Annons

Bästa kompakt för resor

Produkter
(logga in för att koppla)

HenrikAsp

Medlem
Hej,

Ber redan nu om ursäkt om det finns en liknande tråd redan. Tacksam för länk i så fall.

Nu till saken.

Jag kommer börja ett nytt arbete där jag kommer resa ca 100 dagar per år i Nord-, Central- och Sydamerika, Mellanöstern och Indien. Samt stora delar av Afrika. Således rätt stora delar av världen. Således chans till många spännande objekt att fotografera.

Helst skulle jag gärna haft med mig min EOS 40D, eller självklart ännu hellre en nyare variant av samma. Dock kommer det bagagemässigt bli problematiskt bland kostym, laptop och annat. Jag behöver en kompaktkamera.

Så, kära samlade forumkunskap, vad borde jag köpa för kamera som ryms i min ficka? Ja ni läste rätt, kameran måste få plats i fickan. Och för mig är det inget självändamål att 10 000 kr är bättre än 2 000.

Tack på förhand!

Henrik

Bäst bilder, RAW-filer etc: Lumix LX5, Canon S95.
Vattentät: Lumix FT2
Snabbast: Canon Ixus 300 HS
Mera zoom: Canon Ixus 1000 HS
Billig och bra: Canon Ixus 105

Skippa Ixus 130 som har 50% sämre batterikapacitet än alla andra Canon's ovan.

Senast ändrad:
Så, kära samlade forumkunskap, vad borde jag köpa för kamera som ryms i min ficka? Ja ni läste rätt, kameran måste få plats i fickan.
Det beror på vilken ficka det handlar om. Canon S90/95 får ledigt plats i en kavajficka, men jeansficka är ett gränsfall. Utmärkt trevlig kamera, riktigt bra reglage för att vara en kompakt -- och helt okej bildkvalité.

Den har en bättre optisk sökare än S95, lite större sensor, bättre brusegenskaper, lite bättre optik och ett stadigare hus att hålla i.
I och med att S90/95 helt saknar optisk sökare är givetvis den på G11/12 bättre. Fast inte mycket. ;-)

Sensor och brus skiljer inte alls, som Anders redan påpekat.

G11/12s hus är definitivt stadigare -- men i det här fallet är det en nackdel, eftersom TS söker en fickkamera.

Om G11/12 eller S90/95 har den bästa optiken låter jag vara osagt.

En sak jag saknar på S90 är de lite kortare slutartider som G11 har.

Om man som jag fotograferar mycket makro är det stor skillnad mellan G11/12 och S90/95.
Man kan zooma med bibehållen makro på ett helt annat sätt med G-serien. En annan fördel är att man kan använda sig av zoom- och vidvinkelkonvertrar på G-serien.

Vad gäller bärbarheten så har jag min G11 i en liten bältesväska där man inte ens märker att man har kamera med sig.

Senast ändrad:
Vridbar skärm är ett annat plus för makrofoto och även för annan fotografering. Men, det är upp tillvar och en att värdera olika egenskaper efter behov.

De diskuterade kamerorna är alla skitbra!

Om man som jag fotograferar mycket makro är det stor skillnad mellan G11/12 och S90/95.
Man kan zooma med bibehållen makro på ett helt annat sätt med G-serien. En annan fördel är att man kan använda sig av zoom- och vidvinkelkonvertrar på G-serien.

Vad gäller bärbarheten så har jag min G11 i en liten bältesväska där man inte ens märker att man har kamera med sig.

Nikon Coolpix P7000

Och varför inte vidga vyerna lite och titta på nya Nikon P7000.

För att läs mer om Nikon P7000, Canon G12 och Panasonic LX5, läs senaste Kamera & Bild där alla tre testas/jämförs!

Intressant

Låter som det finns en del intressanta alternativ.

Jag hade innan funderat lite på bla G11, men inser att den nog är lite stor för min smak. Tanken är som sagt att jag ska kunna ha den med i fickan. Med tiden kommer jag kanske börja använda systemkameran igen så då behöver jag inte ha någon som är riktigt så vass i miniformat.

Vet den samlade kunskapen här om det är någon ny modell på ingång som är banbrytande, eller är det bara att invänta sedvanliga förbättringar?

Banbrytande kan man kanske säga att kommande Fuji finepix fx 100 är med APS-c sensor (typ 40D m fl) fast objektiv på motsvarande 35 mm och mätsökare typ Leica. Den är heller inte liten men den har förutsättningar att leverera riktigt vass bildkvalitet i ett måttligare format än en systemkamera. Här finns mer information:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=X100

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar