Annons

Bättre blixt eller bättre lampor?

Produkter
(logga in för att koppla)

kirre777

Ny medlem
Jag är i mitt arbete ansvarig för att ta kort på alla nyanaställda samt då och då ta bilder för artiklar på intranätet och i nyhetsbrev. Inga bilder som ska tryckas alltså. Jag är så där lite lagom fotointresserad. Jag kan hantera Photoshop hyfsat men brukar oftast nöja mig med picasa för kontrast/ljus/beskärning. Kör med en lite äldre Canon eos 350d och använder den inbyggda blixten.

Vanligtvis tar jag porträttbilderna i ett rum som är upplyst med vanliga lysrör mot en vit bakgrund på c:a 180 cm avstånd. Kameran är monterad på stativ.

Problemet är att bilderna blir aningen mörka samt att ansiktsfärgen blir lite underlig. Den går ofta åt det rödare hållet, särskilt under sommaren då solbrända människor får en aningen orange ton. Egentligen är det inte något jättestort problem men man vill ju ändå att folk ska vara nöjda.

Givetvis kan man hålla på och labba med färginställningarna men helst skulle man ju vilja ha ett bra resultat med en gång. Jag har inte hur mycket tid som helst att avsätta till bildbehandling tyvärr.

Vad ska jag satsa på för att få ett lite bättre arbetsflöde?

* Bättre blixt? Vad ska man i så fall satsa på?

* Bättre ljus i rummet? Det är ett ganska stort rum med 3,20 i takhöjd.

* Annan bakgrund? Vitt kanske inte är optimalt för porträtt?

* Ny kamera?

* Nån magisk inställning i Photoshop som fixar till det automatiskt?
 
Jag har tagit den sortens bilder både med blixt tidigare och med fast ljus, och jag föredrar att jobba med fast ljus, eftersom det är mycket lättare att visualisera resultatet.

Men det kräver att man anordnar ljuset på lämpligt sätt för ändamålet, och ett absolut krav är att man inte blandar olika sorters ljuskällor. Kan man uppfylla de två kraven är resten ganska enkelt.

Den ljuskälla jag använde som huvudljus vid porträtt var en utrangerad reklamskylt, som jag drog bort den tidigare plastfilmen med reklam från, så att bara den vita plasten blev kvar. Den var fyrkantig, ungefär 120x80 cm och jag bestyckade den med fyra lysrör färg 954 med HF-drift och blank folie bakom för att få ut så mycket ljus som möjligt. Den skylten satte jag upp på en vägg, så att den blev som ett "fönster". Ljuset blev alltså jämförbart med fönsterljus.

"Fönstret" var placerat så att det gav Rembrandt-ljus mot platsen där den som skulle fotograferas satt. Det gick att flytta, men jag gjorde aldrig det. Bakgrunden, ljust grå vägg, belystes också från "fönstret" och gav en grå bakgrund som separerade väl från personen som fotograferades och hade en gradient med något ljusare åt det håll varifrån ljuset kom.

Så hade jag ett stativ med en reflektor. Reflektorn gjorde jag av ett vindruteskydd, som hade en väldigt blank, men skrynklig yta.

En lampa till, en arbetslampa med 2x18 W lysrör 954 och HF-drift, uppsatt högt på väggen och med flaggor, för att ge glansdager i håret snett bakifrån, och det var all belysning.

Eftersom belysningen var mer eller mindre fast, blev bilderna enhetliga, och jag hade inga problem med att få rätt färg. Jag använde samma inställning på vitbalans alltid, och den manuella vitbalansen tog jag från "fönstret", den stora reklamskylten som jag hade gjort om.

De enda delarna som behövde stuvas undan för att rummet skulle kunna användas till annat var stativet med reflektor, mitt stativ, och stolen som personerna satt på.

Bilderna blev bra direkt ur kameran och kamerans jpeg utan någon redigering användes. Jag använde en kompakt, Canon PowerShot G7.
 
Ett gråkort kan göra underverk för att hitta rätt färger. Ta en bild med gråkort och sen en utan. När du framkallar bildern i ACR så använder du verktyget och pekar på gråkortet så får du rätt färgtemp samt tint.

Eftersom du verkar ha plats för det så hade jag satsat på ett studiopaket med två blixtar. Eventuellt en blixt + reflexskärm. Dessa behöver inte kosta mkt.
 
Gråkort?

Jag vill varna för gråkort. Det finns mycket som säljs som gråkort, men som inte är neutralt. Det man ska ha för vitbalansering är ett vitreferens, om man inte kan ta balansen direkt från ljuskällan.

Goecker säljer en bra vitreferens som heter WhiBal.

Gråkort är något helt annat, och det användes förr för att bestämma exponeringen, främst vid repro, men också om man inte hade en bra mätare för infallande ljus.

Med Canon kan man ställa manuell vitbalans också med blixtar, eftersom man först tar en bild, som man använder för kamerans balansering. Det underlättar mycket, eftersom man kan använda jpeg direkt från kameran.
 
Tack för svaren. Jag tror att jag kommer att i första hand satsa på en lite bättre blixt och se vilken skillnad det gör. Det kanske räcker så.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.