Annons

bättra gulaktig bild via PS+.

Produkter
(logga in för att koppla)

vedeldare

Medlem
Hej
En nybörjare har investerat i en Nikon D40x (till sin fru;)). Jag tog en del bilder utan blixt och med självutlösaren.
Om jag inte missminner mig så la jag den på 100 ASA för att få bort brus. Glad i hågen trodde jag att man bara skulle trycka lite i Photoshop CS för att få dom "rätta" färgerna, Det jag önsakr är att det där gula liksom blir normalljus men...
Är det någon som har ett förslag på den bifogade bilden?

Kan det vara ett klassiskt problem som kommer upp stup i kvarten i forumet?

/ny medlem 4 nov 21:00
 

Bilagor

  • stuga2.jpg
    stuga2.jpg
    57.4 KB · Visningar: 292
Fota i RAW nästa gång.
Då kan du ändra vitbalansen i efterhand.

/Daniel

ps. välkommen till Fotosidan ds.
 
Det går även att jobba med justeringslager och lagermask. Då går det att "korrigera" punktvis.

Tog mig friheten att testa lite grand. Vad gjordes?

1. Ett justeringslager nyans/mättnad skapades. Minskade där gult och rött.
2. En lagermask som inverterades med CTRL+I. Med en lagem bred och lagom mjuk pensel målades sedan den varma originaltonen fram i eldstaden och de delar som belyses av elden.

Sparas sedan bilden i PSD-format så har man lagren kvar och kan gå in och ändra i ett senare skede om man vill/behöver.
 

Bilagor

  • stuga2_edited-1.jpg
    stuga2_edited-1.jpg
    23.7 KB · Visningar: 263
Snabbfix

Om du vill fixa sådant här själv framöver...

1: Skapa ett justeringslager "tröskel..." över bakgrunden och dra reglaget så långt till höger du kan utan att bilden blir helt enfärgad (det skall vara lite fläckar kvar)
2: använd färgprovsverktyget och (under pipetten) för att ta ett prov i en av fäckarna.
3: Dubbeklicka på bildikonen på ditt justeringslager och flytta reglaget så långt till vänster som möjligt utan att den blir helt enfärgad. Ta ett färgprov i en av fläckarna.
4: Skapa ett nytt tomt lager mellan bakgrunden och justeringslagret. Fyll det med 50% grått (redigera>fyll) och sätt blandningsläget till "differens"
5: dubbelklicka på bildikonen till justeringslagret igen och dra reglaget så långt ut mot vänsterkanten du kan utan att bilden blir enfärgad (du börjar kunna det här nu)
6: Ta ett tredje färgprov i en av fläckarna.
7: Radera de två extralagren (justeringslagret och det 50% grå)
8: Skapa ett justeringslager för kurvor. Välj vitpunktspipetten och sampla mitt i färgprovsmarkör 1. Välj svartpunktspipetten och sampla mitt i färgprov 2. Välj gråpunktspipetten och sampla mitt i färgprov 3.
9: Klart. Nu har du förhoppningsvis satt svartpunkt, vitpunkt och gråpunkt för bilden så att den ser bra ut.

Har du ett ojämnt stick kan du behöva maska delar som påverkas olika mycket.

Ett lite enklare sätt om du har ett jämnt stick är att
1: ta ett färgprov av något som borde vara vitt i bilden (så att den färg som finns där blir förgrundsfärg)
2: skapa ett nytt tomt lager och fylla det med den samplade färgen
3: Invertera färgen i det enfärgade lagret (Ctrl-I)
4: Sätta blandningsläge till färg
5: Justera opaciteten tills det ser bra ut.

mvh,
Bengt
 
Tänk, så olika smaken kan vara! Jag fotar med en färgtemperatur lämplig för dagsljus även i just sådana här rum och miljöer för att få gulröda, varma färger i bilder med öppen eld, stearinljus etc.
Visst kan man få korrigera och tona ned det gulröda litegrann i efterhand, men i stort tycker jag Görans bild i första inlägget har helt OK färger.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.