Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Både bakfokus och frontfokus! (D70)

Produkter
(logga in för att koppla)
Tompa2003 skrev:
Nej, felet uppträder alltså även när fokuseringen sker mot en plan yta vinkelrätt mot kameran, dvs när fokussensorns placering eller storlek inte har någon som helst betydelse.

Jag har grundligt testat igenom samtliga objektiv som jag hade till förfogande (fem stycken) och samtliga visade exakt samma frontfokusfel. Scandinavian Photos 50mm objektiv i butiken visade samma fel på ett helt annat D70 kamerahus. Jag testade sedan min fars sprillans nya D70 och hans 50/1.8D hade exakt samma fel. Min gamla D70 påvisade samma frontfokus även när den hade varit inne hos Nikon för AF-justering. Min nuvarande D70 visar exakt samma fel. Flera användare på diverse fotoforum har klagat över samma sak med sina D70 och 50/1.8D - knappast en tillfällighet.

Detta är som sagt mycket lätt att testa utan krångliga testcharts - bara öppna upp gluggen till f/1.8 och ta ett kort på en parkerad bil på tjugo meters håll. Om du får ett skarpt resultat utan att fokus hamnar fem meter hitom bilen så skulle jag vilja se det.

Tompa

Resultaten är nog ingen tillfällighet -- du verkar ha varit väldigt metodisk -- men jag undrar vad de beror på. Är verkligen alla felkällor uteslutna? Jag har kollat igenom mina bilder (både objektivet och kameran är sålda numera) och hittar ingen tagen på långt håll med f1.8, så jag får tro dig på ditt ord. Alla tagna på nära håll har bra fokus.
 
l-malmqvist skrev:
Resultaten är nog ingen tillfällighet -- du verkar ha varit väldigt metodisk -- men jag undrar vad de beror på. Är verkligen alla felkällor uteslutna? Jag har kollat igenom mina bilder (både objektivet och kameran är sålda numera) och hittar ingen tagen på långt håll med f1.8, så jag får tro dig på ditt ord. Alla tagna på nära håll har bra fokus.

Jag skulle kanske nämna att motsvarande tester med samtliga mina andra objektiv ger ett närmaste perfekt fokus med min kamera. 70-200 VR fokuserar mitt i prick även vid f/2.8. Det är bara 50 1.8D som konsekvent frontfokuserar, men jag skulle misstänka att 85 1.8D skulle göra samma sak.

Tompa
 
Någon som vet hur "dom" justerar fokus? Inget man kanske gör själv men eftersom de kan fixa till problemet "medan man väntar" så kan det ju inte vara en alltför stor operation. Vore kul att veta hur det går till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.