Annons

Bästa objektivet i kyrkan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska se om det är möjligt runt Jul, bor i Göteborg och brölloppet är i Sundsvall. Inte så lätt att besöka sådär hur som helst. Men vi planerar att åka dit någon dag innan brölloppet också, men då bara för att just se vad jag kan behöva att köra med för inställningar på kameran.

/ Stolpe

Senast ändrad:
Om du har möjlighet så reka i kyrkan i förväg, försök gör det ungerfär samma tid som vigseln kommer att vara. Kyrkor kan variera riktigt kraftigt i hur mkt ljus det finns att jobba med, så ta några bilder nån dag i förväg. Om det är en riktigt mörk kyrka så håll dig till ljusstarkare objektiv med kortare brännvidder.

2 hus är alltid ett plus, jag har fotat många bröllop med en fast 85:a och en fast 24:a på 2 olika hus.

Ta ett program och håll koll på hur många sånger/psalmer osv som kommer att framföras, när vigselakten börjar så är det dags att vara koncentrerad. Då kommer du behöva ta många viktiga bilder på kort tid. T.ex Brudpar som tittar på varandra och håller ringar, första kyssen osv...

Ha på dig skor med mjuka sulor! Många kyrkor har stengolv och mkt bra akustik, vilket resulterar i att varje gång du ska smyga någonstans så kommer det låta massor om du har hårda klackar... Klä dig passande för ett bröllop, men försök att klä dig diskret.

Bruden är viktigare än brudgummen! Detta kan låta väldigt politiskt inkorrekt, men när du måste välja vinklar vid viktiga moment, t.ex när brudparet står vända mot varandra. Prioritera bruden!

Bra råd!

70-200 check
24-70 motsv check
Fler objektiv rör bara till det.
Var inte rädd för att ha högt ISO.
Ha ett backuphus
Inmarchen! tänk på motljuset utifrån.

Jag tycker det var riktigt svårt att få skarpa bilder med så kort skärpedjup som man får vid f1.2 - f2.8. Jag föredrar en brusig bild på högre iso (typ: 1200 och uppåt) än att få bilder där jag missar fokus. Det är svårt att i en mörk kyrka få tillräckligt skärpedjup för att få både brud och brudgum i skärpa om man fotograferar lite från sidan! Har man tid så rigga gärna två blixtar framme vid första bänkraden och testa, men använd med omtanke då paret och besökare vill minnas annat än blixtarna! Ett annat tips är att programmera in en panik fix inställning i kameran så man har en bra grundinställning att jobba ifrån (typ L1 på Canon). Jag har en HDR med +/- 1,5 på L1 som har räddat mig flera ggr i andra sammanhang...

Hej på er.

Vad tror ni om en Gary Fong Lightsphere, verkar bättre än min Omni Bounce till min 430 EX II. Pasar ju också på en 580 eller en 600 om jag införskaffar en sådan.

Många frågor i samma tråd, hoppas ni kan svara på några av dem eller i alla fall göra mig lite klokare.

Tror inte att du behöver vara rädd för att kyrkan skall vara för mörk när du har tillgång till 5D III. Jag har plåtat en amatörspelning med ISO 6400 och det blev hur bra som helst. Hade genomgående bl 2,8 (24-70)

Blixt ute för upplättning
Tycker jag verkligen att du skall använda. Jag har testat lite av varje framför blixten. Jag använder 580 och har testat med paraply, omnibouncer, beautydish och softbox. Allt i lite olika storlekar. Vinsten med att slå sönder ljuset i "något" är försumbar när det gäller upplättningsljus - tycker jag. Tvärtom det blir bökigt.
1. Paraply - blåser väldigt lätt omkull och då går det sönder. tro mig.
2. Olika ljusmodellerare från Falcon. (rel små) Märks knappt att de är på.
3. Omnibouncern. Märks inte någon skillnad

Jag kör med naken blixt och fäller fram vidvinkelskivan. Blixten på ett eget stativ och fjärrutlösare. Enklast och är inte så känsligt för vind eller bröllopsgäster om du skall plåta lite mingel innan alla går in i festlokalen. Tror inte att du ser någon skillnad på ljuset på dessa exempelbilderna. OBS I vissa fall har 3 blixtar riggats.

Ex på naken bild med vidvinkelskiva
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/281200/2092817.htm

Genom paraply
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/281200/2432548.htm

Softboxar
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/210652/2354777.htm

Hans.G.

Manuell inställning 17-70-2,8 Fungerar för evenemang och Dokumentation i kyrkor. Testa ljusförhållanden i god tid det kan förändras under själva evenemanget och vinklar. Lycka till.

Ja den är säkert underbar, men just nu så tillåter min ekonomi inte ett sådant objektiv. Vi får se om jag hinner fundera klart och spara klart innan sommaren till antingen ett ljuskänsligare 24-70 objektiv eller kanske Canon eller Sigmas 35 mm objektiv.

Den som lever får se...

/ Stolpe

Tryter ekonomin så rekommenderar jag varmt EF 50/1.8 II. Använder det själv till bröllop.

/Stefan

Jag har svårt att föreställa mig att prästen skulle avbryta cermonin för att bråka med fotografen.
Jag känner en del präster.
Jag vet att du föreställer dig fel.
Men de tål en hel del.
Men när det går såpass långt att gästerna tittar på fotografen o missar vigseln då är det prästens jobb att säga till fotografen.
Men en normal människa försätter sig inte i den situationen.
Fotografen är där för att göra ett jobb, inte för att bli en attraktion.

Uppe på sajten

Vill tacka för alla tips jag fick här inför mitt första heldagsbröllop. Nu finns bilderna uppe på min hemsida om någon är intresserad. Uppskattar gärna kommentarer på vad ni tycker.

http://www.ahremark.com/2013/02/05/brollopsfotograf-stockholm-3/

För större bilder i form av bildspel:

http://wedding.ahremark.com

Med tanke på att det var min första gång så är jag ändå nöjd. Det finns såklart massa saker man kan göra bättre, men det kommer ju med rutinen. :)

/ Rebecca

Vill tacka för alla tips jag fick här inför mitt första heldagsbröllop. Nu finns bilderna uppe på min hemsida om någon är intresserad. Uppskattar gärna kommentarer på vad ni tycker.

http://www.ahremark.com/2013/02/05/brollopsfotograf-stockholm-3/

För större bilder i form av bildspel:

http://wedding.ahremark.com

Med tanke på att det var min första gång så är jag ändå nöjd. Det finns såklart massa saker man kan göra bättre, men det kommer ju med rutinen. :)

/ Rebecca

Verkligen fina bilder!

Jag tittade i tråden och klickade på länken av ren slump och eftersom jag hann läsa att det var det första bröllopsfotograferingen blev jag imponerad! Förutom teknisk skicklighet och bra val av komposition så tycker jag att att du lyckas förmedla en känsla. Jag kom på mig själv med att le när jag tittade på bilderna!

Jag tittade i tråden och klickade på länken av ren slump och eftersom jag hann läsa att det var det första bröllopsfotograferingen blev jag imponerad! Förutom teknisk skicklighet och bra val av komposition så tycker jag att att du lyckas förmedla en känsla. Jag kom på mig själv med att le när jag tittade på bilderna!

Vad kul att höra att du tycker det, just att förmedla en känsla är väl det jag själv försökte eftersträva. Kanske vågar mig på att göra detta igen då!

Kan bara sälla mig till hyllningskören. Jättefina bilder och du verkar att ha planerat det bra. Har själv fotat några bröllop (med väldigt kort tidfrist i samtliga fall förvisso) och jag fick nog inte till det så här bra. Grattis till ett väl utfört arbete.

Herregud så underbara bilder. Brudparet måste blivit helt saliga av lycka över ditt arbete.

Kul att höra! Jag tror dom blev nöjda ja, det sa dom i alla fall. :)

Kan bara sälla mig till hyllningskören. Jättefina bilder och du verkar att ha planerat det bra. Har själv fotat några bröllop (med väldigt kort tidfrist i samtliga fall förvisso) och jag fick nog inte till det så här bra. Grattis till ett väl utfört arbete.

Ja, jag får väl ge mig själv cred för att ha förberett ordentligt, men hellre det än att stå där och bli (mer) svettig för att man inte riktigt hänger med. Nästa gång ska jag nog ha en assistent. Det var jäkligt tufft att bära all utrustning själv och är nog bra att ha med någon som kan ta kompletterande bilder och hjälpa till med allt möjligt. Tack för kommentaren!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar