** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa "strobist-kitet" för Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Funderar på att dumpa studioblixtarna ... för opraktiska att släpa med sig för fotografering på plats, behöver strömmatning och stabila stativ, softboxarna är krångliga att sätta upp ...

Jag har titta på ett par 580EX II och Pocket Wizard FlexTTL5 för styrning, tillsammans med paraplyer eller paraplysoftboxar. Är det det man ska ha eller finns det andra bra alternativ?

Funderar på att dumpa studioblixtarna ... för opraktiska att släpa med sig för fotografering på plats, behöver strömmatning och stabila stativ, softboxarna är krångliga att sätta upp ...

Jag har titta på ett par 580EX II och Pocket Wizard FlexTTL5 för styrning, tillsammans med paraplyer eller paraplysoftboxar. Är det det man ska ha eller finns det andra bra alternativ?
Hej, jag kör med ovanstående bortsett från att jag har en ST-E2 samt en Phottox PT-04 för att styra blixtarna med.
Paraplyer och en soft box från Lastolite ezybox 38x38 men hade nog köpt den större idag.
Startade med ett kit från Kaffebrus, där jag fick stativ/paraplyer och hållare för blixten. Mycket nöjd med denna "portabla" lösning.
Lycka till med ditt köp!

Jag kör med 580 + Mini TTL + Flex och visst fungerar det. Det finns problem men dem kan man leva med.

1. Paraplyer och lite vind = trubbel. Åtminstone så har jag inte tillräckligt stabila stativ.
2. Riktigt soligt ute och motljus = svårt att konkurera mot solljuset.

Dock så är fördelarna ganska många. som du redan verkar vara inne på. Jag kör dessutom tämligen ofta med blixthuvudet "naket". Tycker faktiskt inte att det är helt uppenbart att jag har struntat i ljusformare/spridare. Vidvinkelskivan till 580 verkar fixa jobbet väl så bra.

Jag funderar på att köpa ett batteripack till blixten för att den skall hänga med lite bättre. Det är nog det enda som jag kan komma på som jag är något missnöjd med.

Tack båda för synpunkterna!

Jag är mest inomhus så det är inte så stora problem med lättare stativ. Batteripack är en bra idé, det får åka upp på önskelistan också.

Jag snubblade på blixten Nissin Di866 som verkar lite intressant, bättre pris och mer effekt, undrar bara hur pass kompatibel den är med styrning från kameran och från Pocket Wizard? Om man nu ska köra fullt ut med att ändra parameterar via eTTL, vilket verkar bekvämt, så vore det ju synd om man missar det med andra tillverkare än Canon.

Du frågade efter "bästa strobistkit för en canon"...
Och så tar du själv upp en Nissin blixt som alternativ :-(.
Då kan du ju lika gärna kika på en Yongnou också.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=20963

Det är så lätt att vara efterklok, läs lite recensioner/tester om ovanstående blixtar så inser du säkert att det är bättre att satsa på två 580EX II, eller 430EX II.
(Om nu inte plånboken är med och styr). Tror inte det i ditt fall.
Som vanligt är det så att man får vad man betalar för!

Ett ytterligare tips är att köpa lite Lumiquest tillbehör från e-Bay, såsom snoot, bouncer mm. Kostar marginellt jfr. med blixtarna.

Nej, Yongnou är inget alternativ, det är näst intill skräp vad jag förstår. Tidigare Nissin är inte heller kul, men just den här modellen verkar ha överraskat alla testare väldigt positivt. 580EX II är förstås bäst på alla sätt bortsett från priset (det drar ju iväg om man ska köpa några stycken). Jag förutsätter att dom är klockrena tillsammans med inbyggda blixstyrningen i 1D Mark III/IV och väderskydd är bra om man nu vill ta ut den i väder också. Men, man får nästan två Di866 för en 580EX II, och det kan man inte avfärda utan att fundera åtminstone lite grann på det. :)

Kan förstå att Nissin lockar prismässigt, hade tidigare en Sigma EF DG 500 Super II.
Och det var ett sådant jättelyft till en Canon 580EX II.
Både på min 40D samt 5DMKII kan jag styra blixtarna från kameran, så det borde inte vara något som helst problem med dina kameror.
Köper också dina funderingar kring priset, starta med EN Nissin och komplettera i efterhand med 580EX II, en eller två?! Eller ytterligare en Nissin?

Jag kör med 2 st Sigma blixtar /med Elinchromes Skyports funkar bra

Har stativ med blixthållare/synkkontakt

+ 2x nedanstående paraplysoftbox, snabb att få upp och ger riktigt bra ljus och är enkel att ta med sig

http://www.kaffebrus.com/softboxformat-paraply-18.html

Dom ser väldigt praktiska ut, blir någonting sånt. Jag köpte en stor Falcon Eyes oktabox därför att Elinchroms är dyr, men så här i efterhand (efterklokhet, som nämndes ovan) så ångrar jag det. Elinchrom har en smart paraplyliknande mekanism medan FE har ett gäng lösa delar som är ett mörker att sätta upp och plocka isär om man ska ta med sig den. Men nu vet jag mer hur jag vill att det ska fungera för att vara smidigt, så andra gången gillt. :)

Kan förstå att Nissin lockar prismässigt, hade tidigare en Sigma EF DG 500 Super II.
Och det var ett sådant jättelyft till en Canon 580EX II.
Både på min 40D samt 5DMKII kan jag styra blixtarna från kameran, så det borde inte vara något som helst problem med dina kameror.
Köper också dina funderingar kring priset, starta med EN Nissin och komplettera i efterhand med 580EX II, en eller två?! Eller ytterligare en Nissin?

Jag lutar ändå åt att köpa två 580EX II, och eventuellt senare komplettera med en eller ett par Nissin som "extraljus" ? Eller, kanske det slutar med att jag håller mig till Canon och tar 430EX II som komplement.

Min erfarenhet är att Canons blixtar harmonerar underbart med Canons kameror. Sedan finns det en massa prisvärda blixtar som inte fungerar lika bra med Canons kameror, men är HELT OK ändå.
Glömde också säga att Lastolite paraplysoftbox 1 meter är suverän.
Färdig på 5 sek att använda, jfr med dina softboxar till studioblixtarna.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10009

Ljusmodifierare?

Hmm, intressant tråd. Står själv inför valet mellan studioblixtar eller kamerablixtar, "billigt" vs. "litet", känns det som just nu. Studioblixtar verkar bra, men kamerablixtar är små och kan styras direkt i kameran.

En fråga:

Till studioblixtar är det ganska lätt att hitta olika ljusmodifierare, men för kamerablixtar har jag haft svårt att hitta några. Har dock till sist hittat lite efter många sökningar ... pust... någon som har erfarenhet av någon av dessa och om sådana här ljusmodiferare fungerar till kamerablixtar?

http://www.viewfinderphotography.co.uk/categories/Speedlite-Accessories/Speedlite-Accessories-Kit/
http://www.interfitphotographic.com/
http://www.lastolite.com/ezybox-hotshoe-kits.php#
http://www.lastolite.com/8in1umbrella.php

Visst är det så att studioblixtar har ett betydligt större utbud av ljusmodifierare, men även till en hotshoe blixt finns många tillbehör. Googla på Lumiquest så lär du hitta det mesta.

I studion så är "vanliga" studioblixtar överlägsna. Stort utbud av ljusformare men framför allt så har du ett inställningsljus - vilket är guld värt.

Hot Shoe lösningen för utomhus bruk tycker jag är intressantare. Här handlar det mer om att lätta upp skuggor och vara hyfsad portabel utan att behöva en mindre trunk för att få med sig allt. Jag har som sagt testat med 580 blixten som upplättning och står i valet och kvalet mellan två val.

1. Köra fullt ut med Hot Shoe lösningen. I mitt fall behöver jag komplettera med externa batteripack och möjligen något i paraplyväg. (Ca 4 000.-)

eller

2. Satsa på Elinchromes "On location Kit". Vikten ligger runt 3 - 4 kg och måste väl anses som acceptabelt. Prislappen är lite avskräckande men visst lockar paketet? Här borde det inte vara några större problem även om det är en väldigt fin sommardag. (Ca 13 000.-)

Kan någon vänlig själ försöka sig på att jämföra 580:s ledtal med styrkan mätt i Ws? Allt för att kunna jämföra 580 vs Elinchrome 400 Ws.

Såg faktiskt att det fanns ytterliggare en joker. Falcon Eyes paket för ca 6 000.-

Det är lite svårt att jämföra, det beror på ljusmodifierare osv, men jag såg en diskussion där man försökte göra det så lika som möjligt med ungefär 50 graders spridningsvinkel och mäta vilken bländare man hamnade på med ljuset rakt på. Där blev det ungefär två bländarstegs skillnad med en Alien Bee 400, den studioblixten skulle då vara 4 gånger starkare än 580EX II. (Vet dock inte riktigt hur man ska se på effektsiffran för AB400, den uppges som 160 "True Ws" och 400 "Effective Ws").

Senast redigerad av en moderator:
Vad tror du Anders? Det verkar som om du har en portabel men tung lösning via ditt studiokit för on location fotografering men funderar på att gå över till ex 580 lösningen. Jag har 580 lösningen men funderar på att gå över till en ljusstarkare lösning. I och för sig tror jag att externa batteripack löser det mesta för min del eftersom jag enbart lättar upp skuggor. Står och velar i valet och kvalet. Har du något råd?

Nej, jag har inget råd, vet inte vad som är bäst för min egen del ens. Kanske hamnar det till slut på "en av varje", som vanligt. :)

Jag är rädd för att jag ändå måste ha studioblixtar för grupp/lagbilder, men det vore ju skönt med en lättare och batteridriven lösning när det inte behövs så mycket ljus.

Nu har jag kommit till skott efter haft ett resonemang med Scandinavian Photo. Eftersom jag redan har satsat på PW Mini + Flex så håller jag mig till 580 lösningen som är portabel och lätt. Jag kompletterar med externa batteripack och 2700 mAh laddningsbara batterier.

Inom kort kommer Scandinavian Photo att sälja lite olika ljusformare till Hot Shoe blixtar.

Tror att detta kommer att bli bra eftersom jag enbart lättar skuggan med blixtarna. Dessutom finns ytterliggare ett spännande tillbehör från PW - Zon Controller

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11444192
video på
http://webshop.goecker.dk/product/POCTZONECANON

Jag hoppas att min kassakista kommer att vara välfylld, för detta ser spännande ut.

Såg också den lösningen för ett par dagar sedan då jag kollade in på PW's hemsida, det blir ju ganska dyrt men det är nog den bästa lösningen för mina behov så det blir nog till att sälja skyport & studioblixtar, slå ihjäl spargrisen & äta nudlar resten av året för min del... =)

Jag är inne på samma linje som du Anders.
D.v.s. ytterligare 580EXII plus Pocket Wizard. Att konka runt på studioblixtrar är ju inget alternativ och av det jag har sett/läst så kommer man väldigt långt med ett par, tre 580.
Jag köpte ett HONL kit för ett tag sedan och passade på att även köpa David Honls DVD som ger en massa bra tips på just portabel blixt.

Problemet är att spargrisen inte är hur stor som helst och jag har ju tidigare tjafsat i en annan tråd om strävan efter 70-200/2.8 L IS II ..... Prioritering, prioritering, det gäller att bestämma sig för vad man behöver mest ;)

Nudlarna är redan ett faktum :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar