Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa superkompakten?

Produkter
(logga in för att koppla)

JABOJABO

Ny medlem
Hej!

Jag har nu kollat runt en hel del på nätet utan att bli så mkt klokare så jag tänkte höra med er om ni har några bra råd att ge.

Jag har precis sålt min Ricoh GR Digital 2 då jag saknade bildstabiliseringsfunktionen; många bilder blev faktiskt ganska suddiga. Var egentligen inne på att köpa en Panasoni LX-3 nu men ångrade mig då jag insåg att jag klarar mig bra med min gamla systemkamera för de bilder jag vill ha riktigt optimal kvalitet på. Så nu tänkte jag istället satsa på en superkompakt typ Panasonic Lumix LX-35 eller liknande som andra kamera att ha i fickan på semestrar o dylikt.

Vad säger er era erfarenheter, är det en bra kamera eller ska jag satsa på en Nikon eller Canon istället?

Jag kommer att bli oerhört tacksam för objektiva svar!

Hälsningar

Jan

Det finns många bra kameror, men ingen som är bäst på allt, de har alla sina svagheter och styrkor.

Kanske man får tipsa om Fuji Finepix F200 EXR, den har precis kommit ut på marknaden.

Fujis nya EXR-teknologi ger dig möjlighet att välja mellan tre olika inställningar för bästa resultat:
1. Hög upplösning: fina detaljer vid goda ljusförhållanden 12Mpixel
2. Hög ISO och lite brus: vid svagare ljusförhållanden 6 Mpixel
3. Brett dynamiskt omfång: minskar utfrätning ljusa partier 6 Mpixel

F200 test på Cnet: "Sets new standards for compactcamera performance, delivering image quality its rivals can't match"

F200 test på Photographyblog: "If you're even remotely interested in getting the best-quality photos straight out of the camera, then the F200EXR is for you."

Testbilder och beskrivning av F200 på Photoreview, under "Full Review"

Jag ger bara ett tips, läs själv olika tester och bilda dig en egen uppfattning.

MVH
.

Bilagor

• F200.jpg
    F200.jpg
    54.4 KB · Visningar: 311
Tack för tipset!

Det verkar som om Fuji med denna kamera sätter kommande standard för kompakter.

Jag gick dock vidare på Panasonic spåret och köpte en FX-35 på rea för 2300:- Har idag provat den och den lever upp till förväntningarna. Naturligtvis ger den som de flesta kompakterna, förutom kanske LX-3 an och Ricoh GR samt den som du nämner, en hel del brus vid höga ISO värden. Men med gott om ljus blir bilderna riktigt bra. Att den är liten och, enligt min smak, snygg oxå gör det hela ännu trevligare. Jag köpte först en FX-37a men då jag i efterhand läste att 35an hade en något bättre lins samt att det förutom 1x mindre zoom inte var någon större skillnad på dem så bytte jag den mot 35an och sparade 6ookr. Trevligt att kunna justera bländaren oxå!

Hälsningar

Jan

Det finns många bra kameror, men ingen som är bäst på allt, de har alla sina svagheter och styrkor.

Kanske man får tipsa om Fuji Finepix F200 EXR, den har precis kommit ut på marknaden.

Fujis nya EXR-teknologi ger dig möjlighet att välja mellan tre olika inställningar för bästa resultat:
1. Hög upplösning: fina detaljer vid goda ljusförhållanden 12Mpixel
2. Hög ISO och lite brus: vid svagare ljusförhållanden 6 Mpixel
3. Brett dynamiskt omfång: minskar utfrätning ljusa partier 6 Mpixel

F200 test på Cnet: "Sets new standards for compactcamera performance, delivering image quality its rivals can't match"

F200 test på Photographyblog: "If you're even remotely interested in getting the best-quality photos straight out of the camera, then the F200EXR is for you."

Testbilder och beskrivning av F200 på Photoreview, under "Full Review"

Jag ger bara ett tips, läs själv olika tester och bilda dig en egen uppfattning.

MVH
.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto