Annons

Bästa redigerings program?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mingan

Aktiv medlem
Tänkte se med folket här vad ni anser med bästa foto redigerings program ni använder.

photoshop cs är ju vanligt och lightroom..

vad anser ni det bästa bild redigerings program?

motivera varför med :D

mvh M

Det är utan tvekan Photoshop. Därför att det är det program som klarar mest med avseende på allt, redigering, retush, animering, grafisk design etc, det är även bransch-standard. Det finns ett brett utbud av plug-ins och tredjeparts-program. Många arbetar även med mer än foton, dvs film och andra media. Där passar photoshop ihop med Adobes övriga program som premiere pro (som är bransch-standard), aftereffects, och adobes andra programvaror.

Det är alltså ingen tvekan om vilket program som är bäst. Blandar du in behov och kostnad så kan man av olika skäl välja ett annat program, men det är ju inte svaret på frågan vilket program som är bäst utan vilka behov du har. Du frågar också specifikt efter foto-redigering inte foto hantering. Photoshop är bäst, men svindyrt och det finns en anledning till att det är dyrare.

Utan tvekan Lightroom. Har du mycket bilder och sitter och redigerar ofta så funkar arbetsflödet perfekt i det programmet. mycket mycket smidigare än photoshop eftersom du inte kan ha dina mappar där.

Lightroom klarar egentligen allt du behöver för att redigera bilder. Ska du däremot manipulera bilder eller håller på med fotomontage så är photoshop bättre, men det var ju inte det du frågade efter heller.

Program

Photoshop
One One´s Perfect photo suite 7
Silver effex pro (B/W)
Noiceware pro (skärpa, brusred)
PT lens (räta upp/korrigera linsförvrängningar)

Eeer, utan tvekan Photoshop ju! Fast det beror såklart på vad man är ute efter. :)
Photoshop är iaf absolut mest kraftfullast o man kan göra såååå mycket mera där än i Lightroom. Fast LR å andra sidan är nog enklare o snabbare att göra enklare grejer i, samtidigt som det är snabbare o smidigare att jobba mer flera filer samtidigt. Så egentligen är det väl så att PS är bäst om man ska jobba med en bild i taget, o LR är bäst om man ska gå igenom många bilder.

Fast sen finns det ju såklart andra alternativ som GIMP, Picasa, Raw Therapy etc etc, men Adobes program är ju iaf populärast, o jag tror faktiskt att det finns en ganska bra anledning till det också. :)

Adobe Camera Raw i Photoshop är precis samma sak som Develop-modulen i Lightroom. Det går inte fortare att redigera bilder i Lightroom än vad det gör i Photoshop. Däremot är Lightrooms bildhanteringsfunktioner mycket bättre än Bridge.

Så för att svara på TS fråga; Photoshop är överlägset det bästa bildredigeringsprogrammet!

Mitt användande säger Aperture, speciellt med tanke på att Adobe släpper LR5 trots det är fullt av buggar.

Detta när vi talar om att göra de vanligaste redigeringarna på ett RAW-foto. Ska man göra mer komplexa förändringar så är PS ett bra val.

Oj vad mkt svar det kom :D heheh kul med alla åsikter om vilket program är bäst :D

själv använder jag Photoshop cs 3 med color efex pro och silver efex pro :D

varför jag frågar nu är att jag vill prova något som är tillfredställande för ögat med ett annat program, lightroom kändes väl njaaa så där helt ok men inget jag fastnade för direkt med att sitta o grejja i de program. bortsettt från foto redigering så sitter jag med premiere aftereffects när det kommer till film redigering liksom ps c3 som jag lägger in ifrån med ibland.

men jag ska kika lite på andra program som de flesta har nämnt. ni får gärna diskutera mer om saker och ting

denna bild som jag har lagt upp har jag använt ps c3 med silver efex pro, jag har igentligen inte gjort något direkt något med bilden utan lagt på svartvitt och ljusat upp och mörkat lite.. strukturent använde jag max på min kamera som jag har fotat med.. det är en canon 60d med canon 24-105 L IS usm

PS: min hemsida är dubway.se och även på facebook.se, har ej uppdaterat hemsidan så det mesta ligger på facebook.se bara att söka på dubway.se på fb :D

Ris eller ros?

Originalet:

Utan tvekan Lightroom. Photoshop kan visserligen lite mer, men kommer man hem med ett gäng fulla minneskort är Photoshop inget alternativ. Arbetsflödet blir helt enkelt för långsamt. Med LR kan arbeta med flera bilder på en gång och man får ett bra sätt att katalogisera sina bilder på köpet. Före LR5 använde jag LR säkerligen 99,9% av all redigering. Nu med de bättre retusch verktyger i LR5 kommer den siffran att öka avsevärt. Den enda gången jag kan se mig använda PS numera är om jag skulle behöva göra sådant som focusstacking eller sätta ihop panoramabilder vilket kanske som mest händer någon gång om året.

Program

Eftersom du redan har Silver effex, som gör ett utmärkt arbete med konverteringen tycker jag du kan titta på One One´s Perfect photo suite 7. Jag ska erkänna, jag drog ut på det över ett och ett halv år (vägde fram och tillbaka) innan jag köpte programmet (efter prisnedsättningen). Det visade sig vara ett riktigt beslut, programmet har många kraftfulla funktioner som kompletterar de övriga.

Utan tvekan Lightroom. Photoshop kan visserligen lite mer, men kommer man hem med ett gäng fulla minneskort är Photoshop inget alternativ. Arbetsflödet blir helt enkelt för långsamt. Med LR kan arbeta med flera bilder på en gång och man får ett bra sätt att katalogisera sina bilder på köpet.

Det är ingen skillnad, du kan arbeta med mängder av bilder i ACR också, det fungerar precis likadant som i LR. Du kan exportera bilderna direkt från ACR på precis samma sätt som från LR om du inte behöver öppna dem i PS.

Biblioteket och katalogiseringsfunktionerna är däremot överlägsna i LR jmft med Bridge.

Det är ingen skillnad, du kan arbeta med mängder av bilder i ACR också, det fungerar precis likadant som i LR. Du kan exportera bilderna direkt från ACR på precis samma sätt som från LR om du inte behöver öppna dem i PS.

Biblioteket och katalogiseringsfunktionerna är däremot överlägsna i LR jmft med Bridge.

Ja faktiskt!, Det har du rätt i. det hade jag ingen aning om. Kul att lära sig något nytt.

Haha, jag har aaaldrig sett den där "Save image" knappen förut. Riktigt najs ju, nu kan jag avinstallera det där lightroomet. :D Har alltid tyckt att det varit krångligt att importera in bilder där, jämfört med PS där det bara är att dra in dom bilderna man vill ha o sen bah jobba på. Tack Lars! ^^

Hur får du det till att bli krångligt att importera bilder till LR? Enkelheten i det är en av de stora fördelarna med programmet tycker jag :)

Hur får du det till att bli krångligt att importera bilder till LR? Enkelheten i det är en av de stora fördelarna med programmet tycker jag :)

I LR drar man in bilderna, väntar en stund, får upp en lista, markerar bilderna man vill ha, trycker importera, vänta lite till, dubbelklicka på första bilden, trycka framkalla o seeen börja. I PS räcker det med att dra in alla bilderna, vänta en liten stund o sen börja direkt. Mycket snabbare ju. :)
Sen slipper man ju också massa gamla bilder som ligger o skräpar varje gång man öppnar LR. Jag är alltså en sån som inte sparar på gamla raw-filer o inte behöver stora databaser för dom, utan när jag har fotat så drar jag in dom i datorn, redigerar, sparar ut fullstora jpgs o sen slänger raw-filerna. Ser ingen som helst anledning att spara dom o göra nån slags remix i framtiden på en gammal bild. Är bilden klar så är den klar imo. Så näpp, det här var faktiskt väldigt najs, LR åker uuut! ^^

Ok, om du vill göra på det viset är förstås upp till dig :)

Personligen tycker jag det är synnerligen trevligt att ha kvar gamla råfiler som kan komma att bli mycket bättre när det kommer nya och bättre råkonverterare. Jag råkade sälja några fem år gamla bilder alldeles härom dagen som troligen inte hade gått att sälja om jag inte haft dem i råformat.

Finns det watermarks i några av programmen ni har namnt i tråden ? själv gjorde jag en egen i action i photoshop, så det räcker med att trycka på en knapp så kommer den upp i bilderna i photoshop. watermarks är ett måste ju :D

I LR drar man in bilderna, väntar en stund, får upp en lista, markerar bilderna man vill ha, trycker importera, vänta lite till, dubbelklicka på första bilden, trycka framkalla o seeen börja. I PS räcker det med att dra in alla bilderna, vänta en liten stund o sen börja direkt. Mycket snabbare ju. :)
Sen slipper man ju också massa gamla bilder som ligger o skräpar varje gång man öppnar LR. Jag är alltså en sån som inte sparar på gamla raw-filer o inte behöver stora databaser för dom, utan när jag har fotat så drar jag in dom i datorn, redigerar, sparar ut fullstora jpgs o sen slänger raw-filerna. Ser ingen som helst anledning att spara dom o göra nån slags remix i framtiden på en gammal bild. Är bilden klar så är den klar imo. Så näpp, det här var faktiskt väldigt najs, LR åker uuut! ^^

Beror ju helt på arbetssätt och hur man ser på bilder!
Vill jag fixa med snowboardbilderna från '09 så öppnar jag LR, slår på filtret och väljer året 2009 och skriver in 'snowboard'. Allt framför mig. Om jag nu inte har en samling skapad.
RAW-filer är negativen, dem slänger man inte ut när disk är så billigt. (Ca ½öre per RAW bild)
Men smaken är som baken.
Jag känner folk som skriver ut alla bilder och slänger datafilerna, bra mycket bättre än att bara lagra RAW-filer!

TS: Photoshop är bergis bästa redigeringsprogrammet, medans LR ger mig det jag behöver: verktyg att hantera stora mängder bilder och möjlighet till vanligare bildjustering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar