Annons

Bästa tricksen i Finder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Spaces tycker jag är en strålande bra funktion också. Jag har fyra spaces aktiva på min maskin och konfigurerat det så att jag har bundit space2 till mitt mailprogram space3 till iTunes space4 till iCal osv. Det gör att jag inte behöver gömma de program jag använder ofta utan jag byter space med ctrl + piltangenter istället. Kombinerar man dessutom det med exposé och aktiva hörn så kan man blixtsnabbt byta mellan programmen. Det går ju att först välja "alla fönster" och sedan "spaces" med "alla fönster" fortfarande aktivt för att direkt kunna klicka på det fönster man vill hoppa till oavsett vilken space det ligger på.

M

Nu är det väl inte direkt Finder men omvandlaren i dashboard använder jag hela tiden allt från valutor till imperial/metriska mått.

shift + kringla + a = hoppa till programmappen
shift + kringla + u = hoppa till verktygsprogram
osv det står fler i gå-menyn. Ja många praktiska snabbkommandon står ju faktiskt hur man gör i menyn.

Överblicka-knappen är suverän och det faktum att man kan bläddra i tex en pdf direkt i finder genom att hålla muspekaren över ikonen tills blädderpilarna kommer fram. Det fungerar på de flesta dokument.

Nu är det väl inte direkt Finder men omvandlaren i dashboard använder jag hela tiden allt från valutor till imperial/metriska mått.

shift + kringla + a = hoppa till programmappen
shift + kringla + u = hoppa till verktygsprogram
osv det står fler i gå-menyn. Ja många praktiska snabbkommandon står ju faktiskt hur man gör i menyn.

Överblicka-knappen är suverän och det faktum att man kan bläddra i tex en pdf direkt i finder genom att hålla muspekaren över ikonen tills blädderpilarna kommer fram. Det fungerar på de flesta dokument.

Bra tips. Det finns ett annat sätt att "överblicka". Om man snabbt vill se på bilder ect markerar man bilderna och trycker mellanslag. Bläddra med piltangenterna.

Jag har blivit lite kär i förhandsvisningen av bilder i "lightverison" på (mellanslag)spacebar när du står med en bild markerad i finder.

Kolla antal exponeringar som kameran gjort:

• lyft över en jpeg-bild till datorn direkt från minneskortet.
• Öppna den i "förhandsvisning" (håll ner Ctrl och välj "öppna med" och sedan Förhandsvisning
• tryck kringla + i

I en av flikarna står "Shutter releases" och en väldig massa annan info.

Vet inte om detta fungerar med Canon och andra kameror. Nikon fungerar iaf.

Kan någon testa med annat än Nikon?

Senast ändrad:
@ iBoat
Jag testade ditt tips på en RAW-fil från en 1D MkIIN men hittade inget om Shutter releases tyvärr.
Har inte testat med en JPEG direkt från kameran.

@ iBoat
Jag testade ditt tips på en RAW-fil från en 1D MkIIN men hittade inget om Shutter releases tyvärr.
Har inte testat med en JPEG direkt från kameran.

Provade med en Raw från Nikon och där står bildnummer. I fliken Nikon står det Shutter Count

Bilagor

• Skärmavbild 2011-01-14 kl. 14.20.52.png
    Skärmavbild 2011-01-14 kl. 14.20.52.png
    79.8 KB · Visningar: 117
Så ser det ut med en RAW-fil från Canon. Det enda som saknas är mitt namn och serienummer på kameran.

Bilagor

• Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    22.3 KB · Visningar: 121
Vet inte hur det funkar på Mac, men i Windows kan man i de flesta program växla fönster med ctrl+tab (det beror iofs lite på om programmet har den funktionen). Borde finnas ngt motsvarande på Mac.

I Windows växlar det mellan alla fönster i alla körande program. Motsvarande i OS X (Cmd+Tab) växlar bara mellan körande program. Det verkar inte finnas något sätt att bläddra enbart mellan fönstren som tillhör det aktiva programmet.

I Windows växlar det mellan alla fönster i alla körande program. Motsvarande i OS X (Cmd+Tab) växlar bara mellan körande program. Det verkar inte finnas något sätt att bläddra enbart mellan fönstren som tillhör det aktiva programmet.

Att bläddra mellan fönster (i Finder) kan man göra med Kringla + < (eller Kringla + ´ beroende på system)

Aha. Det ska vara Cmd+`

Verkar inte vara generellt. Fungerar i Finder, men inte i Firefox. Fungerar i Preview.

Det tycks vara något som programmet självt tar hand om så man ska nog inte räkna med att det fungerar i andra program än Apples egna (och kanske inte ens i alla dem).

Om man stör sig på att en fil öppnas i fel program vid dubbelklick:

• Markera filen
• Tryck kringla + i
• Gå ner till "Öppna med" och välj program

Om man vill att det nya valet ska vara permanent trycker man på "Ändra alla"

Om man tillfälligt vill öppna en fil i annat program än det förvalda kan man hålla ner Ctrl och välja "Öppna med". Eller helt enkelt dra den till programikonen i Dock (eller till programmet i mappen "program")

Senast ändrad:

Cmd+Tab till "rätt" applikation och sedan pilUpp/pilNed för att välja fönster kanske?

Vet inte om det funkar för alla fönster i alla applikationer. Det beror nog på hur applikationen använder windowManagern kan jag tänka mig. Funkar i alla fall i Firefox verkar det som.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar