ANNONS
Annons

Bättre/mer reglerad bildkritiksfunktion!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Jag önskar att Bildkritikspoolerna blev mer reglerade i dess funktionalitet. Hur kan man egentligen ge bildskaparen konstruktiv kritik när denne ej förmedlat eventuell baktanke/bildidé, tillvägasätt/metod och vilka verktyg som använts?

Förslag på tvingande/obligatoriska fält vid uppladdning av en ny bild...

Baktanke/bildidé:
Här skulle man kunna ha dels en kryssruta som angav "Ospecificerat" för ibland finns det ingen baktanke/bildidé, utan endast något som fångat ens intresse och som man velat fånga på bild. Sedan skulle det även finnas en fritextruta, där skaparen kan beskriva sin baktanke/bildidé.

Tillvägasätt/metod:
Här ska skaparen beskriva i fritext hur bilden är tagen samt vilka inställningar som använts.

Verktyg:
Här ska skaparen ange i fritext vilken fotoutrustning som använts samt eventuell bildredigeringsprogram.

Alla fält måste vara ifyllt innan det går att publicera bilden man vill ladda upp. Ju mer detaljerat varje del anges, destu bättre förståelse har betraktaren. Just nu ser man sällan något av dessa kriterier tillsammans med de bilder som laddas upp i stora mängder frekvent.

Jag tror det blir bättre dignitet över bildkritikpoolerna samt mer återhållsam mängd som laddas upp, då det kräver mer seriösitet från bildskaparen. Och då man lägger ner mer arbete, så kan man anta att skaparen vill verkligen få bildkritik och utveckla sin egen fotografering.

Mvh, Rei

Hur kan man egentligen ge bildskaparen konstruktiv kritik när denne ej förmedlat eventuell baktanke/bildidé, tillvägasätt/metod och vilka verktyg som använts?
... Ju mer detaljerat varje del anges, destu bättre förståelse har betraktaren. Just nu ser man sällan något av dessa kriterier tillsammans med de bilder som laddas upp i stora mängder frekvent. ...

Jag har nog en helt annan bild av vad som krävs för bildkritik. Du ger konstruktiv kritik utan den bakgrundsinfo som du efterfrågar genom att dela med dig av din upplevelse på bilden såsom den är oberoende av fotografens eventuella idéer, önskningar, tänkta användningsområden eller verktyg. Bildkritiken är inte och behöver inte vara begränsad till att vara en utvärdering av hur väl fotografen använde verktygen eller om fotografen använde rätt/den bästa metoden. Det är istället mer givande och intressantare att få information om betraktarens upplevelse och intryck (eller brist på sådana) av bilden.

Bara om man uppfattar bildkritik som att utvärdera bilden snarare än dela med sig av sin upplevelse av bilden är detaljerad information av den typ du tycker ska vara obligatorisk en hjälp för bildkritik.

Jag tror på att det ska finnas utrymme att lämna informationen, men inte att göra det obligatoriskt.
/Maria

Jag håller med Rei om att det finns utrymme för förbättringar.

En lite mer tvingande funktion vore bra. Jag har vid ett flertal tillfällen observerat att en och samma person laddat upp 40-50 bilder av ett och samma motiv, t.ex. många bilder av ett sött barn. I sådana fall är det liten skillnad mellan alla dessa bilder. Då tycker jag att det vore bättre att ladda upp 1-2 bilder och begära kritik på dessa bilder. Om det vore "svårare" att ladda upp bilder, så kanske man laddar upp bilder som man valt ut med omtanke. Fotosidan får inte bli ett alternativ till Flickr där man lägger upp album för att dela bilder till nära och kära, utan ett sätt för alla medlemmar att få konstruktiv feedback.

Om man nu vill visa sin portfolio, så finns det andra sätt här på Fotosidan att göra det. Så jag tycker att det ska ställas lite mer krav på uppladdningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar