Annons

Bästa objektiv för filmning med EOS550d

Produkter
(logga in för att koppla)

135458

Avslutat medlemskap
Hej svejs,

Ska ut och resa lite i sommar och tänkte då ta med mig min EOS550d, utöver foto så vill jag också filma lite med den. Har i dagsläget kit objektivet (18-55mm) och även ett 50mm/1.8 fast objektiv.

Undrar vad ni rekommenderar för bästa film resultat, vill helt enkelt ha ett objektiv som ger bra skärpa utan för mycket brus och som funkar bra i sämre ljusförhållanden, typ filma kvällstid.
Zoom objektiv är ju smidigt så föredrar gärna det.

Tips?

Hej svejs,

Ska ut och resa lite i sommar och tänkte då ta med mig min EOS550d, utöver foto så vill jag också filma lite med den. Har i dagsläget kit objektivet (18-55mm) och även ett 50mm/1.8 fast objektiv.

Undrar vad ni rekommenderar för bästa film resultat, vill helt enkelt ha ett objektiv som ger bra skärpa utan för mycket brus och som funkar bra i sämre ljusförhållanden, typ filma kvällstid.
Zoom objektiv är ju smidigt så föredrar gärna det.

Tips?

Det jag använde överlägset mest till min 600d var ett Sigma 30mm f1.4.
Men ett lite mer alround med stabilisering som är mycket prisvärt på begmarknaden är Tamron 17-50/2.8 VC.

Det jag använde överlägset mest till min 600d var ett Sigma 30mm f1.4.
Men ett lite mer alround med stabilisering som är mycket prisvärt på begmarknaden är Tamron 17-50/2.8 VC.

Kikade lite snabbt på Tamron gluggen och den verkar riktigt bra om man läser omdömen, prisvärd också.
Bra tips!

Edit: Ser att det finns en VC variant och en utan, vad är VC för nåt?

Kikade lite snabbt på Tamron gluggen och den verkar riktigt bra om man läser omdömen, prisvärd också.
Bra tips!

Edit: Ser att det finns en VC variant och en utan, vad är VC för nåt?

Bildstabilisering, "vibration compensation", köp med VC, ser dem titt som tätt för ca 1500 här och på blocket.

stabiliserar VC vid filmning också? trodde det bara eliminerar rörelseoskärpa till viss del i stillbilder?

har hört att det utan VC är skarpare.

http://www.youtube.com/watch?v=QWLTZWbVIXI ta en titt på denna video,
VC verkar faktiskt förbättra video men gör ljudet från den inbyggda mikrofonen helt oanvändbart.
som jag skrev tidigare verkar det som om VC modellen är sämre skärpa, på ett vidvinkelobjektiv som detta hade jag iaf valt den billigaste modellen. att filma handhållet utan stativ på 55 mm är ju ingen hödjare oavsätt om man har VC eller ej. kräver stabilisering i post oavsätt.

tänk på att det är filmat på 50 mm i videon, ingen vettig människa filmar handhållet på den brännvidden på en crop sensor iaf.

vet inte prisskillnad men jag hade iaf inte valt den dyrare.

misstänker att VC IS VR OIS tömmer batteriet snabbt med, några tankar på detta någon?

VC, IS och allt vad de kallas tar bort skakningar från fotografen. Detta gör att det nästan är bättre att ha för film än för stillbilder. Håller man kameran vid filmningen, så kommer du skaka en del. Speciellt om du själv ska gå med kameran.

Du blir aldrig av med skakningar, men du får mjukare och mindre ryckigare rörelse om du har stabilisering i objektivet :)

Hmm, den videon talar ju sitt klara språk. Helt klart får man ju mjukare filmning med mindre ryck men å andra sidan är ju ljudet horribelt. Kommer nog för det mesta att använda mitt Hama stativ vid filmning så det lutar faktiskt åt modellen utan VC. Att den också är lite skarpare är ju bara ett plus.

Tack för tipsen allihopa.

Sigma 18-35/1.8 är ju ett trevlig allround-objektiv för filmning. Ljusstyrkan är ju bra vid kvällsfilmning.

En fråga till er som har mer koll på det här med filmning, hittade detta klippet på tuben som jag tycker ser bra filmat ut, speciellt kvällsscenerna ser väldigt skarpa ut.
https://www.youtube.com/watch?v=l6No8CyThQo

Hur gör man för att få den skärpan utan brus i sämre ljusförhållanden som i filmen?
Har testat lite själv kvällstid med kit objektivet men det blir mest brusigt. Beror det på objektivet eller är det inställningar jag måste göra på kameran för få den skärpan?

Vid ca 1:40 är killens ansikte i fokus och sen skiftar fokus till kameran istället, hur gör man detta vid filmning?

Efterbehandling
Brusreducering
skärpa
kontraster
vitbalans
Ja du kan göra i princip vad du vill, valmöjligheterna är många.

Glöm AF, i alla fall med en DSLR. Finns 2 undantag Canon D70 o några Sony-modeller(kan inga nummer). En videokamera är mycket bättre på AF.
Skärpeåkningen gör du manuellt med handen genom att ställa om fokus.
När "riktiga" filmare gör detta för hand har de optik med en "spak". De låser ändlägena på skärpeåkningen o drar spaken mellan låsningarna.
Det finns säkert motorvarianter också, det är bara o öppna plånboken...

När det sedan gäller ljud... spela in det med ngt annat än kameran.
Ljudet i en DSLR är ingen höjdare inte ens om du betalar massor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar