Annons

Bästa putsduken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Antireflexbehandlingen släppte.
Jag använde Yes handdiskmedel.

Glasen var någon exklusiv plast. Yes har inte lyckats förstöra antireflexbehandlingen på tidigare glasögon med mineralglas.

Samma sak har hänt med ett par av mina glasögon (plast) med antireflexcoating. Ser ut på ett liknande sätt som dina.

Diskmedel är gjort för att kunna lösa upp fastbrända potatisar och annat - det är inte vad jag skulle kalla för skonsamt och skulle absolut inte använda på objektiv. Jag har använt det på glasögon några gånger (med plastglas), och det blir sällan bra.

Diskmedel är ett skonsamt rengöringsmedel. Jag tror att ni använt vamt-hett vatten.

Det jag råkade ut för är naturligtvis inget vetenskapligt bevis för att diskmedel är skadligt. Men det har avskräckt mig från att prova igen. När jag köpt glasögon de tre senaste gångerna är det femsiffrigt belopp som bytt ägare. Varje gång. Inte sugen att gå emot optikerns rekommendation om vårdmetoder något igen.

Om du använder en putsduk så fastnar där givetvis det du torkar bort från linsen. Nästa gång du använder putsduken kommer det som fastnat att fungera som polermedel och du kan få små repor i linsytan. När putsduken förvaras kommer den dessutom ofrånkomligt att dra till sig damm pga att den inte förvaras helt dammfritt och att den blir statisk laddad vid användning. Om du bestämmer dig för att tvätta putsduken kan du få kvar tvättmedelsrester osv. osv. Det är mao inte mycket som talar för putsduk.

All kameraoptik idag är så vitt jag vet antireflexbehandlad. Det tunna skiktet är också härdat och ungefär lika tåligt som själva linsen. Om man är rimligt försiktig och inte gnuggar lika frenetiskt som när man gör rent stekpannan så åstadkommer antagligen inte en bra putsduk särskilt mycket skada på beläggningen.

Men jag känner åtminstone en yrkesfotograf som använder Lambi pappersnäsduk när han rengör sin optik. Just Lambi innehåller enligt honom, minimalt med föroreningar i cellulosan. Vid nästa rengöringstillfälle tar han en ny pappersnäsduk. Jag använder samma koncept och det fungerar bra.

Om du använder en putsduk så fastnar där givetvis det du torkar bort från linsen. Nästa gång du använder putsduken kommer det som fastnat att fungera som polermedel och du kan få små repor i linsytan. [...].

Detta gäller naturligtvis även vid första putsning. Att ev partiklar dras runt och fungerar som slipmedel. Även med papperservetter, således.

Jag har dock aldrig i praktiken märkt något sådant slitage.
Jag har dock märkt hur antireflexbehandling släppt på glasögon som enbart rengjorts med diskmedel och rinnande vatten. Alltså ingen putsning med duk.

Min fråga i denna tråd handlar om att hitta en putsduk för optik som inte luddar eller smetar.

Du slipper ackumuleringen av partiklar vilket är putsdukens grundläggande problem.

Så är det säkert. Undrar om Zeiss säljer sina putsdukar under samma varumärke som objektiven för att folk ska slita ut sina frontlinser med ackumulerade partiklar. Om det är en framgångsrik affärsidé borde de nästan ge bort putsdukar gratis.

... och Hoya skickar ju faktiskt med en gratis putsduk med logga på när man köper glasögon med glas från Hoya.
Allt för att vi stackars konsumenter ska slita ut våra glasögon onödigt fort. Och sedan gå på samma trick igen och välja glas från Hoya?

Det är något som inte stämmer.

Diskmedel och mycket vatten

I mer än 40 år har jag använt diskmedel till mina glasögon av allehanda slag. Vanligen av plast med diverse beläggning mot allt möjligt. Några droppar diskmedel i handen, lätt "intvålning" och avsköljning med mycket vatten (lätt ljummet).Avskakning av vattnet och faktiskt HH-papper som bara får nudda glasen för att inte repa utan endast suga upp vattendropparna. Putsar dvs gnider aldrig mina glas.

