Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa objektivet för tex. rådjur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Häromdan plåtade jag en råbock med ett 50 mm objektiv, för det råkade sitta på kameran. Jodå, djuret syns, efter rejäl beskärning. Det var 30-40 m bort eller så.

Annars har jag ett 55-200 mm tele som jag tycker räcker rätt långt för fåglar och djur, men visst vore det kul med ett lite längre ibland.

Okej! fint kort =) kan du rekomendera Canon 70-300mm IS USM?

Ett gömsle av den här typen är både ett bra och billigt alternativ för att komma djuren nära.
http://www.jakthandel.se/product.php?products_id=251

Har använt det med ett mycket god resultat de få gånger jag varit ute med det (köpte det för någon månad sedan).

Dessutom får du bilder där djuren ser mer naturliga ut, dvs inte stirrar rakt in i kameran pga att de upptäckt dig!

Lycka till!

Haha det såg lite kul ut! får nog inhandla ett lite senare när jag kommit in i fotandet =)
Tack för tipset =)

Nej till 70-300!

speciellt inte på en 1000D

jag provade den på en 500D å den hade AF svårigheter trots att jag körde centrum, så fort det bara plev pytte lite dunkel så flippade den, å minns jag rätt så har 1000D ytterligare lite sämre AF...

å som sagt rådjur mm så är det ju sällan högdagrar man hittar dem i...

men ifall du ändå vill prova det så prova det med möjligheten att lämna tillbaka, jag lämnade tillbaka mitt efter bara ett par dagar...

Nej till 70-300!

speciellt inte på en 1000D

jag provade den på en 500D å den hade AF svårigheter trots att jag körde centrum, så fort det bara plev pytte lite dunkel så flippade den, å minns jag rätt så har 1000D ytterligare lite sämre AF...

å som sagt rådjur mm så är det ju sällan högdagrar man hittar dem i...

men ifall du ändå vill prova det så prova det med möjligheten att lämna tillbaka, jag lämnade tillbaka mitt efter bara ett par dagar...

okej kan du rekomendera ett annat för samma prisklass?

okej kan du rekomendera ett annat för samma prisklass?

Nej, det blir ju helt klart värre... =/

Men om man säger som så, jag hade bara kit gluggen (18-55 IS) när jag köpte zoomen, å nu när jag lämnade den igen så har jag fortfarande bara 18-55... så någonting säger mig ju då att den inte är bra...

men som sagt, prova den! det kan ju bara vara jag som har för höga krav...

Men jag undrar om det isåfall inte är bättre att köpa ett 70-200 f/4L å beskära bilderna...

tror inte den är så överdrivet mycket dyrare?

Det är det objektivet som det förmodligen blir, men köper ett nytt då det kostar 4900 nytt o 4600 beg.

Tack för svar=)

OK, jag missade att kolla priserna.

Det objektiv jag tror skulle vara bäst i den prisklassen är ett begagnat 300/4.0L.
Det är utan bildstabilisering men vid fota av rörliga motiv är ljusstyrka viktigare än bildstabilisering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar