Annons

Bästa macro med originaobj.

Produkter
(logga in för att koppla)
nettan78 skrev:
jag är ingen van fotograf så detta är kanske en korkad fråga men men :)
kan man sätta en närbildslins på ett zoomobjektiv 70-300? eller ska man sätta det på ett 18-55 istället?

en fråga till bara:
kan man ha denna närbildslins på alltid eller måste man ta av den när man ska fota annat än macro?
 
nettan78 skrev:
jag är ingen van fotograf så detta är kanske en korkad fråga men men :)
kan man sätta en närbildslins på ett zoomobjektiv 70-300? eller ska man sätta det på ett 18-55 istället?
Det går bra på bägge, men 18-55 blir smidigare och med 70-300 blir det lite avstånd till motivet.

Med sådana linser på kan du inte fota på längre avstånd än på nån meter.
 
Jag har ett 70-300 och jag har en närbildslins. Det är superschysst, det enda som är tokigt är att jag sitter instängd i ett kommunhus istället för att vara ute i solen o fota blommor o flugor...
Tydligen ska man tänka på att skaffa en kvalitetsnärbildslins med 2 linser, annars blir kvaliteten på bilden lidande.
 
skitstöveln skrev:
Jag har ett 70-300 och jag har en närbildslins. Det är superschysst, det enda som är tokigt är att jag sitter instängd i ett kommunhus istället för att vara ute i solen o fota blommor o flugor...
Tydligen ska man tänka på att skaffa en kvalitetsnärbildslins med 2 linser, annars blir kvaliteten på bilden lidande.

Blir lite nyfiken då jag själv funderat på närbildslinser. Vad använder du själv för märke? Har du tips på andra?

/M
 
okej tack för era svar :)
jag kan alltså ha på närbildslinsen alltid? jag behöver aldrig ta av den då?
 
Nej, nej, nej ifall du menar närbildsfilter som du skruvar på objektivet så måste dom tas bort när du använder objektivet som "vanligt".
 
Jag har en Nikon 6T, men den har tydligen utgått. Jag tror jag kan prestera underbara macron, men förmodligen får jag då ovett av en del som har ett riktigt macroobjektiv. Å tredje sidan har jag ju både ett macro och en bra telezoom.
 
El Barto skrev:
Blir lite nyfiken då jag själv funderat på närbildslinser. Vad använder du själv för märke? Har du tips på andra?

/M
Canon har en närbildslins som heter 500D och är av akromatisk typ, även Soligor förfogar över en akromat. Tror att just de linserna består av två kittade glas som ger en planare yta och därmed bättre kantskärpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.