Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa sätt spara digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Kort och gott; Vilken typ av DVD-skiva är den bästa som finns att spara sina bilder på?
Vilken håller bäst?
Vilket märke och vad kostar en sån?

Just nu har jag allt på DVD-RW skivor då jag inte döpt om allt.

//MN
 
Jag bränner bara på Verbatim som har gott rykte.

Nu när det läggs straffavgift på DVD så kan det vara lönt att lagr på hårddiskar istället.

Min kompis kör hårddiskar + databand.
 
froderberg skrev:

Nu när det läggs straffavgift på DVD så kan det vara lönt att lagr på hårddiskar istället.


Ett tips kan vara att kolla på www.wesellcd.com Har beställt där ett par gånger och det går snabbt och är billigt. Tror dom håller hus i Tyskland, åtminstone brukar paketen komma därifrån. Man slipper den korkade avgiften om man beställer därifrån, och det känns oerhört skönt.
 
froderberg skrev:
Nu när det läggs straffavgift på DVD så kan det vara lönt att lagr på hårddiskar istället.

Men Magnus, som yrkesfotograf kan du ju få dispens från denna avgift. Gå bara in på www.copyswede.se och anmäl att du bränner skivor i yrket. Du får ett registreringsnummer som du kan använda när du köper skivor.

Stefan
 
stefohl skrev:
Men Magnus, som yrkesfotograf kan du ju få dispens från denna avgift. Gå bara in på www.copyswede.se och anmäl att du bränner skivor i yrket. Du får ett registreringsnummer som du kan använda när du köper skivor.

Jodå. Enligt copyswede kan möjligen fotoamatörer också slippa avgiften. Problemet är att rutinen är att begära in årsredovisning. Men i princip ska alla producenter kunna slippa avgiften. Vi som fotograferar producerar ju.
 
Har hört att Guld-DVD-skivor skall vara de bästa att spara på men var köper man dem.
Önskar få svar på detta jag grubblat på länge.
//MN
 
Det där med registreringen var det mest korkade jag sett. Administrationen för allt kommer kosta mer än vad man tjänar, både för företagaren och för Copysweden.
Ponera att ett proffs köper 100 skivor/år för backup, det kostar 200kr i kasettavgift. Så för att allt skall vara lönsamt så skall registrering, bokföring och rapportering ske på mindre än 15min/år.

Absurt korkat var ordet.
 
Skippa skivorna o kör på Hdds istället.
Säkert o bra det.
Jag kör trippla hdds förvarade på tre skilda platser, stor backup 2ggr i månaden.
Dyrt o säkert som satan.
 
froderberg skrev:
Jag bränner bara på Verbatim som har gott rykte.

Nu när det läggs straffavgift på DVD så kan det vara lönt att lagr på hårddiskar istället.

Min kompis kör hårddiskar + databand.

I tidningen PC För Alla var Verbatim ett av de märken som var sämst i test för några nummer sedan, när dom testade DVD-skivor. Ett av de bättre var Platinum. Om man nu kan lita på det testet... =I
 
Jag kör med dubbla externa hårddiskar. Tycker det är så mycket smidigare än DVD. Fuderar också att spegla detta mot en kompis server. Skulle lägenheten brinna försvinner allt...
 
Jag kör "noname-premium" DVD-skivor där jag bränner två DVD med samma innehåll. Alla bilder finns dessutom på en 300Gb USB-disk som kopplas in vid behov.
 
Vill bara fråga igen eftersom inget svarat tidigare.
Varför DVD ist.f. CD? Platsmässigt förstår jag att det är en fördel men är det verkligen högre säkerhet när ~6 ggr mera info skall in på samma yta?
Brännarna är ju desamma i de flesta fall.
Så varför?
Us
 
Sonnaren skrev:
Vill bara fråga igen eftersom inget svarat tidigare.
Varför DVD ist.f. CD? Platsmässigt förstår jag att det är en fördel men är det verkligen högre säkerhet när ~6 ggr mera info skall in på samma yta?
Brännarna är ju desamma i de flesta fall.
Så varför?
Us

Det är just platsen. Det blir helt orimligt att bränna CD. Jag plåtar ofta några GB om dagen.

Nu böjar jag skissa på ett hårddisksystem.
 
Kört med HD från första början. Den dagen man måste återskapa data från CD/DVD så kommer man inse den stora bristen. Det är aptråkigt att sitta och skifta 30-100 skivor i spelare skivor vart 10:e minut.

Om jag skulle ta något annat än HD så skulle det vara magnetband, det har lite bättre kapacitet och är faktiskt berydligt bättre konstruerade för backup än vad optisktmedia är.
 
Kör själv med DLT (80GB/tape) och är sååå trött på att tapen är långsam, tror nog att DVD är bra mycket snabbare än min bandare.

Min senaste restore hamnade på 178,00 MB/Min och det känns inte kul när den står och tuggar hela natten med kopiering och verifiering.
 
Nome Nescio skrev:
Om jag skulle ta något annat än HD så skulle det vara magnetband, det har lite bättre kapacitet och är faktiskt berydligt bättre konstruerade för backup än vad optisktmedia är.

Min kompis kör speglat plus magnetband efter en krasch, men det magnetband blir lätt dyrt.
 
ZoMbiE skrev:
Skippa skivorna o kör på Hdds istället.
Säkert o bra det.
Jag kör trippla hdds förvarade på tre skilda platser, stor backup 2ggr i månaden.
Dyrt o säkert som satan.

Kör film (dia e neg) som håller ca 100år och du slipper evigt backupp arbete.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.