Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa spegellösa kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Therese_Hill

Ny medlem
Jag vill gärna höra med er vilken spegellös kamera som är bäst till rörliga motiv. Den ska också vara bra till att filma med. Jag är inne på en Fujifilm, men det är mycket man ska igenom för att klura ut vad allt står för.
Är en fujifilm X-S20 bra till rörliga motiv? Hör också om andra märken och varför jag ska välja dem.

Tack på förhand. Therése
 
Du får bättre svar om du skriver lite mer utförligt vad som är ett rörligt motiv för dig? En person som går, bil som åker, hund som springer?

Ge gärna en ungefärlig budget med, då blir det lättare att ge ett rimligt svar på vad som matchar dig bäst i priskategorin.
 
Jag har bara provat R3 ordentligt och den fungerar rätt bra, tycker jag.
När ljuset är skumt är den lite sämre än en spegelreflex.
 
Senast ändrad:
Jag är inte säker på att min strategi objektivt är helt vattentät, men jag tenderar att kolla på toppmodeller en generation bakåt. De brukar vara väldigt genomtänkta, och eftersom de på pappret kan se ut att vara akterseglade kan man få väldigt bra pris på begagnatmarknaden. Min nuvarande jobbkamera är därför en begagnad Sony A9II. Vill man spara pengar TROR jag att det kan vara bättre att kolla på t ex en Fujifilm X-T4 än en enklare ny modell.
 
Jag köpte ett bra objektiv begagnat för en tredjedel av nypriset tidigare i år. Bara för att det kommit en ny objektivserie enbart för de spegellösa.
 
De bästa för rörliga motiv tenderar ju att vara flaggskeppsmodellerna/de dyraste kamerahusen. Canon R3 och R5, Nikon Z8 och Z9, Sony A9III osv. Ganska logiskt om man tänker efter då det såklart är de kamerahusen som alltid får den senaste och bästa tekniken :) När det gäller Fuji så är det ju X-T5, X-H2 och X-H2S som är bäst.
Men sen beror det ju väldigt mycket på exakt vad du ska fota. En X-S20 kanske räcker för dina behov. Ska man inte fota nåt som rör sig extremt snabbt eller sporadiskt så behöver man kanske inte ha det allra bästa.

Sen får man ju tänka på att AF också delvis har med objektivet att göra; det gäller att ha objektiv som hinner med kamerahusets AF.
 
Senast ändrad:
Eftersom du ställer frågan ganska luddigt så får du ganska luddiga svar! Själv vill jag slå ett slag för OM Systems OM-1. Jag vet inte hur den är att filma med men du får väldigt mycket kamera för pengarna!
 
De bästa för rörliga motiv tenderar ju att vara flaggskeppsmodellerna/de dyraste kamerahusen. Canon R3 och R5, Nikon Z8 och Z9, Sony A9III osv. Ganska logiskt om man tänker efter då det såklart är de kamerahusen som alltid får den senaste och bästa tekniken :) När det gäller Fuji så är det ju X-T5, X-H2 och X-H2S som är bäst.
Men sen beror det ju väldigt mycket på exakt vad du ska fota. En X-S20 kanske räcker för dina behov. Ska man inte fota nåt som rör sig extremt snabbt eller sporadiskt så behöver man kanske inte ha det allra bästa.

Sen får man ju tänka på att AF också delvis har med objektivet att göra; det gäller att ha objektiv som hinner med kamerahusets AF.

Ska man ta bildserier eller video, har även typ av minneskort betydelse. Ju snabbare desto bättre. Välj kamera som tar CFExpress B eller CFExpress A
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.