Annons

Bästa kameran för "auto-fotografi"

Produkter
(logga in för att koppla)

altren

Medlem
Jag har ägt både kompaktkameror (t.ex. Panasonic Lumix TZ7) och en Nikon D60 och har insett att mina bästa bilder nästan alltid har tagits i auto-läget. Först trodde jag att jag skulle uppskatta en systemkameras många möjligheter, men de stör mig mest -- jag vill bara fokusera på de externa förutsättningarna med vinkel, ljus, komposition etc.

Så till min fråga: Om man utgår från att merparten av alla mina bilder tas i auto-läget, vilken typ av kamera är då bäst? Är det motiverat att ha en systemkamera, eller kan man lika väl ha en kompaktkamera av god kvalitet som man dessutom lättare får ner i jackfickan?

Om man tar Canon som exempel, skulle ni säga att det är S95, G12 eller EOS550D?
 
Visst dina bästa bilder är tagna i autoläget men lär du dig att styra din kamera i önskad riktning kommer dom antagligen bli ännu bättre. Fortsätt med systemkamera jag tror du kommer att vinna på det.
 
Min erfarenhet är att man blir kreativ på ett annat sätt med en automatisk kamera, det blir som du säger mer fokus på de externa förutsättningarna. Idén är inte dum, jag tog massor med bra bilder med en helautomatisk liten kompakt som lätt gick ner i fickan, och fotograferade bara med en sådan. Det var jätteroligt, en helt annan typ av fokus.

Men om du skall ha en system eller kompakt kan nog bara du avgöra, mycket utifrån de kvalitetskrav du känner att du har på dina bilder beroende på sensorstorlek. Nu kanske man inte skall överdriva betydelsen av de skillnader som finns, brusighet på höga ISO kan ju användas kreativt också, eller också undviker man att fotografera under sådana förhållanden och ägnar sig åt någon annan hobby, om man har den möjligheten. Utöver (egentligen små, men detta är subjektivt) skillnader i teknisk bildkvalitet ger en kompaktkameras smidiga storlek en helt annan upplevelse av fotohobbyn, fokus skiftar från upplevelsen av kameran som teknisk pryl, till att mer handla om bilden i fokus. Paradoxalt nog renodlar en automatisk kompakt på detta vis fotograferandet, och det vete den om det inte också kräver mer av fotografen själv och sätter denne mer i fokus. Kunskap krävs absolut. Det är i alla fall min upplevelse av det hela. Denna egenskap upplever jag sitter både i automatiken, men också i litenheten. En liten och enkel kamera hjälper en att fokusera mer på bilden. Det är ju dock helt ute att som fotointresserad kanalisera sitt intresse genom de förutsättningarna. Det kan nog vara svårt att som kameraentusiast ta till sig tänket och de möjligheter det ger. Jag skulle säga att ju mindre och enklare kamera, desto mer fokus på det externa, som du efterfrågar, alltså en S95.
 
Utöver (egentligen små, men detta är subjektivt) skillnader i teknisk bildkvalitet ger en kompaktkameras smidiga storlek en helt annan upplevelse av fotohobbyn, fokus skiftar från upplevelsen av kameran som teknisk pryl, till att mer handla om bilden i fokus.
Precis så känner jag. I grunden är jag en rätt så teknikintresserad person, men fotografi för mig är att gestalta något man ser och vill minnas. För vissa verkar det komma naturligt att då kunna utnyttja en systemkameras möjligheter i den gestaltningen, men jag börjar bara tänka på alla tänkbara inställningar jag kanske borde ändra på och kör i slutändan med auto för att slippa tänka så mycket på det.

Nästa steg blir nog att hitta en kamera som känns rätt i handen och har rejäla knappar och vred, för det är något jag uppskattade med min D60 jämfört med många kompaktkameror. Tack för hjälpen!
 
Man behöver ju inte köra i M-läget och använda manuell fokus så fort man har en systemkamera. Det finns ju P-läget och autoiso som gör att man slipper tänka så mycket på exponeringen. Sen kan man ju välja fokusmetod också, om kameran själv ska välja fokuspunkt eller om man själv gör det. Man kan med andra ord mycket väl anpassa kamerans inställningar enligt eget tycke och smak, vad man tycker är praktiskt och ger bra resultat. På det viset får man det bästa av båda världarna - systemkamerans bildkvalitet och kompaktkamerans enkelhet, om det är det man vill åt.
 
Man behöver ju inte köra i M-läget och använda manuell fokus så fort man har en systemkamera.
Exakt! Det har gått nån slags prestige i att man måste göra allt manuellt, annars kan det absolut inte bli bra bilder, och man är nog knappt ens fotograf. Bländare 8, 1/125 i slutartid med iso100 kommer alltid att ge samma exponering, oavsett vilket läge kameran är ställd i. Det stora steget kan ju dock vara att kameran tycker en sak, pga hur den tolkar bilden, när en viss mängd under/överexponering ger den bild du vill ha.
 
Om bilderna blir bäst i auto läge så behövs mera kunskap tror jag.

Det är inte så många inställningar att hålla reda på. 3st bara, Slutare, bländare, iso & sen hur dessa samverkar.
 
Om huvudsyftet är bilder för bevarande av minnen av personer och händelser utan några överlagrade ambitioner är väl en 'bra' kompaktkamera (som dessutom alltid finns till hands) det optimala valet.
 
Jag har ägt både kompaktkameror (t.ex. Panasonic Lumix TZ7) och en Nikon D60 och har insett att mina bästa bilder nästan alltid har tagits i auto-läget. Först trodde jag att jag skulle uppskatta en systemkameras många möjligheter, men de stör mig mest -- jag vill bara fokusera på de externa förutsättningarna med vinkel, ljus, komposition etc.

Så till min fråga: Om man utgår från att merparten av alla mina bilder tas i auto-läget, vilken typ av kamera är då bäst? Är det motiverat att ha en systemkamera, eller kan man lika väl ha en kompaktkamera av god kvalitet som man dessutom lättare får ner i jackfickan?

Om man tar Canon som exempel, skulle ni säga att det är S95, G12 eller EOS550D?

Ring upp agenturen för Canon, - fråga vilken kamera är bäst för "auto-fotografi", - S95, G12 eller EOS550D?
Bli inte förvånad om de ramlar av stolen av skratt och tar sig för pannan!
 
Ring upp agenturen för Canon, - fråga vilken kamera är bäst för "auto-fotografi", - S95, G12 eller EOS550D?
Bli inte förvånad om de ramlar av stolen av skratt och tar sig för pannan!
Nu hade jag väl snarare tänkt gå in i en fotoaffär, men varför är det en så konstig fråga? Jag tror det finns många som skaffat en systemkamera men ändå nästan bara kör med auto-inställningen.

Det jag undrar är om bilder tagna i auto-läget (eller möjligen P-läget) blir märkbart bättre tagna med en instegsmodell bland systemkameror jämfört med en bättre kompaktkamera à la S95 eller G12 och i så fall varför.
 
Det jag undrar är om bilder tagna i auto-läget (eller möjligen P-läget) blir märkbart bättre tagna med en instegsmodell bland systemkameror jämfört med en bättre kompaktkamera à la S95 eller G12 och i så fall varför.
Det beror på vad du menar med "märkbart". Om bilderna alltid tas i dagsljus och bara ska visas på skärm eller printas i 10x15 är svaret nej.
 
Det beror på vad du menar med "märkbart". Om bilderna alltid tas i dagsljus och bara ska visas på skärm eller printas i 10x15 är svaret nej.
När det gäller dåligt ljus, förutsätter du då att man använder systemkamera med extern blixt, eller menar du att en systemkameras bildsensor är så pass mycket bättre att det även utan blixt blir en märkbar skillnad jämfört med en bättre kompaktkamera? Dåligt ljus var något jag ofta kämpade med när jag hade min D60 (utan extern blixt), men tyckte aldrig att jag lyckades något vidare utan antingen fick för mörka, suddiga eller gryniga bilder.

När det gäller hur bilderna ska visas/printas, skulle jag säga "i 99% av fallen" rörande dina exempel.
 
När det gäller dåligt ljus, förutsätter du då att man använder systemkamera med extern blixt, eller menar du att en systemkameras bildsensor är så pass mycket bättre att det även utan blixt blir en märkbar skillnad jämfört med en bättre kompaktkamera?
Det senare. Sensorn är inte bättre, men större. Ju större sensor, desto större mängd ljus. Ju större mängd ljus, desto bättre bild.

(Allt annat lika och i situationer där det är lite ljus.)
 
Om bilderna blir bäst i auto läge så behövs mera kunskap tror jag.

Det är inte så många inställningar att hålla reda på. 3st bara, Slutare, bländare, iso & sen hur dessa samverkar.

Det här måste man absolut ha koll på som fotograf om det skall bli bra. Bara för att förtydliga så upprepar jag att det gäller också om man fotograferar med automatik och vill ha välexponerade och bra bilder i alla situationer. Det är då faktiskt enklare att bara ratta in värdena på kameran, än att balansera in exponeringen mha automatiken. Eller rättare sagt, fokus blir ett annat, i stället för att ratta på kameran, får man lita till sin känsla i symbios med automatiken. Man måste utveckla ett sinne för vad automatiken har för sig, och förhålla sig kreativt till detta i bildskapandeprocessen. En helt annan typ av fotografi som sagt, och med ett fokus mer på de externa förutsättningarna. Jämför med att en del känner sig kreativare med fasta brännvidder, istället för zoom. Det är i alla fall min erfarenhet.
 
Jag har Canon G11, EOS 400D privat och en 7D på jobbet.

7D skulle jag aldrig få för mig att släpa med till vardags. Den bor i studion och plockas med när det är locationjobb på gång.

Sen jag skaffade G11an använder jag typ bara systemaren till sport för att kunna köra tele och för att avtrycket är snabbare.

Ute i situationer och på reportage (dom gånger jag kör digitalt) så är G11an fullt tillräcklig och mycket smidigare. Jag har inte gjort några riktigt stora printar med den ännu men a3 är absolut inga problem.

Använder nästan alltid halvautomatik som jag tycker funkar jättebra. Även min tjej brukar använda den på halvautomatiskt läge och hennes kommentar (hon kan inget om kamerateknik) är att den är jävligt bra för man bara trycker av och så blir det som det ska bli.
Kan varmt rekomendera den eller då G12.

För min del gick s90 (som det var när jag valde) bort pga att den saknar sökare och blixtsko. G11an hade gärna fått ha funktionsringen från den.
Tycker man inte sökare och och blixtsko spelar någon roll hade jag valt s95, sjukt smidigt format och samma sensor som G11 som jag förstått det.
 
Bra fråga,

Jag hade ett liknande problem när jag kände att jag inte var nöjd med min Nikon D300 och bestämde mig för att sälja den. Hade en liten Nikon också men var inte alls nöjd med den för den gjorde aldrig som jag ville utan att man skulle gå igenom varenda meny som fanns som tur var gick den i 1000 bitar (tack sambons son för det… :eek:)

Men oavsett jag ska köpa en systemkamera igen men det blir en 7D eller 5D (Canon) men bestämde mig för att köpa en Canon S95 under tiden och ja… Det kommer att ta ett tag innan jag byter ut den kan jag lugnt säga, det är väldigt många som frågar om de bilderna är tagna med en systemkamera?

Och visst det är de verkligen inte och jämför man med de bilder jag fotade med D300 eller min kompis D3:a så är det inte jämförbart. Men de är helt okej kameran ger en möjligheter att styra precis det man vill kunna styra väldigt enkelt när man behöver det.

Det är fortfarande så att ett bra motiv blir bra med vilken kamera som helst dock bättre med en bra kamera, och ett dåligt motiv blir inte bättre för att man har en bra kamera!

Så jag rekommenderar S95:an starkt (Valde den före G12 pga. Av bländaren på 2.0)

/Stefan
 
Det finns väl ett par aspekter till:

Auto-inställningarna på kompakter vill ofta dra upp ISO vid dåliga ljusförhållanden. Med mera brus som följd där ju kompakterna överlag är sämre. Så "helt auto" kanske inte är att rekomendera (går oftast att ställa en övre iso-gräns för kameran)

Sen, och vad jag tycker är värre, korta skärpedjup är ju inte en direkt styrka hos kompakterna.

I övrigt, tar man bilderna i RAW-format med en kompakt så kan ju en hel del korrigeras i efterhand (ex. vitbalans och i viss mån exponering). Har själv en S90 (har även haft G11), bägge utmärkta kameror, men nog är den 7D:n som används mest även om S90:n oftast finns med i fickan.
 
Jag började med "gröna läget" först när jag köpte min kamera. Men gick snabbt över till P läge och enpunkts fokus, eftersom det var skitsvårt att komponera bilderna som jag ville.
Efter ett tag körde jag med A läget, som i mitt tycke är klart mest användbart. Allt utom bländare körs med automatik så man ta "snabba" foton ändå.

Jag brukar slå om till gröna läget när min dotter eller fru ska låna kameran, men nu stör sig frugan på att det är svårt att fokusera på det man vill, så det får väl bli P läget för henne.

Så TS, kör i A läge, då kan du få kontroll på hur resultatet ska bli.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.