ANNONS
Annons

Bättre med ISO 200 än 100?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm.... Jag tror inte ni fattar vad det innebär att en mekanisk slutare ska ta en bild på 1/16 000, det kan inte vara långt ifrån ljudets hastighet den ska röra sig med då ;-)

1d och D3-serierna och säkert några andra värstingvarianter klarar av det men då har de också slutare i kolfiber som säkert kostar som en bättre begagnad bil bara den. Det är inte så få modeller som bara klarar av 1/4000.

Slutaren går inte fortare vid kortare exponeringstid. 2-4 ms tar de flesta slutare på för att dra sina ridåer oaktat slutartid. Dock vid 1/16000 så krävs det väldigt hög noggrannhet då skillnaden mellan första och andra ridå börjar bli besvärande liten och det är svårt att lösa bra.

x-synk tiden indkerar BTW hur snabb slutaren är eftersom det är först vid x-synk tiden som slutaren står helt öppen under någon del av exponerngen. Nu ger inte x-synk hela sanningen om slutarhastigheten eftersom de fega kameratillverkarna lägger in en liten säkerhetesmarginal för lägsta x-synk.

Omkring 15 m/s bör nog vara en trolig hastighet på slutarridåerna - ganska långt ifrån 340 m/s...

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4258520941/

http://en.wikipedia.org/wiki/Shutter_(photography)#Focal-plane_shutters

Senast ändrad:
Hejsan!

Jag måste sticka fram lite här...
Vet mycket väl att det är mycket prat om att kameran
"helt klart jobbar som bäst i sitt egentliga basISO"...

Jag har dock en annan erfarenhet... Senaste tiden har jag jobbat mycket med
tex Stockfotograferingar och andra kunder som har SJUKT höga krav på kvalité.

Med min Nikon D3 får jag KLART bättre kvalite och brusvärde på ISO 100
än på ISO 200 trots att basISO är 200. Tycker det är intressant att det är på
detta viset trots att "alla" vet att det inte är så, även Nikon själv.

(Detta gäller ju som sagt i extremfall där granskningen är hård som sten!)
I annat fall är brus/jagging och artifacting stort sett omärkbart i 100%...

MVH /David.

Vill påpeka att DXO standardmässigt skalar ned bilder till 8mpx för brusjämförelser. Man kan säga att vid 8mpx har D700 och 5DII samma brus. Vi vet mindre om 12mpx. Dessutom ger DXO ingen info om detaljåtergivningen vid höga ISO över 8mpx. Så om vid ett visst ISO en 5DII och en D700 har samma verkliga upplösning (p g a brus eller brusreducering) så syns detta inte i DXO.

Vill påpeka att DXO standardmässigt skalar ned bilder till 8mpx för brusjämförelser. Man kan säga att vid 8mpx har D700 och 5DII samma brus. Vi vet mindre om 12mpx. Dessutom ger DXO ingen info om detaljåtergivningen vid höga ISO över 8mpx. Så om vid ett visst ISO en 5DII och en D700 har samma verkliga upplösning (p g a brus eller brusreducering) så syns detta inte i DXO.

Det där är intressant och jag är inte säker på att jag förstår det fullt ut. DXO har också en brusjämförelse på "skärm" (alltså ej "print") där dom tittar på bilden i 100% på skärm. Där har D700 ett övertag vid högre ISO (inte helt förvånande) över 5DMkII som har nästan dubbelt så många pixlar. Men som du säger så finns ju ingen information (eller "cred") för detaljering. Själv tycker jag en av styrkorna med 5D2 är just möjligheten till beskärning tack vare 21MP.

Jag måste sticka fram lite här...
Vet mycket väl att det är mycket prat om att kameran
"helt klart jobbar som bäst i sitt egentliga basISO"...

Jag har dock en annan erfarenhet... Senaste tiden har jag jobbat mycket med
tex Stockfotograferingar och andra kunder som har SJUKT höga krav på kvalité.

Med min Nikon D3 får jag KLART bättre kvalite och brusvärde på ISO 100
än på ISO 200 trots att basISO är 200. Tycker det är intressant att det är på
detta viset trots att "alla" vet att det inte är så, även Nikon själv.

(Detta gäller ju som sagt i extremfall där granskningen är hård som sten!)
I annat fall är brus/jagging och artifacting stort sett omärkbart i 100%...

MVH /David.

.. men du förlorar högdagrarna mycket lättare. Men det kanske inte är så viktigt för dig och kunderna?

Hmm.... Jag tror inte ni fattar vad det innebär att en mekanisk slutare ska ta en bild på 1/16 000, det kan inte vara långt ifrån ljudets hastighet den ska röra sig med då ;-)

Nu tänker du väl lite baklänges?

Slutarridåerna rör sig ju inte med olika hastighet vid olika slutartider. Det är fördröjningen mellan rörelserna av första/andra ridån som bestämmer exponeringstiden.

Vid 1/16.000 skulle det innebära att man behöver kontroller aen fördröjning på 62,5us för en 24x36mm sensor.

Nu tänker du väl lite baklänges?

Slutarridåerna rör sig ju inte med olika hastighet vid olika slutartider. Det är fördröjningen mellan rörelserna av första/andra ridån som bestämmer exponeringstiden.

Vid 1/16.000 skulle det innebära att man behöver kontroller aen fördröjning på 62,5us för en 24x36mm sensor.

Japp, jag hade lite otur när jag tänkte där. Du har helt rätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar