Annons

Bästa kompaktkameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns bra jämförande tester gällande de `bästa´ kompakterna på Dpreview. Inga dramatiska skillnader mellan LX5...G12...S95, etc,etc.

Själv har jag sedan länge en LX3 och det senaste året även en NEX5 som komplement till en klumpig systemkamera. LX3:an är en trevlig kamera men får storstryk av NEX:en som har DSLR-prestanda med sin `stora´ sensor. Har alltid använt kameran med manuell optik så den senaste mjukvaran med konturframhävning vid fokusering är ett lyft.

Med en högkvalitativ pannkaka tar NEX:en finfina bilder, väger 370 gram och får plats i fickan.
Den vadderade väskan är 35 år gammal och tillhör en HP-25 kalkylator.

/Stephan

Wow
Vilken snygg pankaka.
Är den skarp?
Vad hittar man sådanna?
 
Hade en Lx5 i våras men tyckte den tog ngt plastiga/väl hårt skärpta jpeg-bilder från kameran. Fotograferade insekter, blommor, fjärilar...
Min gamla Finepix Fujifilm f31d tog faktiskt bättre bilder tycker jag.
 
Här är en seriös test, rykande färsk, på denna lilla kompakt Sony HX9V:

http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Cyber-shot_DSC_HX9/

Med de resultaten i skärpa/upplösning och omfång i brännvidd, blir det märkligt om en klumpig systemkamera inte stannar hemma!
Systemkameran, med APS-C eller FF bildsensor, presterar säkert ännu bättre skärpa/upplösning, men frågan är bara hur mycket bättre, jag har inte jämfört själv!
En sak är ändå säker, Sony HX9V är mycket lättare att stoppa ner i jackfickan, ha-ha!

PS. Den bästa kameran är den fotografen har med sig! DS.
 
Fujifilm finepix X100 är ganska bra.

Visst, den ligger i en egen division, Fujifilm X100, ännu så länge, de övriga tillverkarna kommer säkert med en identiskt kamera, vad gäller spec.
Som en relativt kompakt kamera, iaf i storlek med en Leica M-serie, men 3 ggr priset för en Sony HX9V
 
Vill man ha en point-and-shoot med stort zoomomfång kan den nog vara ett vettigt alternativ. Vill man ha en kamera där man kan påverka resultatet (raw, ändra inställningar osv) ska man nog titta på andra alternativ.

Sony HX9V är inte en P&S i klassisk mening, den har ett manuellt läge också, så den tillåter - inom de ramar formatet tillåter - en större kreativitet än helautomatiska kompakter.

Off Topic:
F.ö. tycker jag uttrycket "point and shoot" är lite kul. Är det inte så de flesta kameror fungerar? Inte ens en fullformatsdigitalare lär ju ge några bilder att tala om om fotografen inte först riktar in kameran mot något ("pointar") och sedan tar bilden ("shooter")... ;-)
 
Senast ändrad:
Poängen är väl att med en P&S så behöver fotografen inte gör något annat än att sikta och trycka.
 
Poängen är väl att med en P&S så behöver fotografen inte gör något annat än att sikta och trycka.

Inte ens sikta behövs, bara hålla i kameran, AF ställer ju in på va fasen som helst, himmel som gräsmatta!
Bra till kräftskivan, när fotografen har glömt allt han/hon har lärt sig om fotografering1
Är det inte så P&S tolkas?
 
Är det någon som känner till om det finns ett undervattenshus till Sony HX9?

Alltså, inget "badskydd", utan ett som funkar ner till 60 meter eller så. (Hade ett Canon WP-DCxx till en IXUS förut som var specat till 40 m, men som varit med flera gånger till drygt 60 och funkade fint.)

Är rätt sugen på Sonyn efter att ha forskat lite, men om det inte finns uv-hus så blir det en Canon av lämplig modell istället. Nu har jag tappat bort mig lite, men vilken Canon kompakt-kamera är den vassaste och modernaste idag? Ska som sagt vara en relativt liten rektangulär sak, inget mini DSLR-liknande halvstort eller NEX-liknande.


/Mats
 
Nu har jag tappat bort mig lite, men vilken Canon kompakt-kamera är den vassaste och modernaste idag? Ska som sagt vara en relativt liten rektangulär sak, inget mini DSLR-liknande halvstort eller NEX-liknande.

IXUS 1000HS (eller kanske en av IXUS 300 eller 310) tror jag, men Powershot S95 är nog en bättre kamera även om den är aningen större.
 
Finns i skärt också. :)

Jag har noll koll på vilka Canon-kameror som det finns UV-hus till, men jag tror att du ska titta lite närmare på S95 också.
 
Finns i skärt också. :)

Jag har noll koll på vilka Canon-kameror som det finns UV-hus till, men jag tror att du ska titta lite närmare på S95 också.

Det är en bra grej med Canon, det finns UV-hus för nästan alla kompakter för en spottstyver.

Ett tredjeparts-hus till en DSLR är många tiotusenlappar, betydligt dyrare än kameran och sen är man låst till en specifik kameramodell för nästa passar nästan garanterat inte i det huset. Möjligen skulle det vara Canon EOS 5D Mk2 i så fall om det kommer en Mk3 med precis samma formfaktor, men det är inget jag är beredd att spendera i dagsläget. Kan mycket väl komma till Sony A77 och det blir kanske ett alternativ, men nu får det bli en enklare kamera.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=wpdc38
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=WP-DC34
Lite kul att dom anger kameran som ett tillbehör till undervattenshuset wp-dc38 :).

Lutar nog åt en S95 eller en G12. Lite tråkigt att de inte är så vidvinkliga dock och har bara 10 megapixel och inte filmar i Full HD, men det kan man leva med. Bra i alla fall med RAW, speciellt om man fotograferar under vatten utan artificiellt ljus. Då kan man få riktiga färger genom att trixa med vitbalansen i ACR.

Tyvärr är den lite för stor, i alla fall G12. Är inte riktigt samma sak som en liten IXUS. Helst skulle jag vilja ha Sony HX9V med RAW och billigt undervattenshus. Fasiken att allt ska vara kompromisser hela tiden.


/Mats
 
Senast ändrad:
Poängen är väl att med en P&S så behöver fotografen inte gör något annat än att sikta och trycka.
Det handlar väl i så fall mer om fotografen än om kameran. Kompakter med manuella inställningsmöjligheter finns ju, precis som både programautomatik och autofokus finns på de flesta systemare, så vad är skillnaden? ;-)
 
Det är en bra grej med Canon, det finns UV-hus för nästan alla kompakter för en spottstyver.

Ett tredjeparts-hus till en DSLR är många tiotusenlappar, betydligt dyrare än kameran och sen är man låst till en specifik kameramodell för nästa passar nästan garanterat inte i det huset. Möjligen skulle det vara Canon EOS 5D Mk2 i så fall om det kommer en Mk3 med precis samma formfaktor, men det är inget jag är beredd att spendera i dagsläget. Kan mycket väl komma till Sony A77 och det blir kanske ett alternativ, men nu får det bli en enklare kamera.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=wpdc38
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=WP-DC34
Lite kul att dom anger kameran som ett tillbehör till undervattenshuset wp-dc38 :).

Lutar nog åt en S95 eller en G12. Lite tråkigt att de inte är så vidvinkliga dock och har bara 10 megapixel och inte filmar i Full HD, men det kan man leva med. Bra i alla fall med RAW, speciellt om man fotograferar under vatten utan artificiellt ljus. Då kan man få riktiga färger genom att trixa med vitbalansen i ACR.

Tyvärr är den lite för stor, i alla fall G12. Är inte riktigt samma sak som en liten IXUS. Helst skulle jag vilja ha Sony HX9V med RAW och billigt undervattenshus. Fasiken att allt ska vara kompromisser hela tiden.


/Mats

Jag har testat Sony HX9V!

Den är smidigare än Canon G12, som jag tycker börjar ha nått vägs ände, alldeles för klumpig/tjock, min G9 är bra mycket smidigare, mindre kamerahus.

Min åsikt, Canon har med G-modellerna bara trampat på, med nya finesser, mer eller mindre viktiga, - det är ändå samma lilla bildsensor, gått ner i antal Mp, visst mindre brus, men den lilla bildsensorn har gjort sitt ...., nästa G13, om den kommer med det namnet, har säkert en större bildsensor, kanske en APS-C, likt Fujifilm X100, vi får se ...

Sony HX9V ger minst lika skarpa bilder som Canon G12, har ännu längre brännvidd, nästan 400mm (jämfört på FF bildsensor), hur klumpig är inte en systemkamera med 400 mm glugg?
Sony HX9V ger i manuellt läge möjlighet att styra exp.tiden hur du vill, visserligen måste du gå in i en meny, tidsratt på kamerahuset är snabbare, men fasen kameran är ju liten, man får lära om, - jag skulle nog lägga pengarna på denna lilla Sony HX9V.
Testa själv, hos någon handlare, ta några testbilder, printa ut, du kommer att bli förvånad, jag blev det, - kameran fixar mycket skarpa bilder, faktiskt!
Bländarförval, Tidsförval och RAW hade varit välkommet på kameran, tyvärr finns det inte, märkligt!
 
Det handlar väl i så fall mer om fotografen än om kameran. Kompakter med manuella inställningsmöjligheter finns ju, precis som både programautomatik och autofokus finns på de flesta systemare, så vad är skillnaden? ;-)

Skillnaden är hårfin. Benämningen "point and shoot" har nog urvattnats med åren, men från början betydde det en kamera som man bara behövde ladda med film och sen bara sikta och trycka av.
På den tiden fanns det nästan inte ens bländarautomatik på ESR:er ...
 
Jag har testat Sony HX9V!

Den är smidigare än Canon G12, som jag tycker börjar ha nått vägs ände, alldeles för klumpig/tjock, min G9 är bra mycket smidigare, mindre kamerahus.

Min åsikt, Canon har med G-modellerna bara trampat på, med nya finesser, mer eller mindre viktiga, - det är ändå samma lilla bildsensor, gått ner i antal Mp, visst mindre brus, men den lilla bildsensorn har gjort sitt ...., nästa G13, om den kommer med det namnet, har säkert en större bildsensor, kanske en APS-C, likt Fujifilm X100, vi får se ...

Sony HX9V ger minst lika skarpa bilder som Canon G12, har ännu längre brännvidd, nästan 400mm (jämfört på FF bildsensor), hur klumpig är inte en systemkamera med 400 mm glugg?
Sony HX9V ger i manuellt läge möjlighet att styra exp.tiden hur du vill, visserligen måste du gå in i en meny, tidsratt på kamerahuset är snabbare, men fasen kameran är ju liten, man får lära om, - jag skulle nog lägga pengarna på denna lilla Sony HX9V.
Testa själv, hos någon handlare, ta några testbilder, printa ut, du kommer att bli förvånad, jag blev det, - kameran fixar mycket skarpa bilder, faktiskt!
Bländarförval, Tidsförval och RAW hade varit välkommet på kameran, tyvärr finns det inte, märkligt!

Ja, jag fastnade för HX9V från början när jag startade den här råden. Canon G12 känns klumpig, gammal och tråkig i jämförelse. Nä, den Canonkameran går nog bort i alla fall, främst för att den är för stor.

Men, jag vill verkligen ha ett UV-hus och då går Sonyn bort.

Hittade nu Canon Powershot SX 230 HS. Varför har ingen nämnt den? Den verkar vara det närmaste Canon har till HX9V.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sx230sv

Har full HD-video och GPS mm, samt att det finns uv-hus till den.
http://www.dustinhome.se/canon-undervattenshus-wp-dc42-powershot-sx230/product/5010598685

Verkar vara precis det jag letar efter. Bu eller bä?


/Mats
 
ANNONS