Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa skydd för kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

jolsson

Aktiv medlem
Hej alla experter och spekulanter där ute! ;-)
På fredag ska jag fyga upp till det avlånga landet i norden. Hem till sverige. Och har ett litet dilemma. Jag har för många kamerahus!!
Jag vill ta med mig min D70, och FM2/T pluss att tjejens F75 med batteri grepp ska med också. (och därtill 8(!) objektiv)
Saken är den att jag vill undvika resa med hård resväska. Gillar min trunk bättre... Men min kamera rygga har inte plats för allt. Och separata objektiv väskor har jag bara tre... Så har ni något bra sätt att skydda lösa objektiv och kamerahus?

Hej på dig du!
Inte för att jag är någon experter eller spekulant men om man bara vill ha något enkelt transportskydd för objektiv i en mjuk väska så kan man väll ta (om inte objektiven inte är för stora) PET-flaskor och skära av överdelen till lagom storlek och sen linda objektiven med tyg eller klä flaskan invändigt med tunn skumgummi.
Till lock kan man kanske använda botten från en annan flaska, det går kanske att tvinga ihop, jag har inte provat själv utan det var bara en tanke som flög i mig. Sen finns det sk. matlådor med snäpplås i olika storlekar som man kan lägga skumgummi i och förvara lösa kamerahus i. Vad vet jag, det var kanske en dålig idé......
Hoppas att det löser sig

Man får ju vara lite törstig om man skall använda sig av det första förslaget :))

"problem är till för att lösas" har jag hört

Skulle kunna fungera... Och en sak till, man använder inte skumgummi, utan sina kläder, strumpor o.s.v. (extra packmatrial tar bara upp extra plats, vikt) ;-)

Fins nägra fler bra metoder?

Äsch, rulla bara in det i dina kläder du har i väskan. Men ta det du är rädd om i handbagaget. Plastpåse runt grejorna, det är inge kul att sätta näsan mot en kamera som varit inlindat i en strumpa :)

tale skrev:
Bra tänkt. Hoppas att det finns flera som vågar komma med lite djärva idér.

Att rulla in ett kamerahus i t.ex en T-skirt borde ge dej ett mycket bra stötskydd. Detsamma gäller gluggarna. Så himla ömtåliga är de ju inte. Se bara till att kläderna inte rullar upp sig eller att grejorna glider ur.

Det kan nog bli lite problematiskt om man använder en tät plastburk eller plastpåse. Det blir ju en ändring av trycket som ändå kommer att släppa in och ut luft.

Har importerat ganska mycket genom åren i strumpor och kläder och aldrig haft problem. Det borde fungera lika bra för dej och kostar ju inte en krona.

/AnWi

Rulla in fotogrejerna hårt i kläder. Lägg rullarna mitt i väsken och kläder runt om. Hårda grejer i botten och längst upp i väskan. Ju mer du packar i väskan desto bättre - då ligger grejerna stilla. Jag har forslat många flaskor från utlandet på detta sätt ... inga problem! Strunta i dyra specialväskor. (Köp optik istället)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar