Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kompakterna just nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Kanske kanske börjar det bli dags att byta upp sig beroende på vad som har hänt på denna horisont. Just nu äger jag en panasonic LX5. Så kanske har det inte hänt tillräckligt.
Tänker mig runt prisklassen 5000 som mest dock eller där runt.
Vilka tycker ni är bäst just nu och varför?
Är lite sugen på fujifilms nya kameror, hur är dom?
/Martin.
 
Kanske kanske börjar det bli dags att byta upp sig beroende på vad som har hänt på denna horisont. Just nu äger jag en panasonic LX5. Så kanske har det inte hänt tillräckligt.
Tänker mig runt prisklassen 5000 som mest dock eller där runt.
Vilka tycker ni är bäst just nu och varför?
Är lite sugen på fujifilms nya kameror, hur är dom?
/Martin.

Tänkte du dig en superzoom eller någon av dom lite snoffsigare?
 
Kanske kanske börjar det bli dags att byta upp sig beroende på vad som har hänt på denna horisont. Just nu äger jag en panasonic LX5. Så kanske har det inte hänt tillräckligt.
Tänker mig runt prisklassen 5000 som mest dock eller där runt.
Vilka tycker ni är bäst just nu och varför?
Är lite sugen på fujifilms nya kameror, hur är dom?
/Martin.


Jag kör Fujifilm X20 och är jättenöjd.
Rekommenderas!!!

/Per
 
Kolla "bilder"

Här på fs finns möjligheten att titta på uppladdade bilder sorterat på kamera. Man letar reda på kameran bland produkter och klickar på "Bilder".

Jag tycker det ger en vink om hur kameran ifråga används i praktiken och hur bilderna kan bli.

Fujifilm x20 verkar användas till en hel del gatufoto och de bilder som laddats upp ser bra ut.
 
Här på fs finns möjligheten att titta på uppladdade bilder sorterat på kamera. Man letar reda på kameran bland produkter och klickar på "Bilder".

Jag tycker det ger en vink om hur kameran ifråga används i praktiken och hur bilderna kan bli.

Fujifilm x20 verkar användas till en hel del gatufoto och de bilder som laddats upp ser bra ut.

Bra tips, det ska jag göra direkt:)
 
ok:) Kul att höra. Vad har du kört innan? Och vad tycker du är bra med den?
/Martin.


Hej Martin

Några saker som jag gillar med X20,

- Genomsiktsökare med digital info som slutartid, bländare
- Snabb uppstart
- Snabb autofokus
- Manuell zoom
- Relativt stor sensor för en kompaktkamera
- Byggkvaliten

På minus sidan, den drar mycket batteri så ett extra är nästan ett måste.

/Per
 
Hej Martin

Några saker som jag gillar med X20,

- Genomsiktsökare med digital info som slutartid, bländare
- Snabb uppstart
- Snabb autofokus
- Manuell zoom
- Relativt stor sensor för en kompaktkamera
- Byggkvaliten

På minus sidan, den drar mycket batteri så ett extra är nästan ett måste.

/Per

ja den låter lockande som sagt. Läste om storebror också den x100 och den verkar väldigt fin, men lite mer deg också då förstås hehe.
 
Kikar på en kamera till min syster, ska vara någorlunda liten (inte dslr) men behöver inte vara superkompakt, även vi kom fram till att den är ljusstark och enkel är det viktigaste (samtidigt som den ska kunna vara avancerad om hon vill). Vi kikar mest nu mot Pentax MX-1, vet inte om det är något för dig?

Följer med spänning det som skrivs här :)

/Nicklas
 
Kikar på en kamera till min syster, ska vara någorlunda liten (inte dslr) men behöver inte vara superkompakt, även vi kom fram till att den är ljusstark och enkel är det viktigaste (samtidigt som den ska kunna vara avancerad om hon vill). Vi kikar mest nu mot Pentax MX-1, vet inte om det är något för dig?

