kirre777
Ny medlem
Jag är i mitt arbete ansvarig för att ta kort på alla nyanaställda samt då och då ta bilder för artiklar på intranätet och i nyhetsbrev. Inga bilder som ska tryckas alltså. Jag är så där lite lagom fotointresserad. Jag kan hantera Photoshop hyfsat men brukar oftast nöja mig med picasa för kontrast/ljus/beskärning. Kör med en lite äldre Canon eos 350d och använder den inbyggda blixten.
Vanligtvis tar jag porträttbilderna i ett rum som är upplyst med vanliga lysrör mot en vit bakgrund på c:a 180 cm avstånd. Kameran är monterad på stativ.
Problemet är att bilderna blir aningen mörka samt att ansiktsfärgen blir lite underlig. Den går ofta åt det rödare hållet, särskilt under sommaren då solbrända människor får en aningen orange ton. Egentligen är det inte något jättestort problem men man vill ju ändå att folk ska vara nöjda.
Givetvis kan man hålla på och labba med färginställningarna men helst skulle man ju vilja ha ett bra resultat med en gång. Jag har inte hur mycket tid som helst att avsätta till bildbehandling tyvärr.
Vad ska jag satsa på för att få ett lite bättre arbetsflöde?
* Bättre blixt? Vad ska man i så fall satsa på?
* Bättre ljus i rummet? Det är ett ganska stort rum med 3,20 i takhöjd.
* Annan bakgrund? Vitt kanske inte är optimalt för porträtt?
* Ny kamera?
* Nån magisk inställning i Photoshop som fixar till det automatiskt?
Vanligtvis tar jag porträttbilderna i ett rum som är upplyst med vanliga lysrör mot en vit bakgrund på c:a 180 cm avstånd. Kameran är monterad på stativ.
Problemet är att bilderna blir aningen mörka samt att ansiktsfärgen blir lite underlig. Den går ofta åt det rödare hållet, särskilt under sommaren då solbrända människor får en aningen orange ton. Egentligen är det inte något jättestort problem men man vill ju ändå att folk ska vara nöjda.
Givetvis kan man hålla på och labba med färginställningarna men helst skulle man ju vilja ha ett bra resultat med en gång. Jag har inte hur mycket tid som helst att avsätta till bildbehandling tyvärr.
Vad ska jag satsa på för att få ett lite bättre arbetsflöde?
* Bättre blixt? Vad ska man i så fall satsa på?
* Bättre ljus i rummet? Det är ett ganska stort rum med 3,20 i takhöjd.
* Annan bakgrund? Vitt kanske inte är optimalt för porträtt?
* Ny kamera?
* Nån magisk inställning i Photoshop som fixar till det automatiskt?