Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre upplösning än 72dpi med dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)
andewid skrev:
Jag tycker inte det. Jag ser ingen skillnad. Som du själv sa, vet du ju inte skrivares egentliga punkt-storlek, så därför är ju DPI - så som du beskriver det - en helt värdelös beskrivning vid utskrift.

Nu vimsar du till det för dig själv.

Citat: "DPI avgör sen bara hur stor bilden ska bli på pappret."

Nu menar du dpi i meningen hur tätt pixlarna sittar. Detta anges i pixlar per tum/pixels per inch. Alltså ppi. Busenkelt.

Som du själv sa, vet du ju inte skrivares egentliga punkt-storlek, så därför är ju DPI - så som du beskriver det - en helt värdelös beskrivning vid utskrift.

Men det var ju inte skrivarens punktstorlek du syftade på när du anvämnde DPI utan hus tätt pixlarna skrivs ut.

Dpi anger hur många bläckpunkter som skrivaren använder per tum för att skriva ut bilden. Skrivaren kan använda många punkter för att skriva en pixel.

Att bläckpunkternas storlek kan variera påverkar detaljåtergivningen (den reella upplösningen) men står i så pass hög rad i relation till hur tätt punkterna skrivs (dpi) att måttet dpi är relevant när man pratar om skrivarupplösning.

Men du kan inte få det till att begreppet dpi skulle vara betydelselöst och därför fritt fram att använda till allt ungefär som ordet smurf.

Det är viktigt att använda rätt bregepp för att inte förvilla.

EX: "Bilden skrivs ut med pixeltätheten 240 ppi och skrivar upplösningen 1440 dpi"

Många är dem som inte förstått hur de ska få pixlarna att räcka till för att skriva ut i 1440 dpi då de blandat ihop dpi och ppi.

Att medvetet använda fel begrepp som du gör spär ju bara få förvirringen.

Hur små punkter kan ögat uppfatta? betydligt mindra än 0,06mm iaf (som 400dpi är).
De är utomordenligt relevant eftersom det blir omöjligt att förstå varför man ska skriva ut i 240 dpi med 1440 dpi...
Vad menar du med detta?

Först skriver du att DPI är storleken på varje bläckpunkt skrivaren kan skriva ut, sen skriver du att man inte vet exakt.

Min fråga blir då. Vad är då DPI? Är det antalet pixlar skrivaren kan återge, eller är det storleken på varje inviduell bläckdroppe skrivaren kan skriva ut, eller är det nått annat?

Väljer du 100dpi för 1000pixel bred bild i Photoshop så blir resultatet en 10 tum bred bild. Vad är då DPI, om inte antal pixlar per tum som skrivits ut?

Täthet och storlek på pixlarna hör ihop; det är/ska inte vara något mellanrum mellan pixlarna.

Det jag motsätter mig mot är att du skriver DPI för att avgöra någon storlek på bilden när du samtidigt säger att vi inte vet storleken på punkterna.

Det mått som har betydelse då är ju pixlar per tum, eftersom vi inte vet alls hur många punkter skrivaren använder. Många skrivare har dessutom variabel punktstorlek.

Jag kollade i Photoshop och där står det faktiskt inte DPI eller PPI, utan pixels/inch.

andewid skrev:
Hur små punkter kan ögat uppfatta? betydligt mindra än 0,06mm iaf (som 400dpi är).Vad menar du med detta?

Många tester visar att gränsen ligger vid 400 PPI vid 1440 dpi eller högre. Det är många faktorer som spelar in, inte bara vad ögat klarar av. betraktningsavstånd, papprets egenskaper etc.

Först skriver du att DPI är storleken på varje bläckpunkt skrivaren kan skriva ut, sen skriver du att man inte vet exakt.

Jag har ALDRIG sagt att DPI är stoleken på punkterna. Däremot har jag dementerat när du påstått att jag sagt så.

DPI anger hur tätt bläckpunkterna skrivs.

Även bläckpunkternas storlek anges av skrivartillverkarna. Men det krävs här punkttäthet, dpi, för att punktstorleken ska inverka. Vid 720 dpi är det punkttätheten som begränsar och inte punktstorleken.

Min fråga blir då. Vad är då DPI? Är det antalet pixlar skrivaren kan återge, eller är det storleken på varje inviduell bläckdroppe skrivaren kan skriva ut, eller är det nått annat?

Jag upprepar:

DPI anger hur tätt bläckpunkterna skrivs.

Även bläckpunkternas storlek anges av skrivartillverkarna. Men det krävs här punkttäthet, dpi, för att punktstorleken ska inverka. Vid 720 dpi är det punkttätheten som begränsar och inte punktstorleken.

Väljer du 100dpi för 1000pixel bred bild i Photoshop så blir resultatet en 10 tum bred bild. Vad är då DPI, om inte antal pixlar per tum som skrivits ut?

Du har fetfel eftersom dpi inte existerar i Photoshop. var hittar du det?

Photoshop pratar om pixlar per tum vilket förkortas ppi.

Väljer jag 100 ppi vid utskrift av 1000 pixlar får jag en längd av 10 tum. Sen kan jag välja att skriva ut dessa pixlar med en punkttäthet i skrivaren av 720 dpi eller 1440 dpi.

Från manualen:
Resolution Specifies the printing resolution the image will be printed at or the amount of data in the image. This setting does not affect the actual pixels (pixel size of the image). For example, a 2048 x 1536 pixel image prints at approximately 28 1/2 x 21 1/4 inches at 72 dpi. When the resolution is changed to 300 dpi, the same image prints at approximately 6 3/4 x 5 1/8 inches. Resolution can also be adjusted in Photoshop using the Image Size command.

Det som förvirrar är när du säger att punktäthet och punktstorlek inte hör ihop. om du skriver ut en bild i 160dpi (jag kan iaf inte välja lägre med min skrivare) så innebär det ungefär 6 punkter per mm. Inte blir det mellanrumm mellan punkterna när jag skriver ut text,tex. Skrivaren använder fler, eller större punkter helt enkelt för att fylla ut. så när du skriver att DPI enbart är punkttätheten hos skrivaren och inte har med punkternas storlek att göra så stämmre det inte.

Men som jag skrev behöver du inte veta DPI alls, mer än att skrivare ska stå på sitt maxvärde. Skrivares DPI-inställning påverkar ju inte storleken på utskriften, bara hur fina detaljerna blir. Och som du sa, 1440dpi är ju bara säljsnack. Gämför vi två olika modeller med samma DPI-inställning så blir resultatet inte alls säkert lika.

Alltså, DPI-inställningen i skrivaren talar inte om vilken upplösning vi egentligen får. Det enda vi vet är att högre inställning borde ge bättre resultat.

andewid skrev:
Alltså, DPI-inställningen i skrivaren talar inte om vilken upplösning vi egentligen får. Det enda vi vet är att högre inställning borde ge bättre resultat.
Man skall inte alltid köra med högsta dpi på skrivaren.

Hög upplösning på skrivaren fyller två funktioner:
1. Text och grafik som består av tunna linjer, både inskannade teckeningar och illustrationer i form av obejktgrafik, blir bättre återgivna.
Tunna linjer riskerar inte att bli hackiga helt enkelt.
2. Pixelgrafik i form av fotografier får bättre återgivning av övertoningar och små nyansskiftningar.
Ju fler skrivarpunkter per pixel desto fler nyanser kan man återge.

Det finns skäl att ibland minska dpi vid utskrift.
Om papperet suger mycket färg riskerar man att tunna linjer flyter ihop och att närliggande nyansskiftningar försvinner i en sörja av flytande pigment. Ungefär som punktförstoring och blödning i tryck.
Högsta upplösningen är bra för blanka fotopapper, för standardpapper eller rent av akvarellpapper är det bättre att minska på dpi.

ANNONS