För objektiv använder jag optikpapper och putsar mycket försiktigt.

Så är det säkert. Undrar om Zeiss säljer sina putsdukar under samma varumärke som objektiven för att folk ska slita ut sina frontlinser med ackumulerade partiklar. Om det är en framgångsrik affärsidé borde de nästan ge bort putsdukar gratis.

De skulle de om det inte var så att folk betalar = dubbel vinst. :)

OJ!
Har med stigande förundran läst denna tråd. Jag har tydligen inte alls fattat vad jag har ställt till med, även om inga spår går att upptäcka, under de 60 år jag burit glasögon eller det halva sekel jag ihärdigt fotograferat. Brukar vanligtvis andas på glasögonglasen/frontlinsen och torka av med det som finns tillhands, t ex skjortärm, handduk, gardin eller nåt liknande. Jag kan till och med tillstå att jag tar av objektivlocket när jag fotograferar väl medveten om vilka konsekvenser det kan medföra i form av partiklar på frontlinsen:)

Diskmedel är ett skonsamt rengöringsmedel. Jag tror att ni använt vamt-hett vatten.

Jag håller med. Använder man varmt vatten eller går in med glasögon i bastun så släpper antireflexbehandlingen eller blir grumlig. Har erfarenHET av det. Däremot har jag aldrig sabbat glasögon av diskmedel.

OJ!
Har med stigande förundran läst denna tråd. Jag har tydligen inte alls fattat vad jag har ställt till med, även om inga spår går att upptäcka, under de 60 år jag burit glasögon eller det halva sekel jag ihärdigt fotograferat. Brukar vanligtvis andas på glasögonglasen/frontlinsen och torka av med det som finns tillhands, t ex skjortärm, handduk, gardin eller nåt liknande. Jag kan till och med tillstå att jag tar av objektivlocket när jag fotograferar väl medveten om vilka konsekvenser det kan medföra i form av partiklar på frontlinsen:)

Antagligen har du så sönderslipade glasögon att du inte ser hur suddiga bilder du tar.
Många åsikter, men kanske svårt att dra några slutsatser.

I en artikel i Vår fågelvärld för ett antal år sen gjorde dom ett besök hos Swarovsiks kikarfabrik i Österrike. Dom rekommenderade ungefär som jag minns att först skölja linserna i rinnande ljummet vatten, sedan mjuk putsduk med rikligt vatten och en gnutta vanligt diskmedel, sedan torka torrt. Jag har gjort så i många år, funkar ypperligt.

Utmärkt

Och det går utmärkt att tillverka sin egen rengöringsvätska av T-doja och ett par små droppar diskmedel och en skvätt vatten. (brukar använda 1 del T-doja till en del vatten och någon droppe skona diskmedel till en liten plastflaska (fyller på de originalflaskor jag köpt pga att de har liten bra öppning) Jag har aldrig märkt någon skillnad mot de färdigblandade jag köpt. Man ska nog däremot undvika varmt vatten i kombo med att gnida in en massa diskmedel. Måttlighet är en dygd. (Ibland i alla fall). Rengör med ren mikrofiberduk (de flesta går bra att tvätta för hand men skölj noggrant) eller linspapper typ Kodak/Tiffen eller liknande mjuka papper).

Man ska nog däremot undvika varmt vatten i kombo med att gnida in en massa diskmedel. Måttlighet är en dygd.

Kanske det är det som jag gjort för att lyckas sabba ytskiktet på ett par av min glasögon.

Tack för tipsen i inlägget i övrigt!

Skall definitivt vara lite försiktigare nästa gång jag köper ett par nya glasögon (vilket blir rätt snart).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar