Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bättre bilder på bilar med enklare medel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle säga att det där är ett bra råd.

Jag förstår inte varför någon skulle rekommendera 300mm, men antar att jag helt enkelt inte vet tillräckligt om foto än. Blixtparaplyer och partytält låter inte heller som något en bilförsäljare bör lägga tid och möda på, men återigen kan det vara mina kunskaper som brister.

Rekommenderade 55-300mm objektivet eftersom det inte är så dyr. Den borde även ha fin bildkvalité - om man nu inte begränsas av att AF inte är så snabbt (bl. en nackdel vid fågelfoto). Längre brännvidder kan ger också bilden ett annat perspektiv varmed bilderna kan bli mer iögonfallande, dvs längre brännvidder ger helt enkelt en annan "dimension" än t ex 35mm. Men hur denna kompression som längre brännvidder nu ger passar bilfoto vet jag inte. OBS bara för att objektivet går att användas i 300mm betyder ju inte att man måste det. Men 55-200mm är förmodligen ett bättre alternativ då den är billigare och då det ju inte borde röra sig om utställningskvalité på bilderna.
 
Rekommenderade 55-300mm objektivet eftersom det inte är så dyr.
De enklare fasta objektiven är inte heller dyra och i min värld är det i det här fallet ett bättre alternativ med ett fast och ljuskänsligt objektiv än ett mindre känsligt zoom, men återigen - jag vet ärligt talat inte särskilt mycket om foto än. ;-)
 
Rekommenderade 55-300mm objektivet eftersom det inte är så dyr. Den borde även ha fin bildkvalité - om man nu inte begränsas av att AF inte är så snabbt (bl. en nackdel vid fågelfoto).

Längre brännvidder kan ger också bilden ett annat perspektiv varmed bilderna kan bli mer iögonfallande, dvs längre brännvidder ger helt enkelt en annan "dimension" än t ex 35mm. Men hur denna kompression som längre brännvidder nu ger passar bilfoto vet jag inte. OBS bara för att objektivet går att användas i 300mm betyder ju inte att man måste det. Men 55-200mm är förmodligen ett bättre alternativ då den är billigare och då det ju inte borde röra sig om utställningskvalité på bilderna.

Nej, det var inte ditt inlägg jag syftade på. Det var någon annan som rekommenderade brännvidden 300mm.

När jag tänker på snygga bilbilder så tänker jag kortare brännvidder. Jag har t.ex ett 28mm på min 5D när jag fotar i banområdet runt omkring STCC bl.a.
 
Ni som tycker att han ska använda 300 mm eller nåt sånt har väl missat att lokalen är liten? Han skrev det ovan. Med en 300 mm blir det då en fin backspegel eller nåt som det blir bild på. Kreativt, men knappast informativt.

Nä, använd en bra blixt på kameran, ställ bilen så långt från närmsta vägg som möjligt, underexponera bakgrunden och exponera bilen rätt med blixten. Då kommer bilen att stå fram mot bakgrunden, som blir mörkare (under förutsättning att den kom långt nog från blixten, så den inte lyser upp bakgrunden för starkt). Välj brännvidd på objektivet som gör att bilen fyller ut bilden så bra som möjligt.
Detta kräver inte mer än en vettig blixt till din Nikon. Helst ska du ha något att studsa blixten i, men för att utvärdera om du tycker bilderna blir bra kan du ta en papptallrik och tejpa på blixten. Kostar bara någon krona.
Annars slå blixten rakt på. Du kommer att få blänk och reflexer, men det är inte nödvändigtvis fel på en bil som ska säljas. Kunder vill att det ska blänka lite.
 
Jepp, misstag händer oss alla ibland… ;)

Som sagt är jag osäker vilken brännvidd som är snyggast för bilfoto. Nedanstående länk visar i alla fall ett exempel då f=24mm funkar fint (d700, f=24mm, f/5).

http://www.flickr.com/photos/ghostchild/4898043550/in/pool-74729440@N00/#/

Kortare brännvidd passar antagligen bäst om man vill att bilens form och proportioner skall bli extra tydlig. Men för att den förvrängningen (som ges vid kortare brännvidder) inte skall ändra för mkt på verkligheten kanske man inte bör gå under 35mm (dx).
 
För det första, era bilder är inga höjdare, men vi har nog alla sett värre! :)

Mina förslag

- Få till en bra bakgrund, förslagen om några tygstycken på stativ är bra. Kanske går det att spänna en tvättlina och hänga på? Jag tycker absolut ni bör undvika att andra bilar syns i bakgrunden, däremot tycker jag att företagsnamnet kan vara med.

- Se absolut till att fönstren inte är i bakgrunden.

- Sänk kameran så ni får lägre vinklar.

- Glöm allt snack om tele, en vidvinkelzoom måste väl vara det absolut bästa valet. För interiörbilder är det nog bra med en riktig vidvinkel, för exteriört funkar det kankse med en vanlig normal.

- Städa upp motivet! På en del av bilderrna så ligger det "pappersskydd" på golvet - ser inte alls bra ut.

- Blixt kanske går att få till men det kan nog vara svårt, blir lätt ännu mera blänk och reflexer. Jag skulle i alla fall prova utan, och kanske använda stativ/stöd istället.

- Fota i RAW så du kan få till vitbalansen i efterhand, eller ställ in en manuell vitbalans som funkar (om det går på din kamera).

Lycka till!
 
Det var många bud här.
Har fotat en del bilar på både mässor och bilhallar.Kan säga att man kommer väldigt långt med kittgluggen.Kortskärpedjup blir bara onödigt i det här fallet.Mina tipps är.
Använd stativ och trådlösfjärr kostar några hundralappar.Vill man ha ett bättre objektiv än kitten så skulle jag rekomendera sigma 10-20 som ofta sitter på när jag plåtar bilar.Då passar 10mm fint till interiören och 20mm utvändigt.Försök ha en hörna i lokalen som du kan fota bilarna i som har en renbakgrund och kanske en liten skylt med företagets logo på väggen.Finns det fönster där så går det att lösa med tex gardiner eller solfilm eller ha någon form av skärmvägg som man kan plocka fram.Man vill inte ha in soljus och blanda det med vanliga lampor för då blir det strul med vitbalansen.
 
Då var man sen igen då :)
Tänkte på polfilter funkar bra med vissa lacker men på svarta bilar brukar det bli bäst utan för då vill man gärna ha lite blänk för annars så försvinner konturerna på bilen.
 
Hej igen tack för alla sköna svar

jag är om inte mer förvirrad nu :)

kostnad är kanske inte problemet det är främst tids brist.
så massa stativ och utrustin som man måste plocka fram och bort är inget alternativ om det blir för omständigt.

täcka fönstrerna har jag fattat att vi måste göra problemet är att det inte får se ut hur som hällst i en bilhall.
generalagenterna har krav på hur det ska se ut om man ska sälja ett visst märke.
 
Hej igen tack för alla sköna svar

jag är om inte mer förvirrad nu :)

kostnad är kanske inte problemet det är främst tids brist.
så massa stativ och utrustin som man måste plocka fram och bort är inget alternativ om det blir för omständigt.

täcka fönstrerna har jag fattat att vi måste göra problemet är att det inte får se ut hur som hällst i en bilhall.
generalagenterna har krav på hur det ska se ut om man ska sälja ett visst märke.

ND-filter på rullgardin! Enkelt och inte så fruktansvärt dyrt (?)
 
Ok, bortse från mina tidigare inlägg där jag rekommenderar 55-300mm objektivet eftersom detta objektiv ju kräver lite rörelse utrymme, vilket er bilhall inte verkar ha. Och skippa stativ eftersom det är jobbigt att dra fram en sådan…

Nytt förslag:
  • Nikon d90
(High Speed Sync funkar med denna tillsammans med blixten Nikon SB900).
  • Nikon SB900

  • Omnibounce till blixt eller någon annan diffusator
(dessa gör det mer lämpligt att rikta blixten direkt mot bilen. Om High Speed Sync används för att sänka bakgrundsexponering tappar blixten ganska mkt räckvidd, varmed denna förmodligen måste riktas direkt mot bilen. Om du vill att bakgrunden skall bli mer mörk kanske inte blixt sync time hos kameran räcker till (1/200s hos d90). Givetvis går det att sänka bakgrundsexponering med bländare och/eller ND filter…).

  • Annan diffusator t ex:
Gary Fong C4 Cloud Lightsphere II Inverted Dome Flash Diffusion System
http://www.amazon.com/Gary-Fong-Lightsphere-Inverted-Diffusion/dp/B000J2V65M)
Med Gary Fong diffusatorn går blixten rikta mot taket samtidigt som sidorna får ett bredare "stänk" ljus.

  • Sigma 17-70/2.8-4.0 DC Macro OS HSM
(hyfsad vidvinkel och ganska ljusstark, samt macro egenskaper fast ändock inte 1:1 (kan vara användbar vid produktnärbilder)). Tillräckligt ljusstarkt och eftersom du vill ha hela bilen i fokus; bakgrundsoskärpa förmodligen inte så viktig…

P.S.
Det är en god idé att lära sig hantera en blixt ordentligt. När du väl förstått hur exponering kan kontrolleras med hjälp av blixt kan du säkert komma på egna lösningar för hur ni skall lyckas med era bilfotografier... ;) Så en bra början kan vara att köpa en Nikon SB-900 och t ex Gary Fong C4 Cloud Lightsphere II.
 
Senast ändrad:
täcka fönstrerna har jag fattat att vi måste göra problemet är att det inte får se ut hur som hällst i en bilhall.
generalagenterna har krav på hur det ska se ut om man ska sälja ett visst märke.

Jag tror förslagen har varit att täcka dem tillfälligt när ni fotar. Hur som helst, om ni ser till att fönstren är ur kamerans "synvinkel" så behöver ni ju inte alls täcka dem. Det är när de är med i bild som problemen uppstår.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar