Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Både analog OCH digital på resa?
- Trådstartare Ziesta
- Start datum
Kalle_B
Aktiv medlem
anledningen är nog flera... Min far tog med sig analoga kameror och digital till sina resor til lsydamerika.. men han använde enbart digitala.
Jag tror det är lite psykologiskt. Den analoga vet man fungerar oftast, och det det är den man anvät mest och vet exakt hur den funkar i olika situationer. Den Digitala har man mindre grepp om och är orolig ska gå sönder eller inte fungera i olika miljöer.
Sedan finns det dom som helt enkelt vill ha en backup med sig om något går sönder, dom kunde lika gärna ha haft 2 digitala med sig, så där är det mer att dom har en analog att ta med.
Men sedan fins garanterat flera andra anledningar. men ajg personligen tror att det är att dom som har analoga kvar har större förtroende för det analoga helt enkelt.
jag är digital ut i fingerspetsarna och jag skulle nog aldrig ta med min analoga kamera på en resa. rent praktiskt är nog det flesta överrens om att det digitala vinenr över analogt.
Men sedan har du dom som VILL ha diabilder för dom är det ju tvunget att släpa med sig sin kamera.
Alla är vi olika
Jag tror det är lite psykologiskt. Den analoga vet man fungerar oftast, och det det är den man anvät mest och vet exakt hur den funkar i olika situationer. Den Digitala har man mindre grepp om och är orolig ska gå sönder eller inte fungera i olika miljöer.
Sedan finns det dom som helt enkelt vill ha en backup med sig om något går sönder, dom kunde lika gärna ha haft 2 digitala med sig, så där är det mer att dom har en analog att ta med.
Men sedan fins garanterat flera andra anledningar. men ajg personligen tror att det är att dom som har analoga kvar har större förtroende för det analoga helt enkelt.
jag är digital ut i fingerspetsarna och jag skulle nog aldrig ta med min analoga kamera på en resa. rent praktiskt är nog det flesta överrens om att det digitala vinenr över analogt.
Men sedan har du dom som VILL ha diabilder för dom är det ju tvunget att släpa med sig sin kamera.
Alla är vi olika
dJb
Aktiv medlem
Det beror lite på under vilka förutsättningar man reser. Ska man t.ex. ut på längre vandringar eller reser i miljöer där man kan ha svårt med tillgång till elektricitet så är analoga kameror ofta att föredra då de (självklart beroende på modell) kan vara betydligt batterisnålare eller till och med batterioberoende. Detta är väl en av huvudanledningarna. Sen kan det ju vara så som Kalle är inne på att man eftersträvar vissa saker i filmen som t.ex. att fota dia, svart/vitt etc.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja. Jag har inte varit delvis digital så länge men om jag reste iväg idag så kanske jag hade valt min lilla mätsökarkamera med normal + ett gäng triX.. som komplement till min dslr + objektiv.
Visst kan man uppnå fina B/W resultat med dslr men jag menar att jag inte har samma känsla i dslr som jag har i mätsökaren.
Den stimulerar helt enkelt till ett annat användande tycker jag.
Men generellt så väljer jag alltid så få prylar som möjligt på resa. Det är och förblir mitt motto! "Så lite prylar som möjligt, så att det nästan blir löjligt"!
MVH Niclas,
Visst kan man uppnå fina B/W resultat med dslr men jag menar att jag inte har samma känsla i dslr som jag har i mätsökaren.
Den stimulerar helt enkelt till ett annat användande tycker jag.
Men generellt så väljer jag alltid så få prylar som möjligt på resa. Det är och förblir mitt motto! "Så lite prylar som möjligt, så att det nästan blir löjligt"!
MVH Niclas,