Annons

Bättre bilder i Live view-läge mot optiska sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

trapper

Medlem
Jag har nyligen köpt en systemkamera, Canon 600D med kit objektivet 18-55 IS ii. Jag har hela tiden upplevt att mina bilder inte riktigt har den där skärpan som jag hade förväntat mig av en digital systemkamera. Visst, jag vet att objektivet inte kanske är det bästa.

Tagit drygt 1000 testbilder för att testa mig fram

Det jag har upptäckt är att om jag fotar i Live view läget (ej quick AF på) så bli bilderna märkbart skarpare än om jag fotar med den optiska sökaren.

Live view: klart godkända bilder.
Optiska sökaren: Stor del "softa" bilder

Varför är det så ? Det borde väl inte vara någon skillnad i vlket läge jag fotar eller har jag fel ?

Ta och kontrollera att AF sätts rätt, så du inte har fram eller bakfokus, när du har optisk sökare. AF görs på olika sätt optiskt vs live view. Du kan testa föremål på olika avstånd eller ett testark i 45grader. Du kan ju söka efter focus och test sheets

Det finns en stor skillnad mellan LV och sökaren, det är hur fokusen jobbar. När du skriver quick focus antar jag att den släcker LV, fäller ned spegeln och fokuserar ett ögonblick för att sedan gå tillbaka till LV?

När du använder sökaren används fokussensorer som sitter övanför spegeln, uppe i sökarhuset. Ljuset kommer in genom objektivet, reflekteras 90° uppåt i spegeln och träffar sensorerna som ska sitta exakt lika långt upp från spegeln som det är från spegeln och in till sensorn, det är ett mycket känsligt mått. Om avståndet inte är exakt detsamma kommer fokusplanet att hamna lika mycket fel i förhållande till sensorn. Sensorerna använder fasdetekterande fokus som är riktigt snabbt och exakt men som sagt måste det vara välkalibrerat.

När du använder LV utan quick focus, om nu QF är vad jag tror, däremot används själva bildsensorn som fokussensor och det gör att det omöjligt kan bli fel i kalibreringen. Bildsensorn använder kontrastdetekterande fokus, det är mycket långsammare som du säkert märker, men också mer exakt när det väl hittar fokus.

Din kamera behöver antagligen ämnas in på en fokuskalibrering hos en Canonverkstad, det är inte särskilt ovanligt och kommer antagligen att gå på garantin.

Det finns två typer av autofokus - Fasdetekternade (F) och kontrastavkännande (K).
F är snabb som attan, och används på systemkameror. Den vara felinställd, då fokus mäts på en separat sensor.
K är långsam, och används på kompaktkameror. Denna typ kan aldrig vara felinställd, då fokus mäts i bildsenorn.

På 600d kan man välja antingen F eller K som fokusmetod när man kör i Live View.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos600d/7 (se live view shoot - mitten på sidan ungefär)
Kör du F hoppar spegeln ner när du fokuserar, och hoppar sedan tilllbaka upp.
Kör du K rör sig inte spegeln.

Kolla om du har K när du kör i Live View.
Om du har det så kan dina resultat bero på två saker:
AF (när du inte kör Live View) är felinställd i antingen objektivet eller kameran.
Det var en svår situation för AF (utanför Live View och den träffade litet fel).

Ställ in så att du kör F även i Live View. Då ska du får samma resultat både med och utan Live View.

Det finns en stor skillnad mellan LV och sökaren, det är hur fokusen jobbar. När du skriver quick focus antar jag att den släcker LV, fäller ned spegeln och fokuserar ett ögonblick för att sedan gå tillbaka till LV?

När du använder sökaren används fokussensorer som sitter övanför spegeln, uppe i sökarhuset. Ljuset kommer in genom objektivet, reflekteras 90° uppåt i spegeln och träffar sensorerna som ska sitta exakt lika långt upp från spegeln som det är från spegeln och in till sensorn, det är ett mycket känsligt mått. Om avståndet inte är exakt detsamma kommer fokusplanet att hamna lika mycket fel i förhållande till sensorn. Sensorerna använder fasdetekterande fokus som är riktigt snabbt och exakt men som sagt måste det vara välkalibrerat.

När du använder LV utan quick focus, om nu QF är vad jag tror, däremot används själva bildsensorn som fokussensor och det gör att det omöjligt kan bli fel i kalibreringen. Bildsensorn använder kontrastdetekterande fokus, det är mycket långsammare som du säkert märker, men också mer exakt när det väl hittar fokus.

Din kamera behöver antagligen ämnas in på en fokuskalibrering hos en Canonverkstad, det är inte särskilt ovanligt och kommer antagligen att gå på garantin.

Du har rätt ang ditt antagande om vad jag menar med quick focus.

Jag har nu gjort en del auto focus tester. Jag har testat så att jag fotat i 45gr vinkel med största bländare och kortast möjliga avstånd för att få focus. Finns säkert en del felmarginal i detta icke vetenskapliga test.
Men focus ligger alltid ca 10-15 mm bakom noll linjen. Med Live view på noll linjen.

Testat att ta fler bilder med Live resp optiska sökaren och resultatet är hela tiden detsamma. Bilderna med Live view är alltid mer detaljrika.

Är 10-15mm backfocus tillräckligt mkt för att detta ska vara mitt problem ? Eller kan det vara ngt annat ?

Njaaaaa

Det är inte bra att mäta mot en yta i 45° mot kameran. Det är svårt att gissa var på ytan kameran sätter fokus eftersom fokuspunkterna inte är punkter utan snarare rätt stora ytor. Det är svårt att säga om det kan vara hela felfokusen, men delvis kanske. Sedan kan det vara bra att göra testet på lite längre avstånd också, vid närgränsen kan det skilja lite även om det stämmer på längre håll. 15 mm låter ändå mycket i och för sig.

Gör ett nytt test, ställ något som är exakt parallellt mot kameran, sedan fokuserar du på det med LV och sedan med sökaren. Då ska det inte skilja något alls.

Använde denna http://focustestchart.com/focus10.pdf för focus testet jag gjorde.

Resultatet blir ändå alltid detsamma live view läge bra detalj rikedom och skärpa.

Känns bra i alla fall att felet är inringat. Upptäckte det av en slump efter mycket testande. Hade inte riktigt kunskapen om detta med fas detekterande resp kontrast detekterande fokus.

Kommer att nyttja garantin och göra som de flesta av er föreslagit dvs att skicka in kameran till Canon för koll och justering av AF.

Återkommer med resultat när kamera kommer tillbaka.

Använde denna http://focustestchart.com/focus10.pdf för focus testet jag gjorde.

Resultatet blir ändå alltid detsamma live view läge bra detalj rikedom och skärpa.

Känns bra i alla fall att felet är inringat. Upptäckte det av en slump efter mycket testande. Hade inte riktigt kunskapen om detta med fas detekterande resp kontrast detekterande fokus.

Kommer att nyttja garantin och göra som de flesta av er föreslagit dvs att skicka in kameran till Canon för koll och justering av AF.

Återkommer med resultat när kamera kommer tillbaka.

Kameran måste skickas in tillsammans med objektivet (objektiven om du har fler).
Justering görs av hela ekipaget.

Petter ...

Har nu fått tillbaka kamera och objektiv från service. AF justering på kamera och objektiv är gjord.

Kan tyvärr inte se någon skillnad. På Live view fotade bilder ligger fokus alltid exakt där jag vill ha det. Bilder fotade med den optiska sökaren ligger fokus alltid bakom objektet.

Teknikern menade att dessa "billiga" kitobjektiv tyvärr har en begränsad möjlighet att justera fokus på.

Verkar tyvärr inte som att det går att göra så mycket åt detta. Blir väl så att man får använda live view läget vid det flesta fotograferings tillfällena och främst där en större bländare används.

Kanske är jag extremt petig när det gäller bildkvalitet. Jag har ju inte läst om någon annan som upplevt detta problem med kameran (Canon 600D) som jag har. I princip alla verkar ju vara supernöjda.

Frågan är väl om det skulle bli bättre med ett annat objektiv. Eller helt enkelt någon annan kamera och objektiv.

Läser man forumtrådar här på FS Kan man lätt få uppfattningen att åtminstone varannan har problem med af. Men de flesta som lämnar in på kalibrering brukar bli nöjda.
För att ta just ditt fall vidare vore det vettigt med några testbilder. Vi har inte så mycket att diskutera utan dessa.

Gör en vettig uppställning där det finns ett kontrastrikt objekt som är helt parallellt med sensorn att fokusera mot. Inga 45-graders uppställd alltså. Men rigga en linjal i 45 grader väl utanför af-punkten.
Ta testbilder på flera olika avstånd och vid olika brännvidd. Avståndet 50 ggr brännvidden brukar anses vara referensavstånd.
Med fokuspunkten på rätta stället är det sedan lätt att avläsa fram- bak-fokus på linjalen.

Petter ...

Ser ingen som nämnt detta.. Är inte så enkelt att du bara råkat snurra på det lilla svarta hjulet bredvid sökaren? Det som ställer in sökarens skärpa.

Ser ingen som nämnt detta.. Är inte så enkelt att du bara råkat snurra på det lilla svarta hjulet bredvid sökaren? Det som ställer in sökarens skärpa.

Det är väl till för att kompensera för synfel. Skall vara ställt så att fokusmarkeringarna i sökaren syns tydligt och skarpt.

Svar till HJK

Hahahaha, den var ganska bra ;) Nja inte riktigt så illa är det med mina fotokunskaper.

Svar till petter.oj.norman

Vid 55mm så är det inte så mycket bakfokus men det ökar mot vidvinkelläget. Jag kommer inte att lägga någon mer tid på detta utan har planer på att köpa mig ett nytt objektiv och förhoppningsvis löser sig detta då.
Tittat på ett Tamron 17-50, modellen utan vc.
Jag fick ju med detta kitobjektiv till klart mindre kostnad än om jag hade köpt ett rent Canon 600D hus.

Det går ju trots allt att ta riktigt bra bilder med skärpa om jag använder Live view läget. Fast hastigheten och batteritid mm blir ju så klart lidande.

Jag hade möjlighet att låna ett Tamron 70-300 vc i helgen och där sattes fokus klockrent i princip varje gång utan att använda live view.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar