Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa objektiv till Canon EOS 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mobergs

Medlem
Hej!

Har tänkt att köpa en Canon EOS 50D men undrar först vilket objektiv som är bäst till den?
Vill kunna ta bra porträtt, små detaljer, landskap och rörelser sen att det ska vara för ett rimligt pris.

Bra porträtt tar fotografen, inte objektivet. Vad är rimligt pris? Har du inget objektiv idag som skall kompletteras? Vad är små detaljer? Hur smått? Vilken avbildningsskala?
Dina krav blir inte lätta att uppfylla med endast ett objektiv - det finns helt enkelt inte. Inte ens till ett orimligt pris. Vad är viktigast för dig?

Hej!

Har tänkt att köpa en Canon EOS 50D men undrar först vilket objektiv som är bäst till den?
Vill kunna ta bra porträtt, små detaljer, landskap och rörelser sen att det ska vara för ett rimligt pris.

okej.. Det som är viktigast är att jag ska kunna ta foton som är rörliga, nära bilder (vattendroppar) och bra bilder på människor.

Kan kosta runt 6000kr.

Med rörliga bilder menar jag till exempel att en hund springer osv. förstår inte riktigt vad den sista personen menade med sin kommentar.. För jag söker objektiv och inte kameror.

det sista inlägget är objektiv.

Har du en tajt budget så kolla in 50mm 1.8 II.
Billig, skarp som tusan, funkar till porträtt, även landskap vid ett bra avstånd. finns såklart bättre grejer än så, men inte för dom pengarna. kostar runt tusingen.

Canon 50 för porträtt som tidigare sagts. Med en försättslins blir det ett makroobjektiv för att ta kort på dina droppar. 1300 spänn totalt.

Att ta foton på rörliga ting går oftast att fixa med vilket objektiv som helst. Är autofokusen långsam får man låsa fokus först. Om du däremot skall fota rörliga ting inomhus(inhussport) på avstånd hamnar vi i en helt annan liga. 5000 begagnat eller upp till 15000 för nytt är rimligt.

Sen en normalzoom för allt annan, typ semestern. Sigma 18-50 2,8 som jag personligen aldrig haft men verkar ta bra bilder. Kostar drygt 4000 tror jag

Har kollat på lite olika objektiv nu och funderar på Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS eller Canon EF 70-300/4-5.6 IS USM..
Tror ni att de skulle kunna vara bra objektiv för mina krav?

Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS
Om du bara skall ha ett objektiv till allt är detta säkert ett bra val. Det stora zoomomfånget gör det till en kompromiss där kvaliten kanske inte är den bästa. Ljusstyrkan är inte alltför hög (3,5-5,6), lämpar sig alltså inte bra för att ta kort på rörliga grejer där det är mörkt.

EF 70-300/4-5.6 IS USM
Lider av samma dåliga ljusstyrka som ovan. Säkert bra för att fota saker på långt håll som är stilla eller sport utomhus i sol men inte där det är mörkt.

Tänk efter exakt vad du söker för egenskaper, det övre objektivet funkar säkert om du söker en (dålig)kompromiss som täcker in det mesta med bara ett enda objektiv.(Sen köper du en canon 50 1,8 för att ha när det är mörkt). Det nedre behöver kompletteras med en normalzoom.

Inget av dem. En försättslins skruvar du i filtergängan, alltså framför objektivet. Extender och mellanring sätter du mellan kameran och objektivet.

En försättslins skruvas på objektivet och gör att man kan ta kort på saker som är nära(det är typ ett förstoringsglas). Det försämrar skärpan (mer eller mindre beroende på kvalité)

En mellanring gör att man kan fokusera på saker närmre, det försämrar ej skärpan men dock minskar det ljusstyrkan på optiken. Detta är dyrare är en försättslins.

En extender förlänger brännvidden på objektivet (man kan zooma in mer), är det bra om man skall fota fåglar eller liknande på långt håll.

Jag förslår

Sigma 18-50 2,8 plus ett valfritt 70-300/4-5.6? Det borde gå att fixa för runt 6000, det sistnämnda bör gå att hitta beggat då många uppgraderar rätt snart men det är en bra och prisvärd start.

Tack för alla svar!!

Men vad menar du med mörkt? En molnig dag eller på natten?
Har du möjligen ett förslag på ett objektiv som är likadan som Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS men kan ta bilder i mörker?

I min mening så behöver man för att täcka upp de flesta foto-områden:

Ett normalzoom 17-85 mm brännvidd
Ett teleobjektiv 70-300 mm brännvidd
Ett fast ljusstarkt objektiv canon 50 1,8 är både billigt och skarpt.
Ett någolunda vettigt stativ.

Jag har canon 17-85 mm usm ef-s med bildstabilisering som normalobjektiv. De är inte världens bästa objektiv men man får ett rätt bra omfång kontra kvallite för pengarna. Man klarar sig långt med bara detta objektiv och bildstabiliseringen gör att man kan fota stabilt även vid lite sämre ljus. Dock gör den ju inget åt rörliga motiv då de är motivet som rör sig även om kameran är stilla. Usm står för ultrasonicmotor en mycket snabb autofokusmotor som dessutom inte roterar frontlinsen och tillåter en att manuellt efterjustera skärpan.

Teleobjektivet är rätt billigt de ochså, de är långt ifrån de bästa men även här får man rätt mycke kvallite för pengarna. den har även en liten funktion för macrofoto (ta bilder på små saker).

De ljusstarka fasta canon 50 1,8 är billigt och väldigt plastigt men levererar goda resultat. Och med 1,8 i bländaröppning klarar man fota handhållet i sämre belysning.

Stativet gör att man kan fota med långa slutartider i väldigt dåligt ljus. Fotar man stillastående objekt i dåligt ljus är detta en rejäl besparing i jämnförelse för att köpa objektiv.

Tack för alla svar!!

Men vad menar du med mörkt? En molnig dag eller på natten?
Har du möjligen ett förslag på ett objektiv som är likadan som Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS men kan ta bilder i mörker?

Alltså, det beror på hur mkt du(skakningar) eller det du fotar rör sig. Om man fotar springande hundar är molnigt att räkna som mörkt så då behövs ljusstark(dyr) optik. I en kyrka är det mörkt, där krävs det ljusstark optik för att fixa folk som står still (fotograf skakar). I en sporthall är det ljusare, men då rör sig folk fortare så där krävs också ljusstark optik. Annars brukar det gå med billigare grejer. På natten är det mörkt hur du än bär dig åt så då behövs en lampa eller blixt =)

Du verkar gärna ha ditt 18-200 så varför inte köpa det? Lägg till ett fast 50mm 1,8 att ha när det är mörkt. Då kan du såklart inte zooma men det kan rädda bilderna från att bli suddiga när det saknas ljus. Bra för porträtt är det också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar