priset.


OM man vill så kan man ju betrakta saken utifrån (verkligheten!!) att 1V fortfarande är det hus som Canon producerar nytt för typ 18000,,, Att då köpa ett perfekt hus för +5000 måste väl anses som ett rövarköp!!


Mvh Niclas,
 
Eos 5

Varför inte en eos 5? Väldigt mkt kamera för pengarna om man hittar ett hus som är i gott skick. Jag köpte själv en femma för bara 1600 kronor inklusive vertikalgrepp, optik och blixt. Då var kameran i mkt gott skick dessutom.

Jag tycker kameran är underbar, stor ljus sökare och funktionerna användarvänligt placerade. Dessutom är den väldans tyst, vilket är en fördel när man sitter i gömsle :)
 
photonicdelousions skrev:
Hej

Ja då går man i tankarna på analogt .. Jag ville börja med att fråga vad ni tycker om Canon eos 1 N, samt vad som är riktpris på detta huset? Finns det annat att rekomendera? Jag har inte plats eller egentligen lust att köpa på mig ett mörkerrum så jag skulle tro att det blir en scanner för redigering, då jag även är mer insatt i PS än vad jag är i ett mörkerrum! (då jag aldrig varit i ett :)

Filmen kan man väl framkalla i en, "framkallningsdysa" ?? Har för mig att det kallas för det!
Tyckte det skulle vara kul att köra lite analogt vid sidan om digitalt, speciellt med tanke på min 350Ds 1,6 cropp!

Tackar för inputt :p

Ursäkta petigheten men det heter "framkallningsDOSA" :p.

Jag tycker att Eos 1N är ett mycket bra alternativ! Vidare tycker jag itne prisskillnaden motiverar Eos 5 vilket är ett plastigare hus och som har problem med programratten (den är lite känslig och kan gå sönder) Om du söker på forumet kommer du kunna hitta trådar om det
 
Välkommen till Analogistklubben!

Framkallningsdosa och mörkrum heter det! ;-)
Om du kör färg blir det svårt att framkalla hemma - det är en avsevärt knepigare och kinkigare process än s/v. För s/v behöver du en dosa som rymmer en eller fler spolar som filmen rullas upp på (i totalt mörker) och kemikalier. Offra en rulle film för träning med uppspolning i mörker - det är _inte_ helt enkelt första gångerna, och vansinnigt frustrerande om man kör fast i beckmörkret! Jag föreslår att du kollar med Photax (www.photax.se) - de har ett startkit inkl. förstoringsapparat, men det går säkert att förhandla bort apparaten. Då får du allt du behöver. Färgfilm bör du lämna in till proffslabb - det är alltför lätt att misslyckas hemma p.g.a. behov av exakt temperatur i processen m.m.

/Lasse
 
Det här är ju andra tråden på bara några dagar som antyder en slags längtan tillbaka till det analoga! Analog renässans på väg?...
 
mange78 skrev:
Det här är ju andra tråden på bara några dagar som antyder en slags längtan tillbaka till det analoga! Analog renässans på väg?...

He he, känner det också. Försöker få iväg mig till affärn och hosta upp för en 500c/m... Analoga Canons har jag nog av :)

BAW
 
YEEEEES!!!!

mange78 skrev:
Det här är ju andra tråden på bara några dagar som antyder en slags längtan tillbaka till det analoga! Analog renässans på väg?...


Jepp, jag tror alla kommer att överge sina digitalkameror snart, och det blir den digitala "fotografins" död ;)
 
mange78 skrev:
Det här är ju andra tråden på bara några dagar som antyder en slags längtan tillbaka till det analoga! Analog renässans på väg?...

Yepp!
Ja, ta mig tusan om inte jag också upplevt en viss kantring på området. Tror många upplever att det finns en plats för båda teknikerna parallellt, och för att få tlll den där svårdefinierbara analoga känslan krävs det, Döh, analog kamera och film.

//Lasse
 
Vaffan, köp den!

Bengus skrev:
He he, känner det också. Försöker få iväg mig till affärn och hosta upp för en 500c/m... Analoga Canons har jag nog av :)

BAW

Har inte ångrat min hostning en sekund! Vilken jäkla kamera - som en pansarvagn! Gillar man små (Eh?) helmekaniska underverk är Hbl helt rätt - fattar inte hur de fick till det med bara kugghjul och pinaler. Ljudet är obetalbart - diskret finns inte på kartan: Kablang!

//Lasse
 
Ja den digitalt insnöade som för första gången ser ett bra exponerat dias från en typ Pentax 6x7 riskerar att få en hälsomässigt mindre bra kollaps av ahaupplevelse. Så är det bara.

Jag sneglar ofta på den begagnade 6x6 & 6x7 marknaden... Men jag mår illa av att äga många prylar så jag får nog bara ignorera mina djupa känslor.....:/


MVH Niclas,
 
Tack alla!

Ja det var mycket bra information här, blir väl till att kolla på detta med en EOS 1 N. Samt en Framkallningsdosa men inte ett MÖRKERRUM tackar för rättelserna ;o)

Så vad kostar det att framkalla endast filmrullen? Om man nu ska ha det i färg? Vad ska man tänka på när man anlitar labb?

Tack än en gång :)
 
Skulle jag mot förmodan vara tvungen att fota analogt så skulle jag utan tvekan välja Leica-M systemet.
 
Re: Tack alla!

photonicdelousions skrev:

Så vad kostar det att framkalla endast filmrullen? Om man nu ska ha det i färg? Vad ska man tänka på när man anlitar labb?

Tack än en gång :)


Från 29:- /24 exp. och 39:-/36 exp. hos Siba

Mvh/Gunte..
 
Naagon som har ett bra tips paa en analog kamera foer gatufoto??Bra men enkel modell, som man inte skulle tjura foer mycket efter om en tjuv aer framme..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.