Annons

Bästa zoom-kompakten, eller "en-optik"kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer2

Aktiv medlem
Har en Lumix TZ20, nu full med damm på sensorn, samt en D90 som snart blir D7200 (tror jag).

Vill köpa BRA kompaktkamera (eller annan typ) som skall bli "varjedagskamera i fickan".
Fotograferar "vad som helst och allting".

Måste ha:
SNABB fokusering (barn o hundar skall inte försvinna före exponering)
Bra OPTIK (2.8? eller nära)
(Super)SKARPA bilder, när förhållandena tillåter
Bra SÖKARE
SKÄRM (helst vridbar)
"Rimligt" ZOOM-omfång, 4-6 ggr (utan stora bildförvrängningar)
KNAPPAR & VRED så man slipper göra alla inställningar via menyer
Gärna väderskyddad.

Priset mindre intressant, ("att betala gör bara ont en gång") så länge det inte hamnar på Hasselblad- eller Leicanivå.

Finns andra viktiga punkter jag glömt så får ni gärna påminna mig.

Tack på förhand !!
Nu eller vänta en månad (ifall något nytt är på väg) men vill inte vänta för evigt på ny modell eftersom det alltid kommer något nytt.

Tack på förhand.
 
Kolla på Lumix LX100, jättefin kompakt på alla vis. Tycker du att den är för stor är nog Sony RX100 det bästa alternativet. Generation 3 har en liten utfällbar sökare som faktiskt funkar.
 
Det existerar tyvärr ingen kompaktkamera som uppfyller alla dina krav. Du måste göra lite kompromisser.

---
KNAPPAR & VRED så man slipper göra alla inställningar via menyer
---
Det här är t.ex. fysiskt omöjligt att åstadkomma om kameran ska vara liten.

Den kompaktkamera som uppfyller det mesta av dina önskninngar skulle jag säga är Sony RX100 IV. Den har som sagt inte plats för särskilt många knappar på utsidan, men den har å andra sidan en konfigurerbarhet så att man baxnar. Fyra av knapparna på kamerans baksida kan konfigureras med över 50 olika funktioner vardera. Kontrollringen runt objektivet kan också konfigureras. Sedan finns det en programmerbar snabbmeny, som kan visa upp till 12 olika funktioner som kan väljas bland ca 35 olika ur grundmenyn.

Sensorn i denna är i vissa avseenden den mest avancerade på marknaden. För att kunna få upp till 1000 bild/sek slow-motion så räckte det inte med de 4-5.000 AD-omvandlare som är vad man kan få plats med i kanten på sensorerna, så man blev tvungen att tänka tredimensionellt. Och lyckades med att "kleta dit" inte mindra än 87.552 AD-omvanldare på sensorns baksida...

Här är bara en av massor av tester på nätet:
http://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100-iv/6

Har sett att RX100 IV påfallande ofta har valts till "Årets kompaktkamera".

Ett s.k. guldkorns-tips. :)
Väljer du denna (eller någon annan Sony-kamera) så är det absolut bästa du kan göra för att snabbt lära dig att använda och optimera kameran (för lägsta kostnad) att köpa Gary Friedmans e-book för aktuell modell. Länk till den för RX100 IV här:

http://www.friedmanarchives.com/RX-100MK4/index.htm

612(!) sidors e-bok för USD 25.
.
 
Tack för era svar. LX100 hade helt fallit i glömska men kommer att undersökas, och kännas på, noga. Har länge funderat på RX100-modellerna (redan på den tiden den inte hade något "efternamn" II, III, IV; kommer det snart en V?).

Men jag kan inte fortsätta att vela, för en bild tagen med vilken kamera som helst är bättre än en missad bild och, handen på hjärtat, är pixelräkning så viktigt egentligen?

Får gå och lukta på de olika hötapparna igen i helgen.

Tack för hjälpen - och tack för tipset om Gary Friedmans bok.
 
Jag har första generationens Sony RX100 och är toknöjd med den lilla godbiten. Jag slutar inte att förvånas över vad den presterar i bildkvalitet. Och de senare generationerna II, III och IV har ju antagligen inte blivit sämre.

Möjligtvis kan man tycka att Sony saftat på väl mycket med priset på gen IV....men kameran levererar. Helt klart.
 
Vill köpa BRA kompaktkamera (eller annan typ) som skall bli "varjedagskamera i fickan". Fotograferar "vad som helst och allting".

Måste ha:
SNABB fokusering (barn o hundar skall inte försvinna före exponering)
Bra OPTIK (2.8? eller nära)
(Super)SKARPA bilder, när förhållandena tillåter
Bra SÖKARE
SKÄRM (helst vridbar)
"Rimligt" ZOOM-omfång, 4-6 ggr (utan stora bildförvrängningar)
KNAPPAR & VRED så man slipper göra alla inställningar via menyer
Gärna väderskyddad.

Priset mindre intressant, ("att betala gör bara ont en gång") så länge det inte hamnar på Hasselblad- eller Leicanivå.

Hej!

Jag skulle allmänt säga att någon av de kameror vi kallar "entumskompakter" troligen skulle passa dig bra. I dagsläget finns de från tre tillverkare, Canon, Panasonic och Sony och de har allihop väldigt snarlika sensorer så sett till ren bildkvalitet är det små skillnader mellan dem. De skillnader som finns beror mest på två saker, a) hur olika tillverkare väljer att behandla bilddata (små skillnader som nästan kan försvinna om man arbetar via råfiler) och b) objektiven där det som vanligt är så att de med minst zoomomfång ofta har bäst prestanda (inte alltdi så enkelt, men som grov tumregel).

Du har
Canon G3 X (zoom motsv 24-600, saknar sökare, troligen för klumpig för dig)
Canon G5 X (zoom motsv 24-100/1,8-2,8, inbyggd sökare, ljusstark, skarp, bra yttre reglage)
Canon G7 X II (som G5 X , samma optik, men utan sökare och inte så mycket reglage, mer fickvänlig)
Canon G9 X (budgetkamera, zoom motsv 28-84 mm, inte så ljusstark, fördel: otroligt slät och kompakt)
Panasonic TZ100 (zoom motsv 25-250/2,8-5,9, kompakt, inte så mycket reglage, praktiskt resekamera)
Panasonic FZ1000 (zoom motsv 25-400/2,8-4, sökare, troligen för klumpig för dig)
Sony RX100 II (zoom motsv 28-100/1,8-4,9 har nästan försvunnit ur sortimentet, saknar sökare, kompakt)
Sony RX100 III (zoom motsv 24-70/1,8-2,8, inbyggd sökare, kompakt)
Sony RX1000 IV (som RX100 III, men mycket snabbare sensor, som kan ge 4k-video och slowmotion)
Sony RX10 II (zoom motsv 24-200/2,8, inbyggd sökare, bra med reglage, bra videofunktioner, troligen för klumpig för dig)
Sony RX10 III (zoom motsv 24-600/2,4-4, i övrigt som RX10 II, fast med samma snabba sensor som RX100 IV)

Bland entumskompakterna skulle jag rakt av rekommendera Canon G5 X för dig, dess enda egentliga irritationsmoment är att serietagningen blir seg med råfiler. I övrigt känns den som en systemkamera i miniatyr, dvs bra hantering och ergonomi, men är liten nog att rymmas i en ficka. Som en Sony RX100, fast med mer zoomomfång och bättre ergonomi till priset av att den inte är lika slät och fickvänlig.

Utöver entumskompakter har du Canon G1 X, den har "nästan Four Thirds"-sensor, dvs knappt dubbelt så stor som entumskompakterna. Men den är nog i klumpigaste lager för dig.

Någon nämnde Panasonic LX100, den har en lite nedskuren Four Thirds-sensor, är hyfsat kompakt, mycket fin optik och bra hantering/erginomi.

Ett wildcard kan vara Panasonic GM1 (saknar sökare) eller GM5 (har sökare). Four Thirds-sensor, minsta systemkamerorna i Micro Four Thirds-systsmet. Med sin lilla kompakta kit-zoom eller ett pannkaksobjektiv är GM1/GM5 jämförbara i storlek med Canon G5 X/G7 X eller Sony RX100 II/III/IV.

Sedan kan man nämna Fujifilm X70 eller Ricoh GR, aps-c-sensor, fast 28 mm objektiv, helt ok med reglage/hantering.

Tillägg: Ingen av de här kompakterna har "bra autofokus" i meningen att de tål att jämföras med en bra systemkamera när det gäller att följa rörliga motiv. I stort sett allihop har däremot bra (snabb och exakt) autofokus för i princip alla vardagsmotiv och vardagssituationer. Men några sportkameror är de inte, inte någon av dem.
 
@Grevture

Tack för ännu fler "hötappar" ;-) att fundera över.

Tur att jag har en månad på mig innan beslut måste fattas.
(Under tiden dyker det kanske upp någon uppgraderad version).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.