Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa objektivet med minoltafattning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Maffe skrev:
Minoltas AF 100/2 kvalar väl in bland 85/1,4 200/2.8 och macrogluggarna?
Den slår väl 100 2.8:an iaf.

Jag vet faktiskt inte hur 85 1.4, 50 2.8 och de 2 100mm:arna står mot 70-200 och 200:an.
Jag har aldrig använt några av gluggarna i denna tråd själv (förutom 50 1.7 då), så allt jag skriver är bara baserat på vad jag har läst på nätet.
 
Bästa objektiv med minoltafattning?

-------------------------------------------------
Anders Djerf skrev:

Jag har aldrig använt några av gluggarna i denna tråd själv (förutom 50 1.7 då), så allt jag skriver är bara baserat på vad jag har läst på nätet.
-------------------------------------------------

Då är du diskad, ha-ha!
Jag har 85:an, 1,7/50mm, 1,7/55mm och har lånat 100mm macron.
Minolta har tillverkat så förbaskat bra objektiv genom åren, men många tycks vara insnöade bara på Nikon, Canon, Zeiss och Leitz!
Så fel de kan ha!
 
I mitt tycke så är 100/2 och 200/2.8 likvärdiga, 50/1.7 tycker jag inte kommer upp i samma klass, föredrar att använda pentax takumar 50/1.4 framför minoltas.

Jag har ej testat objektiven motvarandra, tycker det är roligare att lägga den tiden på foto istället=)
 
”Bästa objektivet”? Det är en fråga som inbjuder till svar från olika synvinklar. Jag har fotograferat med några av Minoltas allra finaste objektiv, inkluderat deras 200/2,8 som jag idag inte har kvar i min utrustning. Jag har fotat en hel del mellanformat och panorama och har således vant mig med fasta brännvidder, vilket jag även haft till småbild. I våras fick jag tag i ett Minolta 80-200/2,8 APO G. Vilket objektiv! Skarp, snabbt, stativfäste, men framför allt ett brännviddsomfång som tilltalar mig. Därtill mångsidigt och jag har fotat en hel del natur/landskap med det istället för mellanformat. Det är mitt svar ”idag”!
 
Minolta har en mängd grymma gluggar.
Av de som jag äger samt de jag lånat/provat så har jag några favoriter.
50mm/1,4 (äger ett, skarpt som en knivegg)
85/1,4 G (lånat/testat, ska köpa ett omgående}
100mm /2,8 Macro (äger ett, grymt bra)
80-200/2,8 APO G [HS] (äger ett, världsklass)
400/4,5 APO G [HS] (Lånat och testat,mmmm om någon har ett så sälj det till mig - på stubinen)

Ja det är några som jag har erfarenhet av men det finns fler, som de som tidigare nämts, 200mm/2,8, 70-200/2,8 SSM, 300mm2,8 och inte att förglömma 600/4 APO G [HS].

Sedan har vi den prisvärda klassikern "Beercan" 70-210/4 som är en fantastisk glugg för vad den kostar. Den lider dock av kromatisk abberation i vissa lägen.

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Sedan har vi den prisvärda klassikern "Beercan" 70-210/4 som är en fantastisk glugg för vad den kostar. Den lider dock av kromatisk abberation i vissa lägen.

mvh/Ove
Frågan är ju om den är så prisvärd idag? De få exemplar som finns begagnade verkar börja kosta en del...

jag köpte min för 600 för ett år sen & det är ju inte bara prisvärt utan ett rent kap!

//Larsa
 
.Z. skrev:
Frågan är ju om den är så prisvärd idag? De få exemplar som finns begagnade verkar börja kosta en del...

jag köpte min för 600 för ett år sen & det är ju inte bara prisvärt utan ett rent kap!

//Larsa
Jo det är ju sant, det har dragit iväg till fantasisummor ibland. Men det finns fortfarande de som får tag på en "beercan" till vettigt pris.
Min frus kusins man har en, och man kanske skulle lura av honom den för en struntsumma och sälja den dyrt ;0)))

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Min frus kusins man har en, och man kanske skulle lura av honom den för en struntsumma och sälja den dyrt ;0)))

mvh/Ove
helt klart! Släkten ska utnyttjas till fullo:)

Skämt åsido så är det väl så de ska hittas, hos dem som inte vet vad det är.

För nåt år sen så dök dom upp titt som tätt på blocket för rimliga summor men idag så är det värre & om dom dyker upp så är dom endera dyra eller så försvinner dom omgående...

Ett råd för att hitta begagnade gluggar på blocket är att plöja igenom alla Minoltaannonser, jobbigt men det kan löna sig då guldklímpar kan dyka upp i paket där man inte benämnt dem riktigt. Då får man leka detektiv & kika på bilder eller maila & fråga om den fullständiga beteckningen.

Att bara söka på ett specifikt objektiv till Minolta ger sällan något...

På Tradera känns det hopplöst, blir oftast dyrt då folk där vet för mycket:)

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.