Annons

Bästa tricksen i Finder!

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Det finns många nya Macanvändare och en del kommer inte överens med Finder. Det finns massor av bra tricks för att jobba snabbare och smidigare. De flesta läser inte manualen så flitigt och då missar man många smarta lösningar.

Här kan alla dela med sig av olika tricks och tips i Finder. Ös på!

Eftersom jag startade tråden börjar jag med ett tips (inte på något vis rangordat som "bästa tricks")

Fönster:
Om man har ett fönster öppet och snabbt vill veta sökvägen (alltså var mappen ligger) kan man hålla ner Kringla (cmd) och trycka på fönstrets namn, se dump.

Skriv helst bara ett tips i varje inlägg, det blir lätt lite rörigt annars. Illustrera gärna med en dump.
 

Bilagor

  • dump.jpg
    dump.jpg
    63.2 KB · Visningar: 330
Senast ändrad:
På tal om skärmdump, tryck shift+cmd+3

Annars kan man använda det inbyggda programmet "Skärmavbildning", där finns fler finesser.
 
Första tipset funkar dessutom direkt i många program. Perfekt att snabbt kunna se sökvägen till filen direkt i PS om man jobbar med flera versioner samtidigt.
 
På tal om skärmdump, tryck shift+cmd+3

Annars kan man använda det inbyggda programmet "Skärmavbildning", där finns fler finesser.

Hur startar man det programmet snabbast?
Tryck crtl+ mellanslag, skriv de första bokstäverna, skä... tryck sedan enter.

(Kan också vara kringla + mellanslag beroende på vilket system man har)
 
Ett tips jag skulle uppskatta gällande finder är något som jag saknat sedan övergången från windows.

I windows använder man "windows+e" ofta för att få upp en explorer ruta,
Finns det någon liknande för att få upp en finder ruta i osx, detta som en globla shortcut.

Eller är det som jag misstänker att spotlight är snabbaste vägen?
 
Ett tips jag skulle uppskatta gällande finder är något som jag saknat sedan övergången från windows.

I windows använder man "windows+e" ofta för att få upp en explorer ruta,
Finns det någon liknande för att få upp en finder ruta i osx, detta som en globla shortcut.

Eller är det som jag misstänker att spotlight är snabbaste vägen?

Osäker på vad du menar med explorerruta, ett webfönster? Ny mapp?
 
Osäker på vad du menar med explorerruta, ett webfönster? Ny mapp?

Win+e öppnar ett utforskarfönster, för att använda den svenska termen. Inget webfönster alltså (även om man kan skriva en webbadress upptill), utan en filhanterare med mappträd till vänster och filerna till höger.
 
Win+e öppnar ett utforskarfönster, för att använda den svenska termen. Inget webfönster alltså (även om man kan skriva en webbadress upptill), utan en filhanterare med mappträd till vänster och filerna till höger.

Någon motsvarighet till utforskaren finns inte. Däremot är sökfunktionen Spotlight bra (kringla + F)
 
Om du står i finder så kan du köra" kringla N" för att få upp ett nytt fönster, men står du i ett annat program finns nog inget sånt kortkomando som du efterfrågar utan då får man nog köra med Spotlight som nån annan tipsade om
 
Vad är det folk på nätet menar med FTFF (Fix The F**king Finder)?

Vad behöver fixas?

Vet inte vad de menar, men den här tråden blev till för att sprida lite mer kunskap och tips kring Finder. Många smarta lösningar finns, men väldigt många känner inte till dem. Dessutom är inte alla dokumenterade i manualer etc.

Jag har haft Mac som arbetsredskap i väldigt många år och fortfarande dyker det upp saker som man inte visste. Till och med min katt har upptäckt upptäckt kortkommandon när han låg på mitt tangentbord :)
 
Jag fortsätter...

Om man vill gömma ett aktivt program: håll ner alt och klicka på skrivbordet
Om man vill gömma ALLA öppna program: håll ner alt + kringla och klicka på skrivbordet

För att ta fram ett program igen: Kringla + Tab. tabba fram eller välj program med musen.
 
Om man vill gömma ett aktivt program: håll ner alt och klicka på skrivbordet
Det fungerar även att göra samma sorts klick på ett fönster som inte tillhör det aktiva programmet. Då göms det aktiva fönstret och det fönster man klickar på blir aktivt. Det är alltså samma sak som din beskrivning ovan, men den fungerar generellt och inte bara med Finder (som ju skrivbordet tillhör).
För att ta fram ett program igen: Kringla + Tab. tabba fram eller välj program med musen.
Jag skulle vlija kunna göra motsvarande fast bara med de fönster som tillhör det program jag har aktivt. Går det?
 
Det fungerar även att göra samma sorts klick på ett fönster som inte tillhör det aktiva programmet. Då göms det aktiva fönstret och det fönster man klickar på blir aktivt. Det är alltså samma sak som din beskrivning ovan, men den fungerar generellt och inte bara med Finder (som ju skrivbordet tillhör).

Jag skulle vlija kunna göra motsvarande fast bara med de fönster som tillhör det program jag har aktivt. Går det?

Vet inte. Det enda jag kan komma på är att i vissa program kan du gömma alla verktyg och paletter som tillhör programmet genom att trycka ner trycka Tab. Det är nog inte så du menar iofs.
 
Jag fortsätter...

Om man vill gömma ett aktivt program: håll ner alt och klicka på skrivbordet
Om man vill gömma ALLA öppna program: håll ner alt + kringla och klicka på skrivbordet

För att ta fram ett program igen: Kringla + Tab. tabba fram eller välj program med musen.

I de flesta program fungerar kringla + H för att gömma programmet.
 
Jag skulle vlija kunna göra motsvarande fast bara med de fönster som tillhör det program jag har aktivt. Går det?

Vet inte hur det funkar på Mac, men i Windows kan man i de flesta program växla fönster med ctrl+tab (det beror iofs lite på om programmet har den funktionen). Borde finnas ngt motsvarande på Mac.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.