Egena ovetenskapliga erferenheter
Visst stabiliserar IS sökarbilden.
Men det är fortfarande ett faktum, att om motivet rör på sig, så att du måste röra på kameran.
Så händer det faktiskt att IS ställer till problem med AF/Skärpa.
Det har hänt att jag själv glömt att stänga av IS, och då fått en del problem, pga just ovanstående.
Brukar använda slutartider på 1/640 eller 1/800.
Hej på er, jag återkopplar lite efter ett flertal dagar, både i ridhuset, men även ridsport utomhus.
Jag är ju lite skyldig till denna tråd, som spretar lite nu, men jag tycker ändå att många intressanta saker kring ämnet avhandlas.
Mina helt ovetenskapliga erfarenheter stöder "SportSkjutarens" påstående för mig.
IS ställer till det vid dessa tillfällen, och det gemensamma för mig är följande:
- Jag fotar ett rörligt objekt (en mer eller mingre galen och opålitlig häst)
- Jag använder AI-Servo, och kör på manuellt läge för exponenringen (min standard vid ridsport)
- Jag använder en definieriad fokuspunkt, med assisterande punkter
- Jag förändrar även brännvidden flitigt under bildserien
Utrustningen är Canon 7D och 70-200/2.8L IS II.
Vid dessa utvärderingar kommer jag fram till att jag får fler bilder med icke önskvärd oskärpa när jag har IS påslagen, och vid ett flertal tillfällen kan jag inte se skärpeläget överhuvudtaget i bilden.
Detta kan även inträffa när AF av någon anledning missar med avslagen IS, men det är väldigt ovanligt.
Undantaget är nar jag gör rena panoreringar, då verkar det inte spela någon roll om jag har IS på eller av.
Skillnaden då är dock att motivet förändrar sitt avstånd till mig mer kontrollerat, och jag förändrar inte heller brännvidden lika hastigt.
Slutartiderna inomhus ligger mellan 1/320sek och 1/500sek, med ISO 2500 till 4000.
Utomhus ligger jag på 1/500sek till 1/2000sek, med ISO 100 till 800.
Som sagt var är det ingen vetenskap, men jag har verkligen försökt att återskapa likvärdiga förhållanden, och kört över 4000 bilder för att utvärdera.
Hoppas att det i alla fall kan tillföra någonting till någon, oavsett kameramärke.
För jag får för mig att tekniken kan få det väldigt svårt, när jag vill ändra brännvidd, samtidigt som jag darrar på handen, och motivet rör sig.
Men vi kanske lyckas reda ut detta tillsammans, om inte annat så får vi sålla bland alla erfarenheter och omdömen, och ha en trevlig diskussion.
Ha de gött så länge.
M.V.H
/Tobias