Följer med spänning det som skrivs här :)

/Nicklas
Då verkar vi söka något liknande:) Kollade upp pentax kameran och den hade jag inte lagt märke till förut. Den verkar riktigt bra också. Saknar blixtsko, men å andra sidan använde jag aldrig den på min lx5 även om det kändes bra att det fanns en ifall man någon gång skulle skaffa extern blixt till den.
Skysst att dom också har lite retro design på den. Ser liiiite klumpig ut tycker jag men det är ju en smaksak. Verkar helt klart vara en bra kompakt.
 
Är det någon som vet om det finns en "travel Zoom" som tar RAW ?
Tog uttrycket fr DPReview....
Har också funderat på en kompletterande kamera men det är ju en djungel som ständigt förändras.
Med vänlig hälsning

Mats W
 
Om man klarar sig med ca 4x zoom är annars Sony RX100 ganska billig nu 4200:-. Sensorn är 3x större än t ex Pentaxen och 2x större än X20. Annars om man klarar sig utan zoom men vill ha max bildkvalitet för minst peng kan man få Fuji X100 (alltså den utgående - inte X100s) för strax under 6000:-. Där har man APS-C sensor som är 3x större än den i RX100. X100 fick nyss en mjukvaruuppgradering som gör den ännu bättre.
 
Om man klarar sig med ca 4x zoom är annars Sony RX100 ganska billig nu 4200:-. Sensorn är 3x större än t ex Pentaxen och 2x större än X20. Annars om man klarar sig utan zoom men vill ha max bildkvalitet för minst peng kan man få Fuji X100 (alltså den utgående - inte X100s) för strax under 6000:-. Där har man APS-C sensor som är 3x större än den i RX100. X100 fick nyss en mjukvaruuppgradering som gör den ännu bättre.

ah ok. Den Sony läste jag en del om och den verkar onekligen vara en duglig kamera. Hur ställer sig den rent optiskt mot tex panasonic LX7 eller liknande?
Och ja, man är grymt sugen på en fuji x100. mest den s modellen. Läste en del negativt om x100 trots dess höga pris eller kanske just därför. Men efter den mjukvaroupdateringen blev det mycket bättre då eller?
 
Jag har alltid själv analyserat sönder varje kameraköp, vilket bara har lett till missnöje. Från o med nu köper jag bara med hjärtat istället. Det är viktigare att vara förälskad i kameran än att den har dittan o dattan till ett bra pris. Är jag förälskad i kameran så tar jag grymt mycket bättre bilder helt enkelt. :) I detta fall hade jag gått på X20 eller X100, det är kameror man blir förälskad i :)
 
Jag har alltid själv analyserat sönder varje kameraköp, vilket bara har lett till missnöje. Från o med nu köper jag bara med hjärtat istället. Det är viktigare att vara förälskad i kameran än att den har dittan o dattan till ett bra pris. Är jag förälskad i kameran så tar jag grymt mycket bättre bilder helt enkelt. :) I detta fall hade jag gått på X20 eller X100, det är kameror man blir förälskad i :)


haha, känner igen det där. Kan säga att den kameran jag blev förälskad i sist( förutom min nikon d700) i kompaktkameraväg var LX3. När jag sedan köpte LX5 var det ju ungefär samma men med den välkomna extra zoomen. Den gillar jag fortfarande, men tänker mig nog ändå någon form av uppgradering snart. Och LX7 känns lite trisst då det kanske inte är SÅ stor skillnad från LX5. Men med blotta ögat gillar jag nog mest x20/x100 precis som du säger. Är bara orolig att dom inte ska räcka till i olika situationer.
När jag läser om dom förstår jag att det är bra kameror. Dom har bra specifikationer. Det negativa jag hör handlar om dåliga detaljer i kotrastlösa delar av bilden, eller om dåligt batteri etc. Kanske är det sådant man får leva med hehe....inte säker ännu.
Så fler diskussioner och tips är välkomna i tråden.
/Mvh Martin.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.