Annons

Bästa sätt att justera denna bild

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
I denna bild är bägge övre hörnen något mörkare vilket (om jag minns rätt) är resultatet av att jag försökte skärma bort ljuset från en lampa i omgivningen. Jag är ingen PS-guru på något sätt men funderar på om det enkelt går att jämna ut de mörkare partierna så att himlen blir jämn. Tidigare försök med andra bilder har lärt mig att jobba med en himmel är svårt som f-n.

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/76/76bfef09935e107cab9cff9a37e50b19.jpg

Finns det några "enkla" trix eller metoder? (har PS CS6)

Är det inte bara objektivet som vinjetterar lite? Har du testat objektivkorrigering i camera raw? För övrigt tycker jag det ser bra ut som det gör (kollar dock på bilden på en iphone). Bra bild på Peterskyrkan.

Vinjettering

Personligen tycker jag inte det är till nackdel för bilden, vinjettering kan skapa en inramning som förflyttar fokus till objektet. Men gör annars som tidigare inlägg påpekar, justera vinjettering i Camera raw:)

Ett sätt...

I photoshop:

1 kopiera lagret
2 välj blandningsläge "skärm" eller "screen". Det nya lagret är nu ljusare och skall användas att neutralisera vinjetten i det underliggande lagret.
3 skapa en lagermask och sätt läget till transparent. Dvs fyll hela lagermasken med svart färg.
4. Välj en stor pensel med mkt ludd och låg opacitet (5% opacitet).
5. Välj vit som penselfärg och börja försiktigt "måla fram" det transparenta lagret i hörnen. Dutta och med små steg i taget. Ju större pensel desto säkrare resultat

Som vanligt finns det hundra vis att göra samma sak på i PS, men det här är tämligen "enkelt". Jag tog mig friheten att ladda hem din bild och göra ovan nämnda operation. Det var nu ett quick n dirty jobb på 3 min, så det går förstås att lägga ned mer tid. Men det ger dig en uppfattning i alla fall. Den redigerade bilden hittar du här

https://www.dropbox.com/s/1di9eqx7u7my3dp/kupol_no_vignette2.jpg

I övrigt tycker jag det var en riktigt snygg bild som inte alls tar skada av lite vinjettering. Det enda jag skulle kika på är det lilla magentastick jag skönjar. Annars en kanonbild!

Enklaste sättet är väl ändå att gå in i "lens corrections" i photoshop och välja vinjettering där.
Jag antar att det är objektivets vinjettering som orsakar detta så då är det det naturligaste sättet att motverka detta med "rätt" verktyg.

/Stefan

Tänk så enkelt det kan vara. Slog på "lens correction" och himlen blev som jag ville ha den. Jag kände till att denna funktion fanns men hade helt glömt bort den. Tack för påminnelsen.

Tack även till Christian som fixade det på ett mer tidsödande sätt, du fick till himlen bra!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto