Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Både bakfokus och frontfokus! (D70)

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambern

Aktiv medlem
Hej.

Jag har två objektiv. Ett 50mm 1.8D och kitgluggen Nikkor 18-70mm.

Problemet är att mina bilder inte blir riktigt så skarpa som jag skulle vilja ha dem. Jag har tidigare trott att det berott på att jag alltid hållit kameran i handen men sedan jag idag testade att fota med kameran stillaståendes med tidsutlösare upptäckte jag att samma problem kvarstod.

För att testa detta lade jag sedan upp en linjal för att testa. Då visade det sig att 50mm-objektivet var något kort i fokusen och låg, på linjalen jag använde, en halv centimeter framför mitt mål. Frontfokus.

Men när jag sedan testade med kitobjektivet var problemet det motsatta. Nu låg fokuseringen lite drygt en halv centimeter bakom målet. Märkligt...

Någon annan som upplevt detta och finns det något jag kan göra åt saken eller är det bara att lära sig leva med och manuellt kompensera för det?

Tacksam för svar :)
 
Linjaltestet kan du skrota direkt, fokussensorerna är ganska stora och du vet inte vilken del av dem som kameran tar hänsyn till när den fokuserar. Det finns ett test du kan ladda ner och skriva ut, med ett svart streck att fokusera på, och skalor vid sidan om. Det fungerar bättre!
 
Jag tog med det i beräkningen och tog därför flera upprepade foton efter varandra med varje objektiv och fokuserade om mellan varenda foto. De skiljde sig i genomsnitt någon enstaka millimeter från varandra men alla foton med 18-70m-objektivet fokuserade bakom målet och alla foton med 50mm-objektivet fokuserade framför.

Jag har svårt att se att detta skulle kunna ha uppkommit av en slump.
 
Hambern skrev:
Jag tog med det i beräkningen och tog därför flera upprepade foton efter varandra med varje objektiv och fokuserade om mellan varenda foto. De skiljde sig i genomsnitt någon enstaka millimeter från varandra men alla foton med 18-70m-objektivet fokuserade bakom målet och alla foton med 50mm-objektivet fokuserade framför.

Jag har svårt att se att detta skulle kunna ha uppkommit av en slump.

Hmm, intressant. Frågan är bara på vilket sätt det påverkar dina "vardags"-foton. Har du något exempel att posta?
 
Här kommer en bild där jag tagit en rätt typisk bild från båda. De är lite förminskade så det kan vara lite klurigt att se. Men ser man på siffrorna framför och bakom "100" kan man iallafall se "tendensen". :)
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    14.7 KB · Visningar: 670
Det påverkar inte mina vardagsfoton så mycket att det irriterar mig. Har sett en tendens att det är lite soft när jag använder stor bländare men inte mer än att man skulle kunna leva med det. Undrar mest vad problemet kan sitta i eller om detta ligger inom gränsen för vad som anses som normalt :)

En sak som jag dock inte har något riktigt belägg för är att det känns som om de softa/oskarpa bilderna blivit fler sedan jag uppgraderade firmwaret till det senaste. Men det kan som sagt vara en ren inbillning, men när jag tittar på äldre foton ser det faktiskt ut som om fokusen är aningen bättre...
 
Senast ändrad:
Rättelse till förra: Efter att ha kikat på fler gamla bilder kan jag konstatera att det inte var bättre då. Någon som vet om det finns något man kan göra? Sitter problemet i objektiven eller i själva kameran?
 
Fokusen kan ändras med tiden eftersom t ex spegelns läge kan ha förskjutits pga slitage eller stötar. Men då borde i och för sig problemet vara av samma typ för båda objektiven och inte motsatta.

/Johan
 
Är ingen expert men är inte det där lite bländarrelaterat också var fokus hamnar? när du tar så nära med en stor bländare tex? alltså att det blir suddigt bakom eller framför focus..
 
Hur oskarpa de oskarpa delarna är är bländarrelaterat. Skärpedjupet blir kortare ju större bländare du använder. Men bländaren ska inte ha något att göra med var fokuseringen ligger.
 
Någon efterfrågade en vardagsbild. Detta är förmodligen den mest tydliga bilden hittils. Här har jag beskurit ganska mycket för att göra det hela lite tydligare. Naturligvis kan användarfel inte uteslutas då jag fotat på fri hand på folk som inte står helt stilla. Men som illustration fungerar det nog.
 

Bilagor

  • test2.jpg
    test2.jpg
    22.3 KB · Visningar: 525
Senast ändrad:
Ytterligare en bild som jag beskurit ganska rejält för att effekten tydligare ska framträda. Tittar man noga kan man se att håret är betydligt skarpare än ansiktet till följd av att fokuseringen ligger aningen för långt bak.

Återigen har jag tagit en bild där man ser detta lite extra tydligt men ändå. Sådär ja... hoppas att detta räcker :)
 

Bilagor

  • test3.jpg
    test3.jpg
    34.8 KB · Visningar: 530
Senast ändrad:
Enkel lösning

Om du bor i närheten av upplandsväsby så rekommenderar jag att du lämnar in både hus och gluggar i person till Nikon Svenska AB. Om de har tid så justerar de den medans du väntar.

Annars så ber du din ÅF att skicka den till Nikon.


MVH
Paul L.
 
Titta inte på skärmen

Skriv ut bilderna i ett vettigt format och kolla då förmodligen kommer du att vara toknöjd :)

Mvh

Martin
 
Tyvärr bor jag en ganska bra bit ifrån Upplands Väsby (60 mil). Tror dessutom att de kollade min kamera när jag skickade in den för ett par månader sedan för sensortvätt och så utan att de hittade något krångel.

Kanske är det helt normalt att det skiljer någon halv centimeter hit och dit från ett objektiv till ett annat utan att det för den skull skulle vara något fel eller fokuserar era objektiv på pricken rätt?

Tja, har jag vägarna förbi Upplands Väsby nån gång kanske man kilar in och ber lite snällt om de inte kunde ta sig en liten titt. Men tills dess får det nog vara. Som sagt så skulle man förmodligen inte märka ett dyft på en utskrift eller i internetanpassat format. Ville mest bara höra ifall detta var vanligt och normalt :)
 
Hambern skrev:
Jag tog med det i beräkningen och tog därför flera upprepade foton efter varandra med varje objektiv och fokuserade om mellan varenda foto. De skiljde sig i genomsnitt någon enstaka millimeter från varandra men alla foton med 18-70m-objektivet fokuserade bakom målet och alla foton med 50mm-objektivet fokuserade framför.

Jag har svårt att se att detta skulle kunna ha uppkommit av en slump.

Om du försökte fokusera på samma ställe hela tiden behöver det inte vara en slump. Det kan dock fortfarande vara så att det beror på den stora autofokussensorn. Kameran kanske fokuserar "korrekt" hela tiden, medan du vill att den ska fokusera på ett annat ställe.
 
epep skrev:
Om du försökte fokusera på samma ställe hela tiden behöver det inte vara en slump. Det kan dock fortfarande vara så att det beror på den stora autofokussensorn. Kameran kanske fokuserar "korrekt" hela tiden, medan du vill att den ska fokusera på ett annat ställe.

Detta har varit uppe tidigare och enligt mina undersökningar så frontfokuserar 50mm 1.8D ALLTID på en D70. Jag har numera testat samtliga kombinationer av 5 st objektiv och 4 kamerahus och med samma konsekventa resultat. Både gamla D70 och sprillans nya har uppvisat samma fel. Både kamerahus och objektiv har varit och vänt hos Nikon utan att kunna justeras.

Detta syns främst vid öppen bländare och med ökande avstånd till motivet. Objektivet passar med andra ord utomordentligt dåligt för avståndsfotografering, då den aktuella fokuspunkten kommer att befinna sig flera meter meter framför den valda fokuspunkten.

Testa själva ifall ni inte tror mig. Blända ner till f/1.8 och ta ett kort på horisonten så får ni se. Lösningen är att hålla sig omkring f/4 så fungerar det betydligt bättre.

Tompa
 
Thomas:
Det är inget som jag upplevt med min 50/1.8. Fokus sitter där det ska varje gång. Men jag blev nyfiken nu, så jag ska testa när jag kommer hem. :)

När jag testade en 50/1.4 på min D70 hade ag däremot en aning frontfokus, dock inte så mycket att det förstörde bilderna.
 
Tompa2003 skrev:
Detta har varit uppe tidigare och enligt mina undersökningar så frontfokuserar 50mm 1.8D ALLTID på en D70. Jag har numera testat samtliga kombinationer av 5 st objektiv och 4 kamerahus och med samma konsekventa resultat. Både gamla D70 och sprillans nya har uppvisat samma fel. Både kamerahus och objektiv har varit och vänt hos Nikon utan att kunna justeras.

Detta syns främst vid öppen bländare och med ökande avstånd till motivet. Objektivet passar med andra ord utomordentligt dåligt för avståndsfotografering, då den aktuella fokuspunkten kommer att befinna sig flera meter meter framför den valda fokuspunkten.

Testa själva ifall ni inte tror mig. Blända ner till f/1.8 och ta ett kort på horisonten så får ni se. Lösningen är att hålla sig omkring f/4 så fungerar det betydligt bättre.

Tompa

Då håller inte jag med för mitt 50 1.8 funkade perfekt på min D70. Ett problem kan ju vara just att kamerans fokussensorer är större än man tror (de är större än markeringarna i sökaren) och kameran kommer att välja en viss del av sensorn när fokus bestäms. Tillexempel på nästippen eller örat om man siktar på ex. ett öga på lite håll. Vilket då _ibland_ kan misstolkas som front/bakfokus. Säger inte att det är så i detta fall, men det kan vara värt att tänka på ;-)
 
l-malmqvist skrev:
Då håller inte jag med för mitt 50 1.8 funkade perfekt på min D70. Ett problem kan ju vara just att kamerans fokussensorer är större än man tror (de är större än markeringarna i sökaren) och kameran kommer att välja en viss del av sensorn när fokus bestäms. Tillexempel på nästippen eller örat om man siktar på ex. ett öga på lite håll. Vilket då _ibland_ kan misstolkas som front/bakfokus. Säger inte att det är så i detta fall, men det kan vara värt att tänka på ;-)

Nej, felet uppträder alltså även när fokuseringen sker mot en plan yta vinkelrätt mot kameran, dvs när fokussensorns placering eller storlek inte har någon som helst betydelse.

Jag har grundligt testat igenom samtliga objektiv som jag hade till förfogande (fem stycken) och samtliga visade exakt samma frontfokusfel. Scandinavian Photos 50mm objektiv i butiken visade samma fel på ett helt annat D70 kamerahus. Jag testade sedan min fars sprillans nya D70 och hans 50/1.8D hade exakt samma fel. Min gamla D70 påvisade samma frontfokus även när den hade varit inne hos Nikon för AF-justering. Min nuvarande D70 visar exakt samma fel. Flera användare på diverse fotoforum har klagat över samma sak med sina D70 och 50/1.8D - knappast en tillfällighet.

Detta är som sagt mycket lätt att testa utan krångliga testcharts - bara öppna upp gluggen till f/1.8 och ta ett kort på en parkerad bil på tjugo meters håll. Om du får ett skarpt resultat utan att fokus hamnar fem meter hitom bilen så skulle jag vilja se det.

Tompa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.