Annons

Bästa macro med originaobj.

Produkter
(logga in för att koppla)

ranchn

Medlem
Jag har en Samsung GX 1L.
Nu vill jag prova mig p lite macroftografering.
Objektovet jag tänker använda är 18-55.
Jag vore tacksam för tips om bäste inställning av kameran.


Passar även på att fråga efter förslag på ett macrobjektiv (pentax passar).
 
Om du med macro menar att kunna närma dej skala 1:1 på sensorn så är nog inte 18-55 så bra. Det har väl ingen makrofunktion. Det kan funka med mellanringar men då blir det ju väldigt ljussvagt och skärpan tveksam. Objektivet bör i så fall vändas bakfram och fästas i en omvändningsring i filtergängan och köras med manuell fokusering och ljusmätning fast jag tvivlar på att det finns sådant till din kamera. Ett annat sätt är att trixa med ytterligare ett objektiv som man fäster frontlins mot frontlins…
Varför inte utnyttja världens bästa makroobjektiv som Pentax 100 mm är? Det är helt enkelt läckert!
/Harald
 
Det blir altså att köpa ett macro-obj.
Samsung har samma objektiv som pentax.
Scheider Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 100/2,8 heter det. Men objektiven kostar ju nästen 5000kr.

Tackar // R
 
Carl Zeiss har ju gjort en 100 2,0 Macro. Den kanske fungerar även med pentax och Samsung. En riktig drömglugg.
 
Tamron 90 är ett suveränt objektiv, välkännt för sin skärpa. Det går för 3890:- på Cyberphoto
Länk ->
Lite billigare än Samsungs, väl värt pengarna.
Har du kollat på begagnatmarknaden? Köpte mitt makro för 2000:- (för Minolta)
 
Jag köpte först ett Tamron 90 som optiskt var väldigt bra men AF-en halkade hit och dit. Fick det bytt mot ett annat nytt men AF-en slog ofta i botten med en smäll. Köpte då ett Pentax 100 macro och då jobbade verkligen AF-en elegant! De extra pengarna var guld värda! Har kört det på en K10D. Senare såg jag ett test på makroobjektiv där det framgick att Pentax 100 mm macro tydligen var bäst i test. Om Zeissobjektivet fanns med i det testet minns jag inte.
/Harald
 
Jag kör aldrig med AF i makroläget men när jag använder den som "vanlig glugg" så sitter skärpan perfekt varje gång.
 
De flesta brukar ju hävda att det inte spelar någon roll hur AF-en funkar på ett makroobjektiv eftersom den aldrig används. Jag är av motsatt uppfattning. Jag vill ha möjligheten att avståndsmäta på en viss punkt på motivet och därefter ev. manuellt göra en justering. De flesta moderna objektiv klarar ju detta. Om objektivets AF inte funkar på korta avstånd så är det klart att man stänger av skiten!
/Harald
 
Varför jag inte använder AF är därför att om kameran inte hittar fokus så går den ju igenom hela fokusområdet och då tappar man ju helt orienteringen pga det korta skärpedjupet + att ett makro fokuserar ganska långsamt och då kan det vara försent. Dessutom behöver man ju inte komponera om bilden efter att kameran satt fokus.
Annars så fungerar ju autofokusen på nära håll också. Avståndsskalan syns ju även om man fokuserar manuellt.

Det jag kan klaga på är att fokus limitern bara spärrar nedåt och inte uppåt.
 
ranchn skrev:
Jag har en Samsung GX 1L.
Nu vill jag prova mig p lite macroftografering.
Objektovet jag tänker använda är 18-55.
Jag vore tacksam för tips om bäste inställning av kameran.
Som Harald skrev är ditt nuvarande objektiv inte något makroobjektiv. Men det har ändå en ganska bra närgräns på 25 cm, mätt från sensorn, vilket ger en avbildningsskala på ca 1:3 vid brännvidden 55 mm.
Det räcker för många närbilder på t ex blommor och större insekter som fjärilar och trollsländor. För att komma närmare kan du, förutom mellanringar, använda närbildslinser. Med närbildslinser förlorar man inget ljus. Det finns två typer av närbildslinser. Dels enkellinsiga som ofta säljs i set om tre med olika styrka, dels tvålinsiga, s k akromater. De senare ger bättre skärpa, men är också dyrare.
Ett exempel på en sådan är Canon 250D med 52 mm filtergänga. Kostar 700:- hos Cyberfoto. Du kommer inte att få avbildningsskala 1:1, som med ett makroobjektiv, men betydligt bättre än 1:3 i a f. Exakt hur mycket bättre kan jag inte säga

Olle
 
Nyttig info. Man tackar.
Jag tittade på Cyberphoto och så att de hade olika sorter närbildslinser och i olika prisklasser.

Varför är denna lins bättre än de som är billigare? Är det pga att den har 2st linser?


Passar dessa linser min kamera?

Kan detta vara något för en nybörjare? Jag vill ju inte lägga ut så mycke, då jag ej vet om jag kommar att nyttja sakerna fullt ut.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=41652

Vad menas med "kromatisk aberration"?

// R

Olle skrev:
Som Harald skrev är ditt nuvarande objektiv inte något makroobjektiv. Men det har ändå en ganska bra närgräns på 25 cm, mätt från sensorn, vilket ger en avbildningsskala på ca 1:3 vid brännvidden 55 mm.
Det räcker för många närbilder på t ex blommor och större insekter som fjärilar och trollsländor. För att komma närmare kan du, förutom mellanringar, använda närbildslinser. Med närbildslinser förlorar man inget ljus. Det finns två typer av närbildslinser. Dels enkellinsiga som ofta säljs i set om tre med olika styrka, dels tvålinsiga, s k akromater. De senare ger bättre skärpa, men är också dyrare.
Ett exempel på en sådan är Canon 250D med 52 mm filtergänga. Kostar 700:- hos Cyberfoto. Du kommer inte att få avbildningsskala 1:1, som med ett makroobjektiv, men betydligt bättre än 1:3 i a f. Exakt hur mycket bättre kan jag inte säga

Olle
 
Akromatisk abberation beror på att ljus med olika färg får olika brännpunkt från linsen. Det ger bl a sämre skärpa. Tvålinsiga närbildslinser är akromater, vilket innebär att man med den extra linsen korrigerat så att två av tre färger får samma brännpunkt. Skärpan blir bättre. Förhoppningsvis kommer någon bättre pedagog och i optik mer kunnig än jag att ge en bättre förklaring.

Visst kan du använda närbildslinserna i länken. Du kan även använda fler än en lins samtidigt för större effekt. Men samtidigt blir nog skärpan sämre.

Olle
 
Om du tittar under "Artiklar" / "Fotoskola" så finns det en artikel om makro:
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
Fördelen med närbildslinser är att du har ljusmätningen kvar, men även med "autofokus"- mellanringar funkar det. Ett makroobjektiv har bättre skärpa och lägre distorsion, speciellt på korta avstånd och är ljusstarkare än zoomar(ljusare i sökaren).
 
Det är framför allt kanskärpan som blir dålig och där separerar även färgerna vilket jag tycker är värre.(Har såna på jobbet) Akromatiska linser ger bättre resultat.
Här är en sida med lite matnyttigt om närbildslinser:
Länk ->
 
Tackar!
Det är kul att ta närbilder. Motiven finns bokstavligen vid dina fötter. Det kan vara blommor, insekter eller andra saker som man får ett nytt perspektiv på när man kryper nära.
Lycka till med macrofotograferandet och håll knäna gröna.

Christer
 
staika skrev:
Det går att ta skapliga närbilder även med en zoom.
Den här bilden har jag tagit med ett Sigma 17-70 med en avbildningsskala på 1:2,3. Något riktigt macro är det inte men hyggligt ändå.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/731457.htm

Christer

jag är ingen van fotograf så detta är kanske en korkad fråga men men :)
kan man sätta en närbildslins på ett zoomobjektiv 70-300? eller ska man sätta det på ett 18-55 istället?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.