Annons

Bättre bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Är inte så kunnig när det gäller kamerateknik och har problem att få mina bilder så bra som jag vill ha dem.
Har en Olympus 740 UZ, men tror egentligen att min fråga kan gälla de flesta modellerna.

Om jag har kameran stabilt stående på ett bord eller dylikt blir bilderna utmärkta. Men om jag själv håller kameran (med samma motiv och ljus) blir det genast sämre. Samma sak gäller om kameran är stabil och motivet är i rörelse.

Vet att detta har med bländare, slutare etc. att göra, men skulle ändå uppskatta en sammanfattning eller tips om en bra artikel. Nästan allt som finns att läsa gäller ju vanliga systemkameror.

Nån vänlig själ som vill lägga lite tid på detta?
 
Ja tänkte bara säga att om du inte redan har fått svar så finns det på några kameror så att du kan välja ett ISO värde. Om man her ISO värdet på det högsta så blir bilden ljusare och slutartiden kortare. men om man är utomhus och fotograferar te.x naturbilder och sånt så är det inge bra för då blir det som ett brus överallt där det är snö.. men det brukar fungera inomhus i alla fall...

mvh/
Jesper
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.