Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre kvalitet än Cokin!!

Produkter
(logga in för att koppla)

blenda12

Aktiv medlem
Hej!
Vet någon var man kan köpa Graduerade gråfilter som har bättre optisk kvalitet än Cokin..passar de i en stdhållare från Cokin?

/Magnus

Senast ändrad:
Hitech passar inte alltid rakt av. De är ca 1 mm bredare. Det är grova toleranser, så ibland passar de ändå, men jag har fått fila ner ett par Hitech.

Hitechhållaren kostar annars ungefär som Cokins om man är helt utan system sedan tidigare.

Beställde från Formatt nyligen. Har inte hårdtestat dem än men de verkar helt OK.

Beställer du från dem se till att göra det "manuellt" via mejl så dom skickar i brev och inte med lastbil så kommer du undan den häftiga frakten som läggs på per automatik via webshoppen.

Notera också att de har tre olika övergångar på dem!

Per

Senast ändrad:
Jag har Singh-Rays glas filter till min Cokin p-hållare, kvaliteten på dom är lika bra som i dyra objektiv, och dom kostar därefter, Lee är ett annat bra kvalitets märke som gör filter i riktigt glas.

/kent

Bokeh skrev:
Jag har Singh-Rays glas filter till min Cokin p-hållare, kvaliteten på dom är lika bra som i dyra objektiv, och dom kostar därefter, Lee är ett annat bra kvalitets märke som gör filter i riktigt glas.

/kent
Finns det någon som säljer Singh-Rays filter i Sverige?

Jag kör med lee filter o köpte dom för att dels dom är större än cokin p serien för jag hade problem med att cokin filtrena syntes i hörnen när jag körde pentax 67 med vidvinkel.
Lee är inte gjorda i glas dom är dyra köpte mina direkt från england.
Har ärligt inte talat märkt någon större kvalitetsskillnad mellan cokin.hitech,samt lee.

Lee är mindre repkänsliga än cokin samt filterhållarn är proffsigare o lättare att montera samt du kan bygga den hur du vill(antal filter fack bestämmer du själv).
Bildmässigt så ser inte jag någon skillnad mellan lee o tex cokin
Kvalite så är lee proffsigare på allt men samtidigt mycket dyrare.

Det vart ett TIFFEN filter från Photax för 995.
Får väl se vad det går för, är av glas i alla fall.
Kändes bekvämare att köpa från Sverige.

Undran..brukar ni köra med något UV filter närmast objektivet eller kör ni bara med Cokin filterhållaren direkt i linsen och sedan gråfiltret?

Tänker närmast på förlusterna med en massa glas eller plast före linsen.

/Magnus

jag tycker man ska använda filter endast i dom fall dom tillför bilden ngt.
uv är ett filter som jag anser är ett säljtrick för att tjäna lite pengar vid försäljning av objektiv.

Att ha det som skydd tycker jag inte heller är motiverat jag har lyckats repa en glugg genom alla år den blev dessutom repad utanför bildcirkeln.

snap skrev:
Att ha det som skydd tycker jag inte heller är motiverat jag har lyckats repa en glugg genom alla år den blev dessutom repad utanför bildcirkeln.
Då är vi av helt olika åsikt.
Jag slår vad om att det var mycket billigare att köpa mig ett nytt UV än att byta frontlinsen på mitt 17-35.

Flahultarn skrev:
Beställde från Formatt nyligen. Har inte hårdtestat dem än men de verkar helt OK.

Beställer du från dem se till att göra det "manuellt" via mejl så dom skickar i brev och inte med lastbil så kommer du undan den häftiga frakten som läggs på per automatik via webshoppen.

Notera också att de har tre olika övergångar på dem!

Per
Hej, hur betalade du när du beställde via mail?

ANNONS