Annons

Bättre objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er

Jag har köpt en Canon EOS 350D med ett EFS 18-55mm objektiv.

Jag vill jag ha ett bättre objektiv som allround (Med bra skärpa) när jag är ute och inte vill ha för mycket med sig.

Är det någon som har ett bra förslag på ett BRA objektiv så är jag tacksam för hjälp och synpunkter.

MVH
Mats
 
Vad som är bra objektiv är nog objektivt... :)

Det beror ju på vad du ska fotografera, men om man surfar runt lite bland alla de trådar som finns i ämnet "Vilket objektiv ska jag välja" sä är det vanligt att man säger

* Canon 50 mm /1.8 MK II - plastig, skarp som tusan - 1200 kr.
* Canon 70-200/4L - robust, proffsig, skarp - 7000 kr ny, 5000 kr beg.
* Tamron 28-75/2.8 - skarp men tredjepartstillverkare - ca 4000 kr.

Jag tycker att du ska fota lite och sedan fundra på vad du tror att du gillar. Själv har jag kameraväskan ovan som jag räknade upp och jag tycker att den räcker mer än väl för mig. Jag fick en släng av ha-begär... men är väldigt nöjd.

Det där kit-objektivet som du har sägs det mycket dåligt om. Och visst, det är nog inte ett av de bästa objektiven på marknanden, men för hur mycket det kostar (speciellt begagnat) så tar det bra bilder och det är nog värt att behålla det ett tag för att hinna lära sig vad man gillar.

Av ovanstående objektiv så är den fasta 50:an som är mitt absoluta favoritobjektiv. Det är litet, lätt, det är plastigt och det tar kanonbra bilder. Jag använder det till porträtt och till att ta panoramabilder av landskap.
 
Som allroundobjektiv:

Canon EF-s 17-85/4-5,6 IS USM, bra zoomomfång, snabb AF och bildstabilisering. Canons "mellanklass", dvs bättre än kitobjektivet, men inte L-klass.

Eller:

Tamron 17-50/2,8. Skarp och ljusstark.

Jag köpte Tamron:et igår, och så här långt verkar den riktigt bra.

// Kjelle
 
Själv har jag köpt ett Sigma 17-70 f2.8-4.5 som jag hittils är nöjd med. Det känns mycket stabilt och har en viss kvalitetskänsla jämfört med kitgluggen. Objektivet har också en härlig närgräns (fuskmacro), det går tom att fokusera på saker som är så nära att de faktiskt hamnar innanför motjusskyddet. Jag upplever det som mycket skarpt, även om jag jämför med mitt fasta 50mm 1.8.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.