Annons

Bättre lowlight af med 10d/d60+ ST-E2

Produkter
(logga in för att koppla)

Anden

Aktiv medlem
Läste någonstans att om man slänger på en ST-E2 på sin 10D hjälper detta af:en märkbart. Någon som kan verifiera/ pröva detta?
Vi snackar alltså i situationer utan blixt men med transmitter monterad.

Andreas

Har inte tänkt på det användningsområdet själv, men det borde funka bra! den har en inbyggd af-lampa (rött mönstrat sken), funkar dock bara så länge ljuset når motivet, ungefär som att använda en extern blixt, men utan blixtfunktionen. Den avger dock en mycket svag röd blixt vid avtryck (ej synlig på bild). Kan kolla vid senare tillfälle om du vill.

mvh
Patrik

En fråga till...

Har beställt en 420ex och jag undrar om jag kan använda den som af-hjälp och sedan ta kortet utan blixt?

A

Hittade svaret på min fråga...

Puppy Face , feb 15, 2004; 02:56 a.m.
Yes, your assumption is correct.

I use the AF assist light of my 420EX without triggering flash on my 10D regularly. You merely set Custom Function 5.3: Emits/Does not Fire. [page 147 of the 10D manual] This CF works with any E-TTL Speedlite, including the humble 220EX, middle of the road 420EX and big 'n beefy 550EX. Don't forget to change it back to the default when you're finished. I did once and took a bunch of flash pictures without flash!

Incidentally, the low light AF of the 10D is pretty good, a level better than the Elan 7E. However, it ain't as dependable as my EOS 3 when lighting gets dim.

Fördelen med ST-E2 är att den väger minimalt och är inte ivägen på samma sätt som en stor blixt.

/PG

Nackdelen är dock att den kostar 2200kr. Lite mycket för bättre af. Ska pröva hur det funkar med 420ex innan jag bränner mer pengar...

Jo den kostar en slant, men å andra sidan har den en konstig bifunktion oxå: den kan nämligen fjärrrstyra blixtar typ 420EX och 550EX!
;-)

mvh
PG

AF:en fungerar mycket bra med en ST-E2! Jag använder den hela tiden under mörka förhållanden.

Sedan som Patrik säger är det inte fel att den kan fjärrstyra ex blixtarna :)

Jag har inte ångrat mitt köp!

/Patrik

Jag betvivlar inte att det är en bra investering. Har dock lagt alldeles för mycket pengar på utrustning på sistone så det får bli en senare investering.
Någon som vill sälja sin :)

digitalkameror är väl känsliga för ir ljus? iallafall dv kameror.
man kan se ljuset från fjärrkontrollen

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto