Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa metod att göra vinjettering i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

robowich

Aktiv medlem
Vilket är det bästa metoden att göra vinjettering i PS? Jag har testat ett par varanter och funnit dem lite olika, sånu undrar jag hur ni gör!

// Robert

Jag brukar göra ett ljusteringslager (Nivåer eller ibland Färg) med en lagermask. Det funkar bra för mig och det är väldigt flexibelt.

jag målar alltid mina vinjetteringar med penseln i ett tomt lager.. på så sätt får man (jag) lättast kontroll över form, placering och opacitet osv.

Jag gör på det "vanliga" sättet.. markering, tryck Q för snabbmask, gaussisk oskärpa i lagom mängd, Q igen för att återgå, invertera och sen ett nytt justeringslager - nivåer.

som Dan så bra påpekade så är PS CS2:s RAW hanterare utmärkt för vinjettering.

Se nedan. Du drar bara i en regel så ökar du negativ eller possitiv vinjettering!

kanske inget mästerkort, men jag gilalr den på ett bissart sätt

Bilagor

• 333333333333333333333.jpg
    333333333333333333333.jpg
    85.9 KB · Visningar: 451
Fördelen med att göra vinjetteringen i ett justeringslager är ju dock att man har större kontroll. Justerar man kurvorna och ökar kontrasten i bilden vill man kanske minska vinjetteringen något och då är det smidigt att ha den i ett särskilt lager.

Jag brukar ta en cirkulär gradient i quickmask-läget för att gör en gradvis markering. Invertera markeringen och tona ner.

Finns det nagon rawhanterare som man kan skapa egna markeringar i,
Eller kanske importera en egna alpha sa att man kan
kontrolera olika omraden forsig?

jag kör med Lens Correction (det finns en spak för vinjettering) i PS CS2 på ett nytt lager som är vitt och ändrar sen blandingen.

Sparat i ett makro med paus för dialogrutan så går det smiiiidigt och fooort :D

Tack för alla svar! Är det ingen av er som tycker att det blir lite "fält", typ ojämn övergång i vinjettering med levels? Jag tycker inte att den blir helt slät eller vad jag ska kalla det.

jag brukar manuellt mörka ner de delar jag vill genom "burn-tool". Brukar också justera med automatisk vinjettering vid photoshops raw-konvertering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar