Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa svenska fototidningen..?

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
I juletid då folk ger bort julklappar - varför inte ge bort en prenumeration på en fototidning till någon intresserad.

Frågan är vilka svenska fototidningar som finns, vilka som är bra, och vad som gör dom bra.

Här är några jag kommer på direkt; fyll gärna på eller berätta vad du tycker om de olika tidningarnas bra och dåliga sidor..

• Foto
  • Kamera & Bild
  • Motiv
  • Digitalfoto (för alla)
  • Fotografisk tidskrift
  • Proffsfoto

Jag läser visserligen bara fototidningar sporadiskt, men av de uppräknade så verkar Kamera & Bild hålla ganska så bra klass.

Är man "bara" intresserad av bra bilder, och kanske inte så intresserad av en massa intetsägande tester, så ska man titta i Svenska Turistföreningens tidning Turist. De har alltid många bilder av hög klass (inte bara naturbilder), och intressanta reportage därtill.

Kamera & Bild delar förstaplats med Foto
Tidningen F är klart intressant
Motiv är utöver vad jag kallar fototidning. Den är super och man tittar aldrig färdigt, men den går inte att jämföra med övriga.

Resten av fototidningarna på svensk marknad har jag klassat som skit, men kanske jag missat något..

Foto är bra. Kamera och bild verkar vara på god väg och med tanke på att redaktionen är hungrig och lyhörd har den nog god potential att gå om rätt snart.

Motiv har jag aldrig sett och Fotografisk tidskrift visste jag inte att den fanns kvar.

Digitalfoto för alla och Proffsfoto har ungefär samma låga läsvärde som katalogen från Scandinavian Photo och den får man ju gratis i brevlådan.

Camera Natura är bra, men förhållandevis kortlivad i förhållande till sitt pris. Jag köper hellre förra årets fotoböcker på rea än Camera Natura.

De intressantaste bilderna hittar jag i andra tidningar, ofta oväntat som t ex i Sif-tidningen.

ANNONS