Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kompakt för resor

Produkter
(logga in för att koppla)
Instämmer! Skall du vänta på nästa årsmodell får du vänta i evighet.
S95 är en utmärkt kamera som jag kunde köpt om den haft en optisk sökare. Jag gilla nämligen inte att fota med raka armar...

Ingen idé att vänta, alla kameror jag tipsade om i inlägg #2 är moderna och bra. Köp Canon S95, troligtvis den kamera som passar dig bäst.

Jag får nog hålla med dom som rekommenderar Canon S95. Det är den enda kameran som verkligen är i fickformat men som trots det erbjuder riktigt bra bildkvalitet. Jag tror den skulle passa just dig perfekt.

LX5 är enligt min mening bättre, men också lite större och kräver därför en midjeväska eller rem. Personligen skulle jag valt en sådan.

Canon G12 är suverän och kanske funktionellt den allra bästa, men alldeles för stor för att anses vara en fickkamera.

Lite synd är det att inte Ricoh har kommit med en uppföljare till sin GX200. Den börjar få några år på nacken nu och är framförallt lite för brusig och långsam för att kunna mäta sig med nyare kameror. Men när det kommer till handhavande, format och smarthet så är den fortfarande den ojämförligen bästa kompaktkameran som går att köpa.

http://www.masterpix.se/?p=1471

Om jag skulle resa omkring med kamera med brännvidd kring eller under 100mm (typ s95)så skulle jag missa väldigt många bra bilder. Jag skulle få betydligt bättre totalt bildresultat med en sk travelzoom-kamera med 28-ca 300mm. Ta kort på situationer man ser en bit bort, djur, människor. Trådskaparen ska ju resa i länder med betydligt intensivare solljus än i Sverige så bra iso-egenskaper tycker jag är mindre viktigt än lite längre zoom.
Så valet mellan
kort zoom och bra bilder på iso 400 och uppåt
och
lång zoom och sämre bilder på iso 400 och uppåt

Skulle vara enkelt för mig

Om jag skulle resa omkring med kamera med brännvidd kring eller under 100mm (typ s95)så skulle jag missa väldigt många bra bilder. Jag skulle få betydligt bättre totalt bildresultat med en sk travelzoom-kamera med 28-ca 300mm. Ta kort på situationer man ser en bit bort, djur, människor. Trådskaparen ska ju resa i länder med betydligt intensivare solljus än i Sverige så bra iso-egenskaper tycker jag är mindre viktigt än lite längre zoom.
Så valet mellan
kort zoom och bra bilder på iso 400 och uppåt
och
lång zoom och sämre bilder på iso 400 och uppåt

Skulle vara enkelt för mig

Då finns Canon Ixus 1000 HS med 36-360mm f/3.4-5.6, som precis som S95 får plats i fickan och väger 190 gram. Finns med på min lista i inlägg #2. Men S95 tar bättre bilder pga större sensor och ljusstarkare objektiv (sänker ISO ca 1 steg vid samma brännvidd/slutartid). Långzoomaren vinner förstås vid 135-360mm då S95 inte kan vara med och leka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar