Annons

Bör jag lämna tillbaka nya sony a300?

Produkter
(logga in för att koppla)
mayro dina bilder ser ju inte alls lika brusiga ut som mina trots de höga iso-talen. Tack för att du tog dig tid att ladda upp bilder åt mig förresten! ska prova lite med dina inställningar o se hur det blir för mig.
Fotade lite igår kväll förresten med lägre iso-tal och testade olika bländaröppningar efter att ha läst en några år gammal men väldigt bra artikel här på fotosidan och det blir roligare o roligare när man får lite mer grepp om vad man håller på med :)

Stinanylén
Du har helt rätt i att det blir roligare o fota ju mer man lär sig, bara under det här dygnet har jag lärt mig en hel del och jag förstår vissa delar i kamerans instruktionsbok bättre nu oxå när jag fått lite mer information.
Den fotoskolan ska jag hålla utkik efter, bra med lite billig läsning. Hade eg velat köpa Scott Kelbys nya digitalfotoböcker men hittade dem som tur var på biblioteket idag!
Ang din fråga om öppet köp. Jag har köpt kameran på Elgiganten och där har man öppet köp i 30 dagar. I deras villkor står det såhär:
Elgiganten lämnar öppet köp i hela 30 dagar. Har du använt produkten skall den återlämnas komplett och oskadd.
Jag förstår att vissa undvika att köpa där för att deras personal kanske inte kan lika mkt om kameror som på "riktiga" fotobutiker. Men ska man se till priset och möjligheten att prova en produkt innan man bestämmer sig helt och hållet så är de suveräna. De har även 30 dagars prisgaranti så tom om de själva skulle rea produkten inom 30 dagar så får man mellanskillnaden tillbaka (därav att jag vågade köpa den innan mellandagsrean ;)
Jag har givetvis varit jätteförsiktig när jag plockade fram kameran och sparat allt i förpackningsväg så jag kan packa ihop den snyggt igen.
Så visst eg. kan man åka dit och köpa en kamera på prov i 30 dagar men jag själv har funderat i ett halvår innan jag köpte någon och hade efter mycket stor övervägning bestämt mig för att jag tycker att sonyn är den kamera man får allra mest för för pengarna.
 
oj det hade hunnit komma lite nya inlägg medan jag skrev mitt och ni verkar inte vara så positiva till öppet köp som jag :)
Men man ser nog garanterat om en produkt varit öppnad innan. På sonyns kartong är det bla en speciell tejp som man inte kan öppna utan att det syns tex.
Jag vet att när jag var inne på samma butik i somras och suktade efter kamera så erbjöd dom mig en a200 lite billigare just därför att kartongen varit öppnad.
 
mayro dina bilder ser ju inte alls lika brusiga ut som mina trots de höga iso-talen.

Ha i åtanke dock att dessa kan ha fått sig en omgång brusreducering i mjukvara om jag inte misstar mig Mayro? Detta tillsammans med det förminskade formatet gör att brus blir ganska svårt att se. Så om du upplever dina bilder som brusigare om du ser i större format samt utan brusreducering så är det fullt normalt.

För att få minsta möjliga brus bör du fota i RAW format och skaffa ett vettigt RAW program - nya Lightroom 2 skall vara riktigt bra.
 
Det är ett bra erbjudande om man vet vad man köper. Men om det kan bli så att man får en nästan ny kamera för priset av en ny så är det inte lika bra. Det är därför jag undrar vilken affär det var.


Det är ett bra erbjudande om man är osäker på om det är ett rätt- eller bra köp man gör.

Jag har läst det också och undrat då ifall det är amerikanska butiker med mer generösa återlämningsvillkor än i Sverige. Men kanske samma villkor går att få här också - det verkar så?


Googla på "öppet köp" eller gå in på närmaste klädaffär :)


Michael - gör inga affärer utan ångerrätt -
 
Jessica.

Jag brukar försöka hålla mig till Iso 800 max egentligen.. Men ville visa att det går fota högre också..Att använda höga ison är inget självändamål för min del. Utan jag gör det av nödskäl.. Inte annars.. Iso 400 brukar också fungera hyfsat inomhus om ljuset är hyfsat ok..

