Annons

Bästa Scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

janix

Medlem
Jag tänker köpa mig en ny scanner och vill gärna få hjälp av er som har erfarenhet av scanning.

Jag har tänkt mig en flatbäddscanner för max:3000kr.
Vill ha riktigt bra skärpa och bra färger.
Finnes en sådan till detta priset.

Tacksam för hjälp.
MVH Janne.
 
Epson eller HP eller Canon för det priset. Foto testade några i den prisnivån för ett tag sedan, bl.a. CanoScan D2400UF.
Om jag inte misstar mig så var Canon en bättre skanner för papper, medan Epson var bättre på negativ.
 
Janne,
get a negative scanner. They do a much better job if you want absolute clarity and good colour saturation.

Best, Duncan
 
Om du har möjlighet att gå upp till 3700:- så kan du få en negativscanner Minolta Scan Dual III och det blir en ganska stor skillnad mot en flatbäddsscanner. Klart värt dom pengarna, OM man har dom såklart :)
 
LOL:) I just emailed Janne offlist and offered him my few month old one for SEK3000. No real use for it anymore after going with the D1X.
Great minds think alike, Anders:)

Best, Duncan
 
Om du erbjuder Janne en Scan Dual III för 3000:- så kan vi nog säga att den här tråden är klar :)
 
Anders,
I missed your "III". Mine is a "II", but I think most folks will find it more than sufficient...
I've done some really great scans on that machine; in fact a friend with a Nikon scanner for 3 times the price didn't believe I'd done them on the Minolta. Many friends of mine in the US and UK use the Dual II as well. It's been a scanner I'd recommend to anyone.
I actually successfully scanned Minox 8x11 negatives with it with great success, too.
Lots of fun, good res. and a small package!:)

Best, Duncan
 
Problemet är att de endast max 135-film. Vill janix skanna pappersbilder, trycksaker, teckningar mm är en flatbäddsskanner bättre. Är det 6x6 så kostar filmskannerna mycket mer och då är flatbäddsskannern ett bra alternativ.

Nu skrev inte Janix vad som skulle skannnas så...
 
This is true, Anders. I kinda "assumed" 35mm was his intention. We can now wait with baited breath for the answer:) LOL

Best, Duncan
 
Pappersbilder

Hej Anders och Duncan.

Jag scannar 90% pappersbilder,naturligtvis vore det bra om man kunde scanna både papper och negativ,i så fall vilken?
 
Jan,
then I think Anders has it covered. I have never scanned paper before so I should probably graciously bow out.
I looked at last month's "FOTO" magazine and couldn't see any reviews there.

Good luck, Duncan
 
Vänta tills efterföljaren till Epson 2450 kommer. Då kanske det blir utförsäljningar av 2450 som är en mycket kompetent skanner. Om du inte vill vänta, titta då på lillbrorsan 1660 Photo.

Skannar du 10% icke-pappersbilder är det ju dumt att köpa en apparat som inte klarar det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.