Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre objektiv till 5d, resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)

HaakanD

Medlem
Har nästan bestämt för mig för 5d men det är en sak som jag funderar på. Läste i senaste digitalfotos test av 5d att de tidigare hade testat 7d med riktigt vass optik och inte fått speciellt mycket bättre rsultat och att samma då skulle gälla för 5d. Verkar ju tråkigt om så är fallet dvs att den blir inte bättre än kitgluggen.

Har funderingar kring några sigma. Hur upplever ni dem kvalitetsmässigt?
 
HaakanD skrev:
Har nästan bestämt för mig för 5d men det är en sak som jag funderar på. Läste i senaste digitalfotos test av 5d att de tidigare hade testat 7d med riktigt vass optik och inte fått speciellt mycket bättre rsultat och att samma då skulle gälla för 5d. Verkar ju tråkigt om så är fallet dvs att den blir inte bättre än kitgluggen.

Har funderingar kring några sigma. Hur upplever ni dem kvalitetsmässigt?

Självfallet så blir kvaliten bättre med skarpare, bättre optik. Vet inte vad tidningen menar?

Däremot så kan man fundera på vad man ska göra med bilderna & huruvida man i det format de ska visas i kommer att märka kvalitetsskillnader mellan olika objektiv.

Man måste åtminstone upp i bilder av format A4 för att kunna skilja en kitzoom från en bättre glugg. Om man är en sådan som bara kikar på bilderna på skärmen (jag känner många) eller bara gör småkopior så duger kitzoomarna alldeles utmärkt optiskt sett.

Det finns alltså skillnader men sen så är det en annan sak om man märker dem. Vid 100% förstoring på skärmen ser man stora skillnader men det är ju av mindre betydelse i praktiken, dock en bra testmetod.

Däremot så skiljer ju ofta ljusstyrkan på olika objektiv, högre sådan ger större möjligheter till kortare slutartider när ljuset blir sämre.

Sigma gör bra objektiv, något speciellt du funderat på?

//Larsa
 
Sigma ex 18-50 verkar vettig. Har fått bra kritik somjag har förstått det. Aningen dyr dock. Som nuvarande helanalog fotograf har jag inget emot fasta objektiv heller.

Till saken hör jag i mellanåt kommer att göra lite större format (max a3) än a4. Klara den det? Kameran alltså?
 
Senast ändrad:
HaakanD skrev:
Sigma ex 18-50 verkar vettig. Har fått bra kritik somjag har förstått det. Aningen dyr dock. Som nuvarande helanalog fotograf har jag inget emot fasta objektiv heller.

Till saken hör jag i mellanåt kommer att göra lite större format (max a3) än a4. Klara den det? Kameran alltså?

Sigma 18-50 2.8 (antar att det är den du menar & inte den ljussvagare varianten) är ett toppenobjektiv & med ett sådant på så får du finfina A4. Med interpolering så ska även A3 bli bra men det vet jag inget om eftersom jag aldrig gör större än A4. Många säger dock att 6MP & interpolering blir bra i A3, med bra optik alltså.

Beg. fast optik finns men urvalet är förstås inte lika stort som till Canon & Nikon, det finns dock om man söker lite & priserna är oftast bättre än till C & N.

Jag kör D7D & den är ju identisk med D5D vad det gäller bildkvaliten.

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.