Men denna årstid är verkligen inte den bästa för fotande om man inte har värre typer av optik med hög ljuskänslighet...

Sedan en sak som jag tror alla missar då man är i början.. Man ser bilder där det är wooow inomhus.. Ofta missar man då. Många har fin optik.. Man har separata blixtar. paraplyer.. lampor.. skärmar.. stativ många ggr.. Ja listan går att göra lång..

Sedan kommer man van som man är med sin kompaktare som tog dugliga bilder.. Och tar sina första systemkamerabilder.. Och bara Döööör av ånger man handlat sådant skräp..

Men.. Som sagt.. Då har man glömt vad oftast dom som har dom där fina bilderna har för utrustning.. Samt den erfarenhet och kunskap som ligger bakom... Samt tusentals bilder i liknande förhållanden ljusmässigt...

ja... Tror du hajar vart jag vill komma.. Detta eftersom jag såg ditt inlägg du solklart snappar saker...

Man måste som nyare försöka se sig själv som en som inte kört sin första körlektion ännu.. Och som hoppade in i bilden och givetvis gasade rakt i diket direkt... Så nu är det bara dra upp bilen ur diket och börja körskolan med teori varvat med praktik...

En kompaktare är mer som att man visslar in en taxi så blir man körd dit man bad drivern köra en...

Så plugga träna bildbehandla plugga träna bildbehandla...

och ett tips så ögonen enkelt kan se vad inställningarna gör i kameran är..

Ta en Raw bild.. Inga påverkande inställ alls. ta bara en ren rawbild i dagsljus.

Sen kommer se gråtrist ut..

ladda in bilden i datorn där du har Sonys programvara inladdad samt uppdaterad ifrån Sonys hemsida... Även rawprogrammet då..

Sedan öppnar du din trista gråa rawbild och så ser du en rad med saker du kan göra på högersida om bilden.. Där trycker du in Levande vivid moln dagsljus mm mm mm.. Och försöker memorera vilken justering som gjorde vad på bildens feeling.. Då kan du sedan snabbt lära dig kamerans reaktioner om du vill ha mer klara bilder ifråga om färg Värme kontrast osv osv.. För rawprogrammet gör ungefärligen lika ändringar som du i Jpeg kan göra direkt i din kamera...

Och..

Kitoptiken ja.. Den är aningen kantmjuk.. Så man får aldrig riktigt dom där superskarpa bilderna.. men den optiken kan ta fantastiska bilder ändå...Prova på dagtis att ställa upp skärpan i kameran ett snäpp...



Ja nu har du att göra resten av dina dagar tills beslut.. Hehe..

En sak till bara.. Kan du ta några bilder och skicka mig som du tycker ser fördjävliga ut...? Du får adressen via pm bara så mailar du över nån....

Så kan jag titta "vad du gjort".. För jag har nog gjort varenda fel och misstag man kan göra tror jag..

En sak till. Inget kan ersätta en kompetent separat blixt med bounser inomhus.. Jo manuella inställ samt stativ ..

Men skall man ha fina bilder måste kamror ha ljus.. Även om man ser folk med fantastiska bilder så.. Skall dom tas med handtagning så måste kamrorna ha ljus.. Stora kameror med stora bilder och stora krav behöver stora ljusresurser...Så därför separat blixt med vinklingsbart vridbart huvud och bounser.. Det bör du införskaffas.. Du kommer knappt fatta hur stor skillnad en sådan kan göra så snart man börjar fatta hur en sådan används. För även det är en skola de mee..Hehehe..

Så är det liksom...Systemkamera är skoj...

Sorry långt kanske virrigt inlägg..
 
Det är ett bra erbjudande om man är osäker på om det är ett rätt- eller bra köp man gör.




Googla på "öppet köp" eller gå in på närmaste klädaffär :)


Michael - gör inga affärer utan ångerrätt -

Alltså - öppet köp är ju en sak - men om man köper en tröja får man inte lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka om man har använt den! Det jag inte fattar är att man alltså får fota som en tok i en månad och SEN lämna tillbaka den. Det är inte riktigt det som brukar ingå i vanligt "öppet köp" - som det förresten är upp till varje affär att bestämma om, och hur, de vill ha.
 
Grundregeln hos de flesta är väl att man skall återlämna varan i samma skick som vid köpet. Dvs minsta spår av slitage eller användande så tror jag att butiken knorrar. Om du lite diskret utforskar den och kanske tar några bilder hemma i stugan så skall det dock vara OK.

Detta antar jag är den officiella definitionen. Om man är försiktig som en kirurg vid användandet och endast plåtar i stilla miljöer och bra väder så kan man ju tänka sig att kameran i teorin kan användas flitigt under ångerperioden och sedan packas ihop i absolut nyskick. Fast vem orkar?
 
Senast ändrad:
Väljer den här tråden då jag tror många av er kan en hel del om sony här ;-) jag köpte nyligen en sony a300. Har tidigare en kompaktkamera Nikon coolpix 7600.
Jag har som ambition att lära mig mer om fotografering då jag vill fota produktbilder och porträttbilder på barn till reklam för mitt eget företag. Plus att jag tycker det är roligt att jobba i photoshop så det vore jätteroligt att ha fina bilder att redigera.
Nu är det så att jag lyckas inte ta särskilt bra bilder med nya sonyn.
Faktum är att kompaktkamerans bilder blir bättre än sonyns när man använder autofuktionen rakt av, bla klarar den av att kompensera för det gula inomhusljuset bättre och blir inte lika grynig i de mörkare enfärgade fälten.
Jag har läst att man bör göra lite inställningar själv och inte bara använda auto. Vilket jag har gjort en del de sista dagarna efter att jag läst igenom instruktionsboken, men eftersom jag är nybörjare lyckas jag inte så bra när jag ställer in för mycket själv.
Vilken funktion är det som man oftast behöver ställa in för att få skarpa porträtt inne och ute men ändå använder de autofunktioner som sonyn är bra på?
Förstår att dessa nybörjarfrågor är tröttsamma, men jag börjar fundera på om jag kanske borde lämna tillbaka sonyn och fortsätta med kompaktkameran då jag får bättre bilder med den..
Kom gärna med åsikter..

Ett tråkigt svar kanske, men man behöver ägna lite tid åt bildbehandling för att faktiskt utnyttja sin systemkamera. Gör man det kommer man (nästan) alltid få bilder som kvalitetsmässigt spöar de från en kompaktkamera. Men eftersom kompakten ofta riktar sig mer mot de som är nöjda med att "knäppa kort" så är resultaten direkt ur kameran mer behandlade från start och kan därför upplevas som bättre.
 
Många av de bildbehandlingar folk gör i RAW går också att få till direkt i kamerans JPG om du skruvar lite på kamerans inställningar.

Prova att öka kontrasten, kanske skärpan, öka färgmättnaden för klatschigare färger eller kanske minska den om du ska plåta människor för att ge mer smickrande hudtoner etc. Var inte rädd för att välja ett annat vitbalansläge om auto-läget ger dig osmickrande färgstick. Använd exponeringskompensationen för att hjälpa kameran exponera rätt ifall bilden blir för mörk eller för ljus i någon situation.

För foto på höga ISO är det speciellt viktigt att exponera rätt eller i alla fall se till att bilden inte blir för mörk, det kan också vara bra att stänga av kamerans DRO-funktion eftersom den kan förstärka bruset kraftigt, samt att hålla ner skärpningen i kameran (minska eller behåll defaultvärdet). Din kamera bör isåfall lätt kunna spöa alla digitalkompakter med små sensorer på ISO1600 (har själv en Fuji f31fd som är hyllad som hög-ISO kompakt men även den är ingen match för en modern DSLR).
 
Senast ändrad:
Du frågade efter en bra bok att lära sig foto.
Jag tycker att "National Geographic - Den stora fotoguiden" är en kanonbok. Det hanterar iofs analog fotografering, men principen är densamma. Jag tror inte att denna boken går att köpa längre, men du kan nog hitta den på ett bra bibliotek.
Den förklarar på ett inspirerande sätt fotografering, med små stycken skrivna av National Geografics egna fotografer om hur de gör för att ta sina bilder.
 
Alltså - öppet köp är ju en sak - men om man köper en tröja får man inte lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka om man har använt den! Det jag inte fattar är att man alltså får fota som en tok i en månad och SEN lämna tillbaka den. Det är inte riktigt det som brukar ingå i vanligt "öppet köp" - som det förresten är upp till varje affär att bestämma om, och hur, de vill ha.

Det finns folk i kö för att köpa "demo ex" för fyra hundra kronor billigare.

Jag övertygade om att det märks om man försöker kränga den som ny. T.o.m varor med fula men oöppnade kartonger sälj med reducerat pris.


Michael - storhandlare -
 
Väljer den här tråden då jag tror många av er kan en hel del om sony här ;-) jag köpte nyligen en sony a300. Har tidigare en kompaktkamera Nikon coolpix 7600.
Jag har som ambition att lära mig mer om fotografering då jag vill fota produktbilder och porträttbilder på barn till reklam för mitt eget företag. Plus att jag tycker det är roligt att jobba i photoshop så det vore jätteroligt att ha fina bilder att redigera.
Nu är det så att jag lyckas inte ta särskilt bra bilder med nya sonyn.
Faktum är att kompaktkamerans bilder blir bättre än sonyns när man använder autofuktionen rakt av, bla klarar den av att kompensera för det gula inomhusljuset bättre och blir inte lika grynig i de mörkare enfärgade fälten.
Jag har läst att man bör göra lite inställningar själv och inte bara använda auto. Vilket jag har gjort en del de sista dagarna efter att jag läst igenom instruktionsboken, men eftersom jag är nybörjare lyckas jag inte så bra när jag ställer in för mycket själv.
Vilken funktion är det som man oftast behöver ställa in för att få skarpa porträtt inne och ute men ändå använder de autofunktioner som sonyn är bra på?
Förstår att dessa nybörjarfrågor är tröttsamma, men jag börjar fundera på om jag kanske borde lämna tillbaka sonyn och fortsätta med kompaktkameran då jag får bättre bilder med den..
Kom gärna med åsikter..


Varför inte gå en fotokurs om du inte gjort det?
Var iaf det bästa jag gjort när jag började. =)
 
Här är iso 1600 i dåligt ljus.. taget mellan stort hus på höger sida.. stor liljekonvaljhäck/trädunge på högersidan. Och en stor vedbod bakom mig..och ett stort skymmande träd med lövverk som täcker bortsidans lilla ljus..Så det är i klart "skuggad" miljö.. Och kvällskvisten...Dvs rätt kasst ljus. Kitoptiken dessutom...jpeg bild...

och igen. Jag säger INTE detta är perfekt.. Var inte ens ett försök att ta en perfekt bild för sedan visa upp i 100% crop.. Men helheten duger garanterat till vilket forum som helst för skärmvisning som helhetsbild... Eller för framkallande för bilder i ett fotoalbum..

men la in även en bild så ser man i alla fall även 100%..


Make = SONY
Model = DSLR-A300
Orientation = top/left
X Resolution = 72
Y Resolution = 72
Resolution Unit = inch
Software = Paint.NET v3.36
Date Time = 2008-08-07 21:04:53
YCbCr Positioning = co-sited
Exif IFD Pointer = Offset: 456

[Camera]
Exposure Time = 1/5"
F Number = F5.6
Exposure Program = Aperture priority
ISO Speed Ratings = 1600
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2008-08-07 21:04:53
Date Time Digitized = 2008-08-07 21:04:53
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 8
Brightness Value = -2.13 BV
Exposure Bias Value = -0.7EV
Max Aperture Value = F3.49
Metering Mode = Pattern
Light Source = unknown
Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length = 18mm
Maker Note = 29600 Byte
User Comment =
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 444
Exif Image Height = 444
File Source = DSC
Scene Type = A directly photographed image
 

Bilagor

  • test33.jpg
    test33.jpg
    25.8 KB · Visningar: 221
  • Johan sista kvällen (12).jpg
    Johan sista kvällen (12).jpg
    20.8 KB · Visningar: 223
Torbjörn, den ser underexponerad ut. Undrar varför du ställt in kameran på -0,7 EV... det motsvarar ju också närmare ISO800 än de ISO1600 som du ställt in kameran på.
 
Vi höll ju på med min A300 och kompisens Canon Eos 5D och fotade och jämförde.... Så han måste ha rattat runt med min kamera då vi ju bytte fram och tillbaks.. Hmm Borde sett det givetvis, Men jag kollade bara isot då jag förut försökte finna nån bild..

Jaja Hur som så visar det ändå att det skall gå att ta hyfsat ok bilder...
 
OT-varning.

En sådan grill har jag med Torbjörn, en fröjd o sätta ihop. Det tog en hel förfest innan miljonte muttern var på plats, vi blev nästan för onyktra för att grilla.
 
Torbjörn, den ser underexponerad ut. Undrar varför du ställt in kameran på -0,7 EV... det motsvarar ju också närmare ISO800 än de ISO1600 som du ställt in kameran på.

Där tänker du rätt fast fel eller?

Överexponerad iso 1600 blir iso 800 och underexponerad blir 3200 (+-1 steg) och då förutsatt att man kompenserar upp/ner till 0 igen i RAWhanteringen.
 
Det är Jpeg bild. Inte raw...Men det spelar väl inte roll direkt.. Men skriver det då inget kompenserats eller så i rawprogram...
 
Här är ett annat "snabbprov" en kille bad mig ta då jag just fått kameran ..I tv rummets mörkaste hörn..

Iso 1600 och Jpeg. Optik är minolta 35-70 F4..Och här är det aldrig rört med brusprogram.

Make = SONY
Model = DSLR-A300
Orientation = top/left
X Resolution = 72
Y Resolution = 72
Resolution Unit = inch
Software = DSLR-A300 v1.00
Date Time = 2008-07-09 03:56:19
YCbCr Positioning = co-sited
Exif IFD Pointer = Offset: 390
PrintIM Data = 124 Byte

[Camera]
Exposure Time = 1/30"
F Number = F4
Exposure Program = Normal program
ISO Speed Ratings = 1600
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2008-07-09 03:56:19
Date Time Digitized = 2008-07-09 03:56:19
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 8
Brightness Value = 0 BV
Exposure Bias Value = ±0EV
Max Aperture Value = F4
Metering Mode = Pattern
Light Source = unknown
Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length = 55mm
Maker Note = 29600 Byte
User Comment =
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 1006
Exif Image Height = 689
Interoperability IFD Pointer = Offset: 30564
File Source = DSC
Scene Type = A directly photographed image
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Auto white balance
Focal Length In 35mm Film = 82mm
Scene Capture Type = Normal
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Normal
 

Bilagor

  • Sony ob2 013.jpg
    Sony ob2 013.jpg
    16 KB · Visningar: 201
  • 1600crop.jpg
    1600crop.jpg
    13 KB · Visningar: 200
Och här är samma vy med iso 3200 och A300 med 35-70 F4 optik..

Så det går att fota med A300 ...



Make = SONY
Model = DSLR-A300
Orientation = top/left
X Resolution = 72
Y Resolution = 72
Resolution Unit = inch
Software = DSLR-A300 v1.00
Date Time = 2008-07-09 03:57:11
YCbCr Positioning = co-sited
Exif IFD Pointer = Offset: 390
PrintIM Data = 124 Byte

[Camera]
Exposure Time = 1/60"
F Number = F4
Exposure Program = Normal program
ISO Speed Ratings = 3200
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2008-07-09 03:57:11
Date Time Digitized = 2008-07-09 03:57:11
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 8
Brightness Value = 0.12 BV
Exposure Bias Value = ±0EV
Max Aperture Value = F4
Metering Mode = Pattern
Light Source = unknown
Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length = 55mm
Maker Note = 29600 Byte
User Comment =
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 1006
Exif Image Height = 689
Interoperability IFD Pointer = Offset: 30564
File Source = DSC
Scene Type = A directly photographed image
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Auto white balance
Focal Length In 35mm Film = 82mm
Scene Capture Type = Normal
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Normal
 

Bilagor

  • Kopia av Sony ob2 016.jpg
    Kopia av Sony ob2 016.jpg
    15.5 KB · Visningar: 196
  • 3200cropn1.jpg
    3200cropn1.jpg
    14.1 KB · Visningar: 198
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.