Annons

Bästa objektiv för filmning, Canon 600D, Hjäälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielRubin

Medlem
tja, har börjat filma en del och vill ha fler objektiv men har kollat runt lite och inte hittat något så, jag har en 50mm 1.8 och standard 18-55 objektivet. men vill ha bättre, och går gärna upp i pris, någon som kan ge något tips på bra objektiv ? :)
 
tja, har börjat filma en del och vill ha fler objektiv men har kollat runt lite och inte hittat något så, jag har en 50mm 1.8 och standard 18-55 objektivet. men vill ha bättre, och går gärna upp i pris, någon som kan ge något tips på bra objektiv ? :)


Jag är i samma sits som dig dock har jag endast standardobjektivet 18-55. Söker ett ganska bra allround objektiv som jag gissar att du gör också. Får gärna vara lite högre i pris, självklart gärna L. IS och ljusstark.
 
Jag är i samma sits som dig dock har jag endast standardobjektivet 18-55. Söker ett ganska bra allround objektiv som jag gissar att du gör också. Får gärna vara lite högre i pris, självklart gärna L. IS och ljusstark.


aah precis! jag hittade ett, Canon EF 16-35mm f/2.8 L USM Lens. de verkade hur grymt som helst så kanske blir att spara ihop till ett sådant, här är video med ett sådant, http://www.youtube.com/watch?v=uBLccEDmn40
dock har han en Canon 5D Mark II. men de blev jag helt kär i!
 
aah precis! jag hittade ett, Canon EF 16-35mm f/2.8 L USM Lens. de verkade hur grymt som helst så kanske blir att spara ihop till ett sådant, här är video med ett sådant, http://www.youtube.com/watch?v=uBLccEDmn40
dock har han en Canon 5D Mark II. men de blev jag helt kär i!


Ja, det där kan man kalla objektiv du! Dock tror jag inte jag är redo att lägga ut riktigt den summan ännu.. Och inget IS heller?
 
När det gäller filmning så är det bara Canon's 100 L macro som har den rätta bildstabiliseringen för film.
Det andra kommer inte funka alls lika bra.

Om du har en sådan budget så har du ju ganska mkt att leka med.

En line-up som jag kan rekomendera utan att veta vad du filmar är

Samyang 8mm fisheye
Tokina 11-16 2.8
Sigma 50 1.4

Angående filmen så är det ju väldigt avancerade kamera rörelser. Det är ju typ där budgeten ligger i det fallet tror jag iallafall...
 
När det gäller filmning så är det bara Canon's 100 L macro som har den rätta bildstabiliseringen för film.
Det andra kommer inte funka alls lika bra.

Om du har en sådan budget så har du ju ganska mkt att leka med.

En line-up som jag kan rekomendera utan att veta vad du filmar är

Samyang 8mm fisheye
Tokina 11-16 2.8
Sigma 50 1.4

Angående filmen så är det ju väldigt avancerade kamera rörelser. Det är ju typ där budgeten ligger i det fallet tror jag iallafall...


Ingen av ovanstående objektiv har IS? Är inte det att föredra vid filmning?
 
Ingen av ovanstående objektiv har IS? Är inte det att föredra vid filmning?

IS är riktigt bra, men eftersom det bara är Canon's 100 IS som är anpassad för film så finns det inte så mkt att välja på. Tänk bara på att det är så mkt mer i film än i foto som inte handlar om själv kameran och objektivet när det handlar om prylar. Den filmen som du länkar till tex, där måste dom väl använt en hexacopter till vissa av sekvenserna.

http://www.allemyr.com/

I bakrgrundsfilmen på min hemsida har jag använt just det objektiven faktiskt. Lite långa klipp ibland innan skidåkningen, var min första så får skylla på det:)

Har en del att greja med på hemsidan fortfarande, så är inte tipp topp.
 
IS är riktigt bra, men eftersom det bara är Canon's 100 IS som är anpassad för film så finns det inte så mkt att välja på. Tänk bara på att det är så mkt mer i film än i foto som inte handlar om själv kameran och objektivet när det handlar om prylar. Den filmen som du länkar till tex, där måste dom väl använt en hexacopter till vissa av sekvenserna.

Han som filmat heter Devin Graham och har varit lite av min förebild inom filmning den senaste tiden. Han använder aldrig någon hexacopter utan kör på Glidecam endast tillsammans med sin 5D MIII och sina olika L-objektiv.

Jag ska även köpa en Glidecam, tror du det kommer fungera att filma med t.ex Sigma 50 1.4 utan att det skakar? Det bör det väl göra eftersom hans sekvenser verkligen glider fram utan skak? Hans objektiv har ju inte heller IS.
 
Han som filmat heter Devin Graham och har varit lite av min förebild inom filmning den senaste tiden. Han använder aldrig någon hexacopter utan kör på Glidecam endast tillsammans med sin 5D MIII och sina olika L-objektiv.

Ah, fick för mig att en Glidecam 4000 var en glidskena, så därför misstänkte jag ngn flygande farkost...
Han gör ju det riktigt bra får man säga.
Blir ju väldigt mkt bättre med en 4000 än handhållet.

Är du nöjd med din glidskena annars?
 
Ah, fick för mig att en Glidecam 4000 var en glidskena, så därför misstänkte jag ngn flygande farkost...
Han gör ju det riktigt bra får man säga.
Blir ju väldigt mkt bättre med en 4000 än handhållet.

Är du nöjd med din glidskena annars?


Jag läste att han hade haft Glidecam i snart sju år och använt den nästan varje dag så tränat har han ju gjort kan jag säga, hehe.

Min glidskena jag köpte är jag nöjd med. Har inte hunnit prova den riktigt men det jag har sett hittils är jag nöjd med. Det enda jag kan komma på är att den låter lite mer än jag hade trott. Men med silikonspray så skadar nog inte ljudet heller.

Jag har nu köpt en Samyang 8mm för strax under 2.000:- begagnad. Som ny och med 23 månaders garanti kvar. Det var en impulsivbudning på Tradera men nog gjorde jag en helt okej affär?

Det jag ska filma är mycket freerunning och sommarfilmer. Även på studenten och studentfesten inne på krogen. Tror du denna lins kan vara något för mig då?
 
Ja det kanske inte är det ända objektiv man satsar på å ha på kameran. Men tycker ngn sekvens i fisheye aldrig är fel. Betalade också 2k för mitt begagnat, å jag är nöjd. Skulle ioförsig inte lägga mer på ett fisheye:)

Komplettera den med ngt längre typ 50mm eller så beroende på tycke och smak, ända man kan tänka på i film är att jag tycker canon's 50 1.4'ans fokusring inte löper lika mjukt som hos andra objektiv, detta tycker jag var ett litet problem i film då man kunde se fokusen hoppa mellan olika avstånd.

Låter som kul projekt!

Satsa på å lär dig Premiere Pro eller liknande bra, man kommer långt med kurvor/curves och "dip to white"/"fada till vitt", väldigt snabbt går det när man väl kan det.
 
Ja det kanske inte är det ända objektiv man satsar på å ha på kameran. Men tycker ngn sekvens i fisheye aldrig är fel. Betalade också 2k för mitt begagnat, å jag är nöjd. Skulle ioförsig inte lägga mer på ett fisheye:)

Komplettera den med ngt längre typ 50mm eller så beroende på tycke och smak, ända man kan tänka på i film är att jag tycker canon's 50 1.4'ans fokusring inte löper lika mjukt som hos andra objektiv, detta tycker jag var ett litet problem i film då man kunde se fokusen hoppa mellan olika avstånd.

Låter som kul projekt!

Satsa på å lär dig Premiere Pro eller liknande bra, man kommer långt med kurvor/curves och "dip to white"/"fada till vitt", väldigt snabbt går det när man väl kan det.


Tack för tipsen!

Jag letar just nu efter ditt tips på objektiv "Tokina 11-16mm". Vart finns den att köpa idag? Eller ska jag hellre satsa på en 50mm?
 
Man vill ju ha allt på engång kan jag känna. Men just någonform av vidvinkel/fisheye tillsammans med ett kort tele så har man lite bredd iallafall. Och skulle vilja säga att man klarar sig långt på dessa två objektiv.
Men beror ju helt på vad man filmar å andra sidan, men mig skulle det passa finemang.

Om du har möjlighet att testa ett eget eller någon väns kitobjektiv för å känna på det ngt längre brännvidderna så är ju det bra.

Angående vidvinkel. Så valde jag själv ett 11-16 mest för ljusstyrkans skull.

Angående glidtrackkillen så var det riktigt schyssta moves han gör, syns att han övat länge, tänkte helt klart att det där är ngn helicopter av ngt slag:)
 
Man vill ju ha allt på engång kan jag känna. Men just någonform av vidvinkel/fisheye tillsammans med ett kort tele så har man lite bredd iallafall. Och skulle vilja säga att man klarar sig långt på dessa två objektiv.
Men beror ju helt på vad man filmar å andra sidan, men mig skulle det passa finemang.

Om du har möjlighet att testa ett eget eller någon väns kitobjektiv för å känna på det ngt längre brännvidderna så är ju det bra.

Angående vidvinkel. Så valde jag själv ett 11-16 mest för ljusstyrkans skull.

Angående glidtrackkillen så var det riktigt schyssta moves han gör, syns att han övat länge, tänkte helt klart att det där är ngn helicopter av ngt slag:)


Jag har möjlighet att köpa en "Tokina SD 11-16 F2,8 (IF) DX" men vad är skillnaden mellan den och ATX-PRO som du har?
 
Tokinas 11-16 har ganska begränsad brännvidd. Titta också på sigmas 10-20 f/3.5 och canons 10-22.
 
50mm på crop blir som bekant ett kort teleobjektiv. Jag skulle skaffat ett ljusstarkt 30-35mm för film istället.
Sigma 30mm f/1.4 är väldigt mycket objektiv för pengarna.
 
50mm på crop blir som bekant ett kort teleobjektiv. Jag skulle skaffat ett ljusstarkt 30-35mm för film istället.
Sigma 30mm f/1.4 är väldigt mycket objektiv för pengarna.


Som du nämnde ovan detta inlägg att Tokinas 11-16mm har en begränsad brännvid, vad menar du med det? 30mm är väl mer begränsad då det endast är 30mm? Eller?

Vart kan man hitta Sigma 30mm f/1.4 - hittar inga företag som säljer?
 
Som du nämnde ovan detta inlägg att Tokinas 11-16mm har en begränsad brännvid, vad menar du med det? 30mm är väl mer begränsad då det endast är 30mm? Eller?

Vart kan man hitta Sigma 30mm f/1.4 - hittar inga företag som säljer?

Hehe. Visst är det så. Det är två helt olika användningsområden. Tokinas 11-16 och liknande är extrema vidvinklar. Personligen tycker jag inte att ett halvt stegs ljusstyrka hit eller dit spelar roll på dom. Allt är ändå i fokus hela tiden. Med t ex 10-22mm på crop får du motsvarande 16-35 på fullformat, medans tokinan bara ger dig motsvarande 18-26.
Med 30-35mm offrar du flexibiliteten i brännvidd för en extrem ljusstyrka. Eftersom du har crop och ska filma är inte 50mm något bra alternativ. Det funkar bra till porträttfoto, men ska du ha en normal till att filma med måste du ner runt 30mm.
Sigmas 30mm f/1.4 är väldigt populär. Alla välsorterade säljer den.
 
www.prisjakt.se där kan du jämföra olika priser.

Såg att du hade ett 18-55, bara att känna på 30mm & 50mm och se vad som passar.

Filma med en 1/4000 sekund och 1/50 dels sekund i 24 fps, och titta på skillnaden i rörelser på en större skärm är ett annat tips, när vi är inne på så ljusstarka objektiv... ND filter behövs ofta med andra ord.

Finns många fina vidvinklar, Canon's 10-22 är inte dum den heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.