Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa stativet

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man med flexibelt menar att man ska kunna placera kameran hur konstigt som helst så är det dessa stativ som är oslagbart bäst.

Benbo

Om det istället handlar om att de ska vara flexibla som att det ska vara lätt att bära och ta med sig då är det kanske ett trästativ man ska titta på som

Stabil t.ex.

Själv har jag Manfrotto 055 med "videohuvud" Det är väl i tyngsta laget enligt mig men ganska flexibelt tack vare att man kan fälla ut benen i spagat. Att mittpelaren går att använda har inte hjälpt mig särskilt mycket eftersom det är väldigt krångligt att fotografera upp å ner.
Nackdelen med videohuvud är att kameran hamnar ganska högt ovanför benens fästpunkt i stativet, det märks särskilt när man vill fota nära marken.

Som frågan är ställd, tror jag att du varken kan utnyttja eller orkar bära det "grymmaste" stativet som går att köpa.

Vad har du för objektiv som kräver ett så brutalt stativ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar