Annons

Böcker

Produkter
(logga in för att koppla)

spegla

Aktiv medlem
Har inte alls någon aning om vart jag ska lägga in den här tråden..?.. men men, får bli här!
Jo jag hade nämligen tänkt inhandla några böcker
om fotografering å foton och.. ja allt möjligt.
Jag har redan varit på biblioteket och kollat vad som finns där, men böcker från 70-talet var det enda jag hittade, och mycket lär ju ha blivit bättre sen dess :)

Någon som har tips på någon bra bok? inte allt för komplicerad, bra fakta, bilder..
Tidningar går ju för sig också bra (men har nog redan snokat genom alla tidningarna från bl a FOTO)
 
spegla skrev:
…Jag har redan varit på biblioteket och kollat vad som finns där, men böcker från 70-talet var det enda jag hittade, och mycket lär ju ha blivit bättre sen dess :)

Visst har saker och ting blivit bättre. Men jag skulle nog säga att foto i grunden är det samma. Samma saker att tänka på, vad gäller grunderna. Samma saker vad gäller tolkning av bilder, färg mot svartvitt, beskärningar hit och dit, ljussättning osv. Det som är det stora nya är just efterbehandling. Men bara för att böckerna är gamla bör du inte dömma ut dem. Sen presenteras nya böcker på ett trevligare sätt. Det har hänt betydligt mer vad gäller presentationsteknik och boktryck än vad gäller foto (även om det har skett en revolution även här).
 
Ansel Adams böcker "the Camera", "the Negative" och "the Print" är klassiker som också är väldigt bra för svartvit fotografering. De är antagligen nyttiga för färgfoto och också. De går igenom det mesta väldigt grundligt vilket gör att det blir mycket att läsa. Dessa böcker har några år på nacken men är absolut inte inaktuella.
 
Tack, har kollat igenom lite nu.
Och har nog i alla fall hittat en bra bok till bra pris.
 
Man har skrivit om Ansel Adams mycket lysande triologi till två böcker som även har med den digitala utvecklingen.

The Ansel Adams Guide
Basic techniques of Photography

två böcker. Omskriven av Jon P Schaefer

A.A. triologin finns på photax för 695kr för allihopa.
Det bästa bokköp jag gjort sedan Jansson "Konsten"

Chris
 
spegla skrev:
Någon som har tips på någon bra bok? inte allt för komplicerad, bra fakta, bilder..
Varför inte kasta ett getöga på recensionerna?

Det finns många bra böcker om man är intresserad av foto. Själv har jag böcker från ca 50-talet och framåt. Förvånansvärt mycket är sig likt och man kan lära sig mycket nytt även ur de äldre böckerna. Visst har teknikutvecklingen gått framåt men foto är ju så mycket mer också.

Sedan är det olika vad man tycker är komplicerat. Vissa vill ha förklaringar och förstå "varför". Andra vill veta "hur". Vi är väldigt olika i hur vi lär oss saker så det är svårt att ge svar på vilken bok som är lämpligast för just dig utan att närmare veta vem du är.
 
bättre nu?

Jag tycker nog det mesta var bättre på 70 talet inom foto,inte minst böckerna,.men smaken är som baken -delade.
 
Re: bättre nu?

walter-g skrev:
Jag tycker nog det mesta var bättre på 70 talet inom foto,inte minst böckerna,.men smaken är som baken -delade.

ingen aning, född 80, och det är bättre nu än då. minns de gångerna när 90% av bilderna var suddiga, rullen var slut men kameran sa inte ifrån osv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.