ANNONS
Annons

Bästa ochbilligaste molnlagring?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu var det dags igen. NAS:arna hemma är fulla med Rå-filer- 6 TB. Slut på disk.
Har under årens lopp uppgraderat till större och större diskar. Disk är billigt. Men det är en tråkig process att trycka bilderna från gamla diskar till nya med jämna mellanrum. Och NAS:arna är så gamla så även själva burkarna bör uppgraderas. Då är det inte billigt längre.

Kollat lite på OneDrive och Google Drive. Där google toppar med 2 TB lagring. Hos Microsoft kan jag få sex terabyte om jag delar upp det i sex användarkonton. Men jag behöver ju troligen 12 TB om det ska hålla i några år till.

Vad har ni andra sett på marknaden. Vilka alternativ finns?

Jag använder AWS Glacier för min långtidslagring. Det är tyvärr inte en snabb lösning om man vill arbeta med filerna, dessutom kostar hämtning av filerna. lösningen är mer av en offsite backup men det beror ju vad dina behov är så klart.
Tror inte någon internettjänst är ekonomiskt försvarbar i jämförelse med att ha en egen NAS om man räknar på det över säg en 3-årsperiod.

Ifall du är kund hos Telia finns även tjänsten Telia Cloud som erbjuder "obegränsad" lagring men som användarvillkoren är formulerade är det oklart vad man egentiligen kan räkna med att få tillgång till

Jag använder AWS Glacier för min långtidslagring. Det är tyvärr inte en snabb lösning om man vill arbeta med filerna, dessutom kostar hämtning av filerna. lösningen är mer av en offsite backup men det beror ju vad dina behov är så klart.
Tror inte någon internettjänst är ekonomiskt försvarbar i jämförelse med att ha en egen NAS om man räknar på det över säg en 3-årsperiod.
Vilken variant använder du?

Jag brukar inte göra något med mina bilder. De ligger bara på hög utifall att jag någon gång får för mig att kanske göra något. Så man kan kalla det för att arkivera för eventuellt framtida bruk.

Men ja, det kanske är dags att köpa ny NAS

Ifall du är kund hos Telia finns även tjänsten Telia Cloud som erbjuder "obegränsad" lagring men som användarvillkoren är formulerade är det oklart vad man egentiligen kan räkna med att få tillgång till
Aha. Vi har Tele2 här hemma. Verkar som att obegränsad molnlagring ingår kostnadsfritt. Detta ska undersökas!

Nähe, läste man det finstilta var det inte gratis för oss med gruppavtal. Men 59 kronor i månaden låter ju ganska billigt ändå om den är helt obegränsad

Senast ändrad:
Aha. Vi har Tele2 här hemma. Verkar som att obegränsad molnlagring ingår kostnadsfritt. Detta ska undersökas!

Nähe, läste man det finstilta var det inte gratis för oss med gruppavtal. Men 59 kronor i månaden låter ju ganska billigt ändå om den är helt obegränsad
Vad gäller Telias variant av tjänsten har jag testat den (eftersom den ingår) men det som gör mig tveksam är nedanstående text i villkoren eftersom det förutom de 5TB inte är kvantifierat vad som menas med "onormalt":

"...förbehåller sig Telia rätten att begränsa
uppladdningshastigheten då användarens utnyttjande av lagringskapacitet överstiger 5 TB.
Telia förbehåller sig också rätten att begränsa Tjänsten om vi identifierar att användandet av Tjänsten orsakar ett onormalt stort utnyttjande i form av lagringsutrymme och eller
nätverksresurser..."

Vad gäller Telias variant av tjänsten har jag testat den (eftersom den ingår) men det som gör mig tveksam är nedanstående text i villkoren eftersom det förutom de 5TB inte är kvantifierat vad som menas med "onormalt":

"...förbehåller sig Telia rätten att begränsa
uppladdningshastigheten då användarens utnyttjande av lagringskapacitet överstiger 5 TB.
Telia förbehåller sig också rätten att begränsa Tjänsten om vi identifierar att användandet av Tjänsten orsakar ett onormalt stort utnyttjande i form av lagringsutrymme och eller
nätverksresurser..."
Aha, jag får kolla om jag hittar avtalstext till Tele2-varianten också.
"Onormalt nyttjande" brukar iofs även vanlig bredbanstjänst ha i det finstilta. Utan att det är specificerat.

Såhär skriver Tele2 om motsvarande begränsning.
"... använda Tjänsten för
lagring och/eller överföring av oskäligt stora
datamängder eller för orimligt långa datases￾sioner jämfört med en genomsnittlig användare
av Tjänsten. ..."

"Genomsnittlig användare" finns det såna?
För att räkna ut ett medelvärde finns det några som använder tjänsten mycket, och några som använder den lite. Väldigt få använder den exakt som medelvärdet.

Senast ändrad:
Aha, jag får kolla om jag hittar avtalstext till Tele2-varianten också.
"Onormalt nyttjande" brukar iofs även vanlig bredbanstjänst ha i det finstilta. Utan att det är specificerat.
Vill minnas att det även står något om att du inte får använda den för kommersiellt bruk eller återförsälja den.

Jag har Telia Cloud där jag idag har totalt ungefär 3,7 TB lagrat. Jag har inte märkt av några begränsningar. Tuffar och går i bakgrunden och om jag lägger till filer i de mappar jag vill ska kopieras till molnet sker det. Helt problemfritt för 49 kr i månaden.

Jag har nu satt igång uppladdning till Tele2.

59 kr i månaden i tio år är billigare än en ny nas med diskar. Ska utvärdera hur det funkar. Uppladdningen kommer att ta tid då jag bara har 50 mbps uppströms.

Jag kör upp 6 TB för att utröna att det verkligen är obegränsat. Annars hade såklart en lösning varit att låta allt gammalt ligga kvar på nas, och bara köra upp nytt till Tele2-molnet.

Jag har satt upp en S3 Glacier vault som min Synology NAS backar upp mot varje natt. För mig är det arkivering/långtidsbackup då jag lagrar allt även på min NAS. I den inbyggda Glacier-klienten i Synology NAS:en väljer jag vilka mappar som ska backas upp.
Just nu har jag 3.3TB i min Glacier vault vilket jag betalar cirka $12/mån.

Jag står dock lite i samma situation trådskaparen, jag skulle vilja utöka utrymmet på min lagring men dras lite för det manuella jobb det innebär att byta diskar. Det hade varit trevligt med en SaaS-lösning så jag slipper stå för hårdvaran själv men det blir ganska dyrt över tid.

Jag inser nu att du kanske menade vilken retrieval rate jag valt? Jag använder Flexible retrieval vilket gör att det kan ta från 1 minut till 12 timmar att återställa/hämta filer.
Glacier Deep Archive är klart billigaste alternativet men då går det inte snabbt att återställa filer. Å andra sidan kostar de bara $0.00099 / GB eller knappt $1 / TB.
Det finns ju allehanda varianter av S3 beroende på kravbild just för access och återställande men generellt gäller att ju oftare och/eller snabbare du behöver tillgång till dina lagrade filer desto dyrare per GB.

Tidigare var det dessutom så på Amazon S3 att det kostade att läsa tillbaka datat om man behöver det, dvs att man får betala för datat som skickas.

Dvs Lagra backup på S3 (skicka datat till Amazon S3) gratis . Återställa backup (Hämta från Amazon S3) långt ifrån gratis, förr var det ca $70 per TB. Jag har ca 14TB nu och sist jag kollade skulle det gå på ca $1000 att återställa från Amazon S3.

Jag hittade då ingen bättre lösning och det slutade med att jag byggde en egen, kostade ca $600 i engångskostnad.

Tidigare var det dessutom så på Amazon S3 att det kostade att läsa tillbaka datat om man behöver det, dvs att man får betala för datat som skickas.

Dvs Lagra backup på S3 (skicka datat till Amazon S3) gratis . Återställa backup (Hämta från Amazon S3) långt ifrån gratis, förr var det ca $70 per TB. Jag har ca 14TB nu och sist jag kollade skulle det gå på ca $1000 att återställa från Amazon S3.

Jag hittade då ingen bättre lösning och det slutade med att jag byggde en egen, kostade ca $600 i engångskostnad.
Hur ser din egna lösning ut?

Jag byggde en egen Server som jag satte i mitt fritidsboende, som är tillräckligt långt bort för att klara ganska stora natur och krigs-katastrofer.

Nackdelen med min lösning är dock att man måste drifta den själv, så är man orolig över sådant eller saknar kunskapen skall man nog överväga att inte göra det.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.