Annons

Bästa kompaktkameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan nog vara något att gå på djupet med, fast canon inte kan göra kompaktkamror då de måste anses som leksakskamror och bör vara förpassade till andra märken.
 
Ja, jag fastnade för HX9V från början när jag startade den här råden. Canon G12 känns klumpig, gammal och tråkig i jämförelse. Nä, den Canonkameran går nog bort i alla fall, främst för att den är för stor.

Men, jag vill verkligen ha ett UV-hus och då går Sonyn bort.

Hittade nu Canon Powershot SX 230 HS. Varför har ingen nämnt den? Den verkar vara det närmaste Canon har till HX9V.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sx230sv

Har full HD-video och GPS mm, samt att det finns uv-hus till den.
http://www.dustinhome.se/canon-undervattenshus-wp-dc42-powershot-sx230/product/5010598685

Verkar vara precis det jag letar efter. Bu eller bä?


/Mats


Närå, jag har kollat in Canon SX230 HS, vid samma tillfälle som med Sony HX9V,
men Canon kameran låg sämre i handen, halvtaskigt grepp, smaragd grön färg på huset ( Hu-Hu!!!), kanske det finns val i andra färger, vet ej, men den smaragd gröna färgen passar till en hipp tonårsbrud, inte speciellt diskret!
Kolla med agenturen för Sony, angående UV-hus, bör väl finnas?
 
Närå, jag har kollat in Canon SX230 HS, vid samma tillfälle som med Sony HX9V,
men Canon kameran låg sämre i handen, halvtaskigt grepp, smaragd grön färg på huset ( Hu-Hu!!!), kanske det finns val i andra färger, vet ej, men den smaragd gröna färgen passar till en hipp tonårsbrud, inte speciellt diskret!
Kolla med agenturen för Sony, angående UV-hus, bör väl finnas?

Både Canon och Sony finns i olika färger. Canon i alla fall blå/rosa/svart. Svart duger för mig.

Finns inget UV-hus till Sony HX9.

UV-hus var inte på tapeten egentligen när jag började leta kompakt, men nu är det ett definitivt måste då jag just tagit upp dykningen igen efter ett uppehåll. Det är en stor fördel med Canon att de har sina WP-DCxx UV-hus. Det är absolut inget vanligt och Sony har inte det. Det finns några enklare "vattenskydd" ner till 3 m, men inga UV-hus.

För systemkameror är det alltid tredjepart och då blir det snordyrt och det är inte det jag är ute efter. Nä, det lutar starkt åt Canon SX230 HS. Fast det är ingen omedelbar brådska, så jag väntar nån vecka och låter det sjunka in så kanske det kommer fram nya uppgifter.

Tydligen filmar Canon i 35 mbps MP4 (MOV-filer) jämfört med Sony AVCHD H.264 10-28 mbps (HTS-filer). Filerna blir mycket större med Canon ,men enklare att redigera. Jag har visserligen Adobe Premiere Pro och ett Cuda grafikkort och då blir det hyggligt följsamt även med AVCHD, men man vill ju kunna redigera på laptop också ibland.


/Mats
 
Kolla bå beg marknaden. Finns ofta många bra canon och UV hus. Priserna på kompakter har en tendens att dyka ner rejält. :)
Och behöver man inte senaste får man mycket för pengarna.
 
Kolla bå beg marknaden. Finns ofta många bra canon och UV hus. Priserna på kompakter har en tendens att dyka ner rejält. :)
Och behöver man inte senaste får man mycket för pengarna.

Jo, men jag vill ha det senaste och bästa som finns.
3000 kr för en kamera och UV-hus för knappt 2 000 kr är inte så våldsamt mycket ändå. Vill inte spara nån tusenlapp och få sämre kvalitet, men vill ändå inte gå up till riktig fotoutrustning för undervattensbruk, då blir det plötsligt våldsamt dyrt och inte längre bara en kamer man "har med sig ner", utan en helt annan process och inriktning för dyken.

Vad sjutton, jag handlar ju objetktiv ibland för 10-20 tusen osv. Har kommit över 3000 kr-spärren för läne sedan ;-).

Betyder inte alls att jag är gjord av pengar, snarare tvärtom just nu tyvärr, men någon mental spärr finns inte för de summorna. Ingen idé tycker jag att spara litegrann på att gå ner i kvalitet.

Och när det gäller dykning och man ena dan handlar en lampa för 12 000 kr, eller betalar närmare 1000 kr för bara andningsgasen till ett dyk så är en kamera för sammanlagt 5 inte mycket att hänga upp sig på...


/Mats
 
Helt rätt tänkt, Mats. Speciellt när det gäller UV-hus. Ett begagnat UV-hus skulle jag vara rätt nervös att ta ner djupare än att bada med det.
 
Jo, men jag vill ha det senaste och bästa som finns.
3000 kr för en kamera och UV-hus för knappt 2 000 kr är inte så våldsamt mycket ändå. Vill inte spara nån tusenlapp och få sämre kvalitet, men vill ändå inte gå up till riktig fotoutrustning för undervattensbruk, då blir det plötsligt våldsamt dyrt och inte längre bara en kamer man "har med sig ner", utan en helt annan process och inriktning för dyken.

Vad sjutton, jag handlar ju objetktiv ibland för 10-20 tusen osv. Har kommit över 3000 kr-spärren för läne sedan ;-).

Betyder inte alls att jag är gjord av pengar, snarare tvärtom just nu tyvärr, men någon mental spärr finns inte för de summorna. Ingen idé tycker jag att spara litegrann på att gå ner i kvalitet.

Och när det gäller dykning och man ena dan handlar en lampa för 12 000 kr, eller betalar närmare 1000 kr för bara andningsgasen till ett dyk så är en kamera för sammanlagt 5 inte mycket att hänga upp sig på...


/Mats

Tur att jag håller mig ovan på vattenytan, i en segelbåt, då funkar alla sorters kameror
 
Jag har testat Sony HX9V!

Den är smidigare än Canon G12, som jag tycker börjar ha nått vägs ände, alldeles för klumpig/tjock, min G9 är bra mycket smidigare, mindre kamerahus.

Min åsikt, Canon har med G-modellerna bara trampat på, med nya finesser, mer eller mindre viktiga, - det är ändå samma lilla bildsensor, gått ner i antal Mp, visst mindre brus, men den lilla bildsensorn har gjort sitt ...., nästa G13, om den kommer med det namnet, har säkert en större bildsensor, kanske en APS-C, likt Fujifilm X100, vi får se ...

Sony HX9V ger minst lika skarpa bilder som Canon G12, har ännu längre brännvidd, nästan 400mm (jämfört på FF bildsensor), hur klumpig är inte en systemkamera med 400 mm glugg?
Sony HX9V ger i manuellt läge möjlighet att styra exp.tiden hur du vill, visserligen måste du gå in i en meny, tidsratt på kamerahuset är snabbare, men fasen kameran är ju liten, man får lära om, - jag skulle nog lägga pengarna på denna lilla Sony HX9V.
Testa själv, hos någon handlare, ta några testbilder, printa ut, du kommer att bli förvånad, jag blev det, - kameran fixar mycket skarpa bilder, faktiskt!
Bländarförval, Tidsförval och RAW hade varit välkommet på kameran, tyvärr finns det inte, märkligt!

Det är ett ganska bra objektiv i den )(G-lens) men den är inte lika flexibel i sitt manuella läge som en DSLR. Man kan faktisktr bara välja mellan två olika bländarval i kamerans manuella läge, vilket kan man tycka är en lite lustig begränsning. Det krävs inte någon menyvandring vad jag drar mig till minnes. Man togglar mellan ISO, bländare och tid med en knapp bara och ser det direkt i displayens nederkant. Annars är det en fantastisk lite manick med en otrolig och lättmanövrerad zoom. Fint gränssnitt också och riktigt bra display. Den är välbyggd och inte riktigt miniliten som många andra kompakter, så det krävs en bra ficka men i gengäld har man ett bättre grepp om man bortser från det enda verkliga stolpskottet och det är blixten som finns just under mitt vänstra pekfinger, vid normal fattning :). Fler har klagat på det än jag.
 
Närå, jag har kollat in Canon SX230 HS, vid samma tillfälle som med Sony HX9V,
men Canon kameran låg sämre i handen, halvtaskigt grepp, smaragd grön färg på huset ( Hu-Hu!!!), kanske det finns val i andra färger, vet ej, men den smaragd gröna färgen passar till en hipp tonårsbrud, inte speciellt diskret!
Kolla med agenturen för Sony, angående UV-hus, bör väl finnas?

Varför bör det finnas? Det är mycket man tar för givet ska finnas om man ser vad som finns till Canon men ofta gör det inte det ens på pappret till Sony och än mindre har någon i hela detta avlånga land dessa grejor på hyllan i så fall. Så när det gäller dessa typer av grejor kan man sällan "klämma och känna".

Kolla bara när det gäller exv. Tilt & Shift-objektiv. Det enda som finns till Sony vad jag vet som tillverkas nu är från Arax i Ukraina ( http://araxfoto.com/ ). Både Canon och Nikon gör flera varianter av sådana om jag inte är felinformerad.
 
Det är ett ganska bra objektiv i den )(G-lens) men den är inte lika flexibel i sitt manuella läge som en DSLR. Man kan faktisktr bara välja mellan två olika bländarval i kamerans manuella läge, vilket kan man tycka är en lite lustig begränsning. Det krävs inte någon menyvandring vad jag drar mig till minnes. Man togglar mellan ISO, bländare och tid med en knapp bara och ser det direkt i displayens nederkant. Annars är det en fantastisk lite manick med en otrolig och lättmanövrerad zoom. Fint gränssnitt också och riktigt bra display. Den är välbyggd och inte riktigt miniliten som många andra kompakter, så det krävs en bra ficka men i gengäld har man ett bättre grepp om man bortser från det enda verkliga stolpskottet och det är blixten som finns just under mitt vänstra pekfinger, vid normal fattning :). Fler har klagat på det än jag.

Helt rätt, du går in i manuellt läge, ser tid - bländare - ISO i nederkant av displayen, flyttar sedan till den funktion du vill ändra.
Men att ändra bara till två olika bländare, inte bara egentligen, det är bara onödigt, då skärpedjupet är så brett ändå hur du än väljer, den lilla bildsensorn ger ett enormt skärpedjup, - vilket medför att AF är blixtsnabb, den behöver inte ställa in så himla exakt, skärpan sitter ändå, likt en gammal lådkamera 6X9, min första kamera Agfa Klick. (alltså den var långt före sin tid, låd-AF fanns redan då i slutet av 50-talet!)

I kameran kan du softa bakgrunden, behöver inte efterbehandla i Photoshop eller liknande bildprogram, praktiskt, när det nu inte finns RAW möjlighet från kameran.
Med en driven fotograf kan det bli fantastiska bilder, med dagens små kompakter, jag skriver inte P&S, för den divisionen tillhör inte Sony HX9V
UV-hus finns tydligen inte, men tusentals köpare bryr sig troligen inte .......

Vid förstoringar, av t.ex. 18x24 cm, vete katten om man ser skillnad på bilder tagna med denna lilla Sony HX9V och en Sony A200 eller senare Sony A55, troligen likvärdig upplevd skärpa/upplösning, har inte testat.
Sony HX9V ger ett köpsug, jag lovar .......
 
Jag har en jag ska hämta idag som jag beställde från Pixmania till min fru . Hittills har den firman inte klickat på tre inköp. Allt fanns hemma och levereras på några få dagar.

Sen återstår ju att se om jag får peta på kameran. Har inte mycket hopp där inte :). Min fru har redan markerat att den är bara hennes så jag får väl bita ihop som en man och finna mig i att titta på när hon sedan dessutom tar bättre bilder än jag gör med min A580 och mina fina objektiv för massor av tusenlappar med sin lilla fantastiska manick för drygt 3 loppor.
 
Helt rätt, du går in i manuellt läge, ser tid - bländare - ISO i nederkant av displayen, flyttar sedan till den funktion du vill ändra.
Men att ändra bara till två olika bländare, inte bara egentligen, det är bara onödigt, då skärpedjupet är så brett ändå hur du än väljer, den lilla bildsensorn ger ett enormt skärpedjup, - vilket medför att AF är blixtsnabb, den behöver inte ställa in så himla exakt, skärpan sitter ändå, likt en gammal lådkamera 6X9, min första kamera Agfa Klick. (alltså den var långt före sin tid, låd-AF fanns redan då i slutet av 50-talet!)

I kameran kan du softa bakgrunden, behöver inte efterbehandla i Photoshop eller liknande bildprogram, praktiskt, när det nu inte finns RAW möjlighet från kameran.
Med en driven fotograf kan det bli fantastiska bilder, med dagens små kompakter, jag skriver inte P&S, för den divisionen tillhör inte Sony HX9V
UV-hus finns tydligen inte, men tusentals köpare bryr sig troligen inte .......

Vid förstoringar, av t.ex. 18x24 cm, vete katten om man ser skillnad på bilder tagna med denna lilla Sony HX9V och en Sony A200 eller senare Sony A55, troligen likvärdig upplevd skärpa/upplösning, har inte testat.
Sony HX9V ger ett köpsug, jag lovar .......

Ja man kan ju enkelt med knappen på ovansidan nå exponeringskompensationen så man behöver ju inte styra exponeringen med bländar och tidsval om man inte vill och som du säger så är ju inte den här typen av kameror lika känsliga när det gäller fokusering som kameror med större sensorer.

Men även om det manuella läget inte är fullt flexibelt så finns en otrolig massa funktioner att hantera i den kameran som på sätt och vis gör den lika komplex som en vanlig systemkamera fast på ett annat sätt. Många av de funktioner som finns i HX9V saknas ju helt i många systemkameror och speciellt de som har några år på nacken. Så det är tur att de som inte är riktigt varma i kläderna kan använda den som en vanlig "Kodak Klick" om de vill och det är tur att gränssnittet är så pass instruktivt med mängder av förklaringar av valen man står inför.
 
Senast ändrad:
.....................I kameran kan du softa bakgrunden, behöver inte efterbehandla i Photoshop eller liknande bildprogram, praktiskt, när det nu inte finns RAW möjlighet från kameran.
Med en driven fotograf kan det bli fantastiska bilder, med dagens små kompakter, jag skriver inte P&S, för den divisionen tillhör inte Sony HX9V
UV-hus finns tydligen inte, men tusentals köpare bryr sig troligen inte .......

Vid förstoringar, av t.ex. 18x24 cm, vete katten om man ser skillnad på bilder tagna med denna lilla Sony HX9V och en Sony A200 eller senare Sony A55, troligen likvärdig upplevd skärpa/upplösning, har inte testat.
Sony HX9V ger ett köpsug, jag lovar .......

Det finns ju bra exempelbilder på "Background Defocus"-funktionen i denna reviewlänk jag tror du skickade, en bit in i skrivningen so: http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Cyber-shot_DSC_HX9/

Det funkar, så man behöver inte ha en FF bara för att åstadkomma kort skärpedjup heller numera. Det går uppenbart med en kompakt också. Inte många trodde väl det innan?

Jag fick kameran igår som sagt och testade lite och jag måste säga att den inte gjort mig besviken i det lilla jag sett. Kopplade den med DVI direkt till min LED-TV och bilderna är precis som Mats och jag diskuterat tidigare fantastiska på TV vare sig det gäller stillbild eller video. Man kan med fördel se bilderna direkt ur kameran med DVI-anslutning, för då kan man också åka och zooma i bilderna med kamerans zoomspak, vilket är betydligt smidigare än med TV:ns fjärrkontroll. Objektivet är sanslöst med sitt långa zoomspann och det är riktigt skarpt och sätter skärpan mycket bra.

Den stora grejen med en kamera som denna är att den är så otroligt mångsidig (kolla filmerna i reviewlänken lite extra) och det kommer vara mycket få situationer den inte fixar.Fotografen kan som du tidigare berört helt koncentrera sig på att komponera och fånga motiven istället för att bekymra sig för om hans kamera är rätt inställd eller om han har rät objektiv på.

Undervattensfoto är vi väl redan överens om som en gren HX9 lämnar W.O. i. Men vem vet, någon kanske tar fram ett undervattenshus för den här kameran vore väl kul under vatten också.

Mats som gillar välbyggda kamerahus kan väl inte ha så mycket att klaga på här. Det är verkligt solitt och väldesignat.
 
Det finns ju bra exempelbilder på "Background Defocus"-funktionen i denna reviewlänk jag tror du skickade, en bit in i skrivningen so: http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Cyber-shot_DSC_HX9/

Det funkar, så man behöver inte ha en FF bara för att åstadkomma kort skärpedjup heller numera. Det går uppenbart med en kompakt också. Inte många trodde väl det innan?

Jag fick kameran igår som sagt och testade lite och jag måste säga att den inte gjort mig besviken i det lilla jag sett. Kopplade den med DVI direkt till min LED-TV och bilderna är precis som Mats och jag diskuterat tidigare fantastiska på TV vare sig det gäller stillbild eller video. Man kan med fördel se bilderna direkt ur kameran med DVI-anslutning, för då kan man också åka och zooma i bilderna med kamerans zoomspak, vilket är betydligt smidigare än med TV:ns fjärrkontroll. Objektivet är sanslöst med sitt långa zoomspann och det är riktigt skarpt och sätter skärpan mycket bra.

Den stora grejen med en kamera som denna är att den är så otroligt mångsidig (kolla filmerna i reviewlänken lite extra) och det kommer vara mycket få situationer den inte fixar.Fotografen kan som du tidigare berört helt koncentrera sig på att komponera och fånga motiven istället för att bekymra sig för om hans kamera är rätt inställd eller om han har rät objektiv på.

Undervattensfoto är vi väl redan överens om som en gren HX9 lämnar W.O. i. Men vem vet, någon kanske tar fram ett undervattenshus för den här kameran vore väl kul under vatten också.

Mats som gillar välbyggda kamerahus kan väl inte ha så mycket att klaga på här. Det är verkligt solitt och väldesignat.

Jaha, du har köpt den också, inte bara testat den i butik, likt mig?

Jag var nära att slå till, men min inbyggda broms i plånboken "inte ha för mycket leksaker", gjorde mig inte ännu till en ägare av en Sony HX9V.

3 loppor för en liten kamera, med en kompetens man knappt tror är möjlig, inte speciellt dyrt, troligen spöar den en systemkamera (APS-C) rent allmänt, i upplevd skärpa/upplösning, - i lab.tester blir säkert en systemkamera alltid en vinnare, då med dyra och tunga objektiv!
Men, kompakt är då inte en systemkamera!

Jag tyckte även att Sony HX9V låg perfekt i handen, litet smart gummigrepp till höger, betydligt bättre än Canon SX230 HS.
Finishen på Sony HX9V var utmärkt, en liten juvel, otroligt hur man ändå kan tillverka en manick, med sådan precision!

Kan du testa ”jollen” mot din senaste systemkamera, mot samma motiv, med identiska inställningar, hur häpen blir du då, ha-ha?

Jag blir väl tvungen att köpa en ”leksak” till, smidighet inom fotografering kan inte vara fel, fråga någon av alla miljoner ägare av avancerade kompakter, va?
 
Mats frågar om kompakter, så nu på morgonen fick jag nyhetsbrev från Photograpy Bay. Fuji Finepix F600 EXR en alldeles ny modell som är fullproppad med nya förbättrade funktioner, PSAM har den möjlighet till RAW finns, och en ny mycket förbättrad GPS om man får tro på reklamen.

Zoomen går mellan 24-360mm och har en digital funktion tydlingen som lär dubbla zoomen utan att försämra bildkvaliteten, man får nog vänta och se förstås om reklamen sedan stämmer.

I tidigare modeller så har väl inte deras omtalade EXR-system riktigt hållit måttet, men dom påstår att förbättringar skall ha skett.
